Vojna mnichů a jiné básně přehled
Ignacy Krasicki
https://www.databazeknih.cz/img/books/11_/112524/vojna-mnichu-a-jine-basne-112524.jpg
3
2
2
Kniha je prvním systematicky uspořádaným výborem z nejzávažnější a umělecky nejhodnotnější básnické autorovy tvorby. Přináší jeho komicko-hrdinský epos "Myšeis", jehož děj, válka myší a koček, nutí čtenáře ke srovnávání s tehdejšími společenskými třenicemi. Seznamuje nás s rozsáhlou básní "Monachomanií", v níž středem Krasického pozornosti se staly domácí pomry v církvi. A konečně nám představuje básníka jako autora pronikavých satir a bajek.... celý text
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Vojna mnichů a jiné básně. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (1)
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Vojna mnichů a jiné básně v seznamech
v Přečtených | 5x |
v Knihotéce | 8x |
První kousek Myšeidy, který jsem vybrala pro komentář, mi připomněl zánik ČSFR, ačkoliv se týká prvního dělení Polska v 18. století. Jedná se o závěr druhého zpěvu. Dále vybírám část satiry Na krále a několik satir celých.
Myslím, že Krasického básně ve své době plnily svůj účel a oslovovaly čtenáře. Mnohé jsou nadčasové (nebo alespoň zatím stále aktuální) a asi by si ode mne zasloužily i čtyři hvězdičky. Možná po druhém čtení. Pro dnešního čtenáře je jistě výhodou, že kniha má předemluvu i vysvětlivky a není tedy třeba být nadprůměrně vzdělaný v dějepise, aby člověk porozuměl.
Měl pro ta slova dosti důvodů:
Ač krysy s myšmi měly federaci,
přec příslušníci obou národů
věčně se prali; kazilo to práci,
ohrožovalo myší svobodu --
nic naplat; byli na sebe jak draci
a nikdy v historii neplácli si
s krysami myši ani s myšmi krysy.
K velkému zmatku došlo před diskusí:
Šlo o to, kdo má první slovo dostat.
Mluvčí krys řek: "Pomoci nemohu si,
leč jenom krysy mají význam pro stát.
Jen ony o všem rozhodovat musí,
jen ony jsou s to svému slovu dostát.
A trpíme-li v státě myší plémě,
už za to jen nám patří úcta země."
Myši, ač menší, hojnější jsou zase
a také stůj co stůj hrát chtějí prim:
"Že proti nim jsme trošku slabší v pase,
to neznačí, že v hlavě máme dým;
o věcech vážných rozhodovat má se,
tož dejte stejnou možnost nám i jim,
a teprv z navržených zákonů
se pozná, kdo má víc fištrónu."
A hluk se vzmáhá; místo rady -- vřava-
Král znervózněl už celý tímhle křikem,
vrtí se na trůně, leč marná sláva --
perou se dál, jak vždy to bylo zvykem.
Konečně vladař s trůnu svého vstává:
"Zachraňte," volá, "vlast svou před zánikem!"
Vzkřikli: "Ať zhyne! Je už prohnilá!"
A tak ta myší rada skončila.
Z dalších zpěvů Myšeidy pak ještě tyto verše:
Však špatní častěji než dobří jsou.
A proto slepě lidi kopírovat,
znamená kráčet cestou pochybnou
a hloub a hlouběj upadati do vad.
Když se jich pět či šest jde radit s vervou,
nic nenaradí, jistě se však servou.
***
"Je zlé, že Polák jsi, že nejsi cizinec;
Leč (ač se zlepšuješ) je ještě horší věc.
Musím to vyslovit (snad se tím nerozčílíš),
řeknu to, jak to je: jsi ještě mladý příliš.
Je krásné, sedí-li na trůně siví kmeti --
a tys naň dosedl taktak že ve třiceti,
bez šedin, bez vrásek -- a to je velká vada.
Vždyť talent obvykle šediny předpokládá,
ve vráskách rozum je, a kde je brada sivá,
tam samozřejmě vždy i dokonalost bývá.
Pravda, jsi nevinen tím, žes byl zvolen mlád,
leč mládí, svěží vzhled -- ač nejkrásnější z vad,
přece jen vady jsou. Nu, polepšil ses nyní.
Dnes, naší zásluhou, máš ve vlasech už jíní.
Počkej jen, jestliže zestárnout dáme ti!
Své dnešní názory změníme v zápětí:
Na kmety spustíme -- protože budeš kmet.
..."
(Na krále)
***
Poklad
Našel boháč poklad; viděl to ubohý
a rouhat začal se a žehrat na bohy.
Joviš mu na to řek: "Počkej, co bude dál!"
K večeru bohatec svůj poklad vykopal,
domů jej odnášel až pozdě do noci;
uhnal si zápal plic, zemřel z té nemoci.
Řek Joviš: "Povrchně soudila horká hlava:
trestává někdy bůh, i když se zdá, že dává."
***
Lakomec a závistník
Opustivše domov, své ženy a dvé děti,
šli skoupý se závistným, Joviš s nimi třetí.
Řek jim ten třetí, když konečně došli k cíli:
"Jsem Joviš z Olympu; abyste uvěřili,
splním vám cokoli, oč mě tu požádáte:
prvnímu jedenkrát, druhému po dvakráte."
Nechtěje první být, zarytě mlčel skoupý.
Avšak i závistník myslil si: Nač být hloupý?
Když marně čekal však, řek, výhody se vzdav:
"Jednoho oka mne, veliký bože, zbav."
Tak, místo aby oba polepšili sobě,
závistník ztratil oko a lakomec obě.
***
Doktor a zdraví
Věc zajímavou, ač k nevíře vyprávím:
Setkal se jedenkrát pan doktor se zdravím.
Doktor šel do města, zdraví šlo z města ven.
Ulek se doktor, však zeptal se přece jen:
"Pročpak tak pospícháš? A kam to vlastně jdeš?"
Zdraví mu povídá: "Tam, kam ty nepáchneš."
***
Lakomec
Lakomý oběsit se chtěl, že dukát ztratil.
Odkud však provaz vzít? Přec by ho nezaplatil!
A tak jej ukradl. Chytli ho při tom ale.
Když na smrt odsouzen seděl pak v kriminále,
známí ho těšili. Řek: "Soucit nechte si,
hlavně, že přece jen zdarma mě pověsí."
***
Sedlák a tele
Ne zabít, dobře však zabít je umění.
To je té bajky ponaučení.
Šel sedlák na jarmark, tele ved na provaze,
prodat je chtěl draze.
V noci ho stihla bouřka; prší, vítr sviští.
Vtom vidí, jak v té tmě se vlčí oči blyští.
Popad hůl. A jak tak uhodil bez zřetele,
namísto vlka, jenž utekl, zabil tele.
I vám se, doktoři, přihází mýlka ta:
Hůl -- léky, nemoc -- vlk, nemocní -- telata.