Všichni mají pravdu přehled
Paolo Sorrentino
Tony Pagoda série
1. díl >
Románová prvotina jednoho z nejslavnějších filmových režisérů současnosti. Oscarem oceněný film Velká nádhera, komediální drama Mládí nebo populární seriál Mladý papež. To jsou významná díla Paola Sorrentina. Italský scénárista, režisér a herec se mimo filmovou tvorbu úspěšně věnuje i literatuře. Románový debut, ve kterém autor prostřednictvím hlavního hrdiny otevřeně mluví o Neapoli svého dětství i o té dnešní, o propletenci bohémského života, mafie a drog, byl nominován na cenu Premio Strega a je přeložen do mnoha světových jazyků. Předobrazem vypravěče a protagonisty románu Všichni mají pravdu, popového zpěváka Tonyho Pagody, je jeden ze dvou stejnojmenných hrdinů Sorrentinova filmového debutu Přebytečný člověk (2001), ztvárněný Tonim Servillem. Jeho rodištěm je Neapol, ovšem ta, již už známe jen z dobových filmů, stará a prostá Neapol, kterou Tony Pagoda, s nímž se setkáváme v jeho čtyřiačtyřiceti „nabušenejch“ letech, co „za sebou táhne a co nepočítá“, neustále hledá a svérázně oplakává. Těžištěm románu je líčení jedné nekonečné kokainem posněžené neapolské neděle roku 1980, kdy jsou všichni už pár dní „tak nějak zlejší“; v Tonyho vzpomínkách se ale vracíme i do minulosti, do poválečné bídy a na počátek ekonomického zázraku, do časů, kdy ho tížilo panictví a kdy netušil, že svědomí člověka tíží mnohem víc. Po stovkách erotických dobrodružství a horách vyšňupaného koksu se Tony, stále otřískanější životem, ke kterému je přesto přisátý „jako polyp na útesu“, kotrmelci i pomalými obloučky „došmejká“ až do nezářné budoucnosti, do našeho nového tisíciletí charakterizovaného všeobecným úpadkem a „slovní anorexií“, která pro takového pyrotechnika bujících adjektiv a překvapivých metafor, jakým je Tony Pagoda, znamená smrt kultury a degeneraci společnosti. Kdo postrádá smysl pro nuanci, jež má pro našeho vypravěče naopak zásadní význam, mohl by Tonyho odsoudit jako cynika, kterému není nic svaté, a přitom je to jen lovec epifanií, nostalgický hledač autenticity, velké dítě, které chtělo celý život jenom zestárnout a které se na nás obrací baudelairovským oslovením „čtenáři, pokrytče, můj bližní, drahý bratře“.... celý text
Literatura světová Romány
Vydáno: 2019 , DybbukOriginální název:
Hanno tutti ragione, 2010
více info...
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Všichni mají pravdu. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (25)
Příliš mnoho myšlenek a slov. Taková pavučina, do které je snadné se chytit, ale není vůbec snadné se v ní zorientovat a dostat se z ní ven. Hluboké úvahy jsou tu obalené balastem slovního průjmu, květnatých přirovnání a prachobyčejného machrování hlavního hrdiny s neutuchající chutí užít si život s každým myslitelným požitkem (s něčím takovým jsem randila v pubertě, takže už mě to nemůže ani ohromit ani znechutit). Přiznávám, že Sorrentina jako scénáristu a režiséra neznám. A jako spisovatele? Inu... I když většinou mám ráda lidi, kteří jsou schopní vytvářet košaté nejen myšlenkové konstrukce, ale dokonce je i dávat do smysluplných rozvitých vět, tato kniha mě donutila se zalíbením žasnout nad prostou krásou vět holých. Aha... takže jsem to vlastně mohla shrnout velmi stručně - ukecaný, ale dobrý.
(SPOILER)
"Světská sláva na hajzlu vysedává."
Absolutní schizofrenie. To je pocit, který mě provázel na cestě popového zpěváka Tony Pagody, Taliána, který životem tančí krokem zfetovaného, vulgárního medvěda, s lehkostí srdce neapolského zpívajícího seladona, a s duší protaženou desítkami ženských rozkroků. Cholerik, romantik i pragmatik se siláckým až neurvalým chováním. I když ne vždy. No bezva. Co teda může čtenář obohatit? Jenže Sorrentino současně vložil do hlavy Tonyho hluboké a pregnantně zaznamenané existenciální myšlenky ať se týkají sexuálních obsesí panice nebo stárnoucího chlapa v dobrovolném exilu - a slova, jimiž by se mohl pyšnit nejeden intelektuál. "Buď život, nebo život." Tony s nadsázkou a nečekanou moudrostí popisuje a glosuje (svůj) život, vypouští metafory jak jarové bubliny a čtenáře vtahuje do hloubky životních prožitků, okolního světa a života ubíhajícího kolem něj. Já prostě nevycházela u údivu z té nesourodé osobnostní směsice, současně jsem se musela smát Sorrentinově humoru, i když místy poněkud nadsazoval (děs a hrůza, když jdu temnou chodbou do neosvětlené místnosti, kam údajně vnikl papoušek, mě jaksi neobklopila, na rozdíl od Tonyho). Kdybych sama kdysi nepotkala siláckého, k tomu romantického a přitom opravdu moc chytrého kluka, Sorrentinovi bych jednoduše neuvěřila. Takhle si mě omotal kolem prstu jako se úchyty liány obtočí kolem stromu, aniž jej zadusí. Prvotina? Nejspíš ano. Dokonalost? Nepochybně. Politicky nekorektní Tony mi bude vážně chybět.
"Živí se mršinou vleklých sporů." (rozuměj ženu)
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Ocenění knihy (1)
2019 -
Cena Josefa Jungmanna
Kniha Všichni mají pravdu v seznamech
v Právě čtených | 5x |
v Přečtených | 105x |
ve Čtenářské výzvě | 7x |
v Doporučených | 5x |
v Knihotéce | 42x |
v Chystám se číst | 74x |
v Chci si koupit | 11x |
v dalších seznamech | 4x |
Štítky knihy
drogy prvotina italská literatura rozhlasové zpracování Neapol fikce Cena Josefa Jungmanna
Autorovy další knížky
2019 | Všichni mají pravdu |
2018 | Nepodstatné záležitosti |
2015 | Mládí |
2021 | Tony Pagoda a jeho přátelé |
Poslechnuto jako audiokniha na CRo. Skvele nacteni pridalo knize na zabavnosti, intenzite a hutnosti. Moc me to bavilo, i kdyz to byla misty velka smrst a nekorektnost.