Základní zásady Baťova systému řízení přehled
Zdeněk Rybka
Obsah knihy: Předmluva ke čtvrtému vydání Vychovatel Výchova dorostu Geniální životní rozhodnutí Plánování Řízení výroby a organizace podniku Organizátor Hospodářská filozofie Obchodník Stavitel a architekt Filozof a politolog Psycholog Technický a organizační pokrok Světovost Doprava Technika Tomáš Baťa a morálka Kázeň a sebekázeň Tomáš Baťa a školství Občan, starosta, veřejný činitel a vlastenec Vznik společnosti pod názvem „Baťa a.s.“ Svátek práce ve Zlíně Život ve Zlíně Kritika Baťova systému Osobnost Tomáše Bati - zakladatele firmy Odkaz a závěť Dnešní pohled Závěr Přehled údajů o životě a díle Tomáše Bati Seznam tuzemských společností Baťa a.s. Seznam zahraničních společností Baťa a.s. Summary Použitá literatura Obrazová příloha... celý text
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Základní zásady Baťova systému řízení. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (1)
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Základní zásady Baťova systému řízení v seznamech
v Právě čtených | 1x |
v Přečtených | 8x |
v Doporučených | 1x |
v Knihotéce | 7x |
v Chystám se číst | 6x |
v Chci si koupit | 3x |
v dalších seznamech | 1x |
Autorovy další knížky
2016 | Základní zásady Baťova systému řízení |
1999 | Základní zásady Baťova systému pro podnikatele a vedoucí pracovníky |
Baťa viděl problém v zaměstnaneckém nebo jak on říkal „námezdním“ myšlení – kde organizace práce funguje na základě nařízení, kde vlastní iniciativě nejsou dávány podněty, a pokud se objeví, nelze ji objektivně měřit a lze ji jen nahodile odměnit. Další související problém viděl v tom, že je spojení pouze mezi dělníkem a podnikatelem a žádné spojení mezi dělníkem a zákazníkem. Proto se ve firmě Baťa podporovala decentralizace a samospráva dílen. Každý dělník se měl chovat jako podnikatel, měl dostat účast na zisku – k tomu potřeboval co největší rozhled a vzdělání. Měl znát výrobní náklady, kam se prodávají výrobky za jakou cenu, jak se výroby dotýká státní politika, zákony, daně – což se v jiných firmách možná projednává za zavřenými dveřmi a před zaměstnanci utajuje. Pár dalších zásad:
1) nikomu nic zadarmo = žádné dárky či dotace, to se týká jednotlivců i podniků, organizací a bank 2) i když se pracuje kolektivně, výkon a odměna se měří individuálně 3) transparentnost – i sám zaměstnanec si má umět sám vypočítat odměnu za svůj výkon, výsledky práce jsou zveřejňovány – to buduje důvěru ve spravedlnost a také vede zaměstnance k soutěži o výkonnost 4) zaměření na tady a teď - vyučtování se provádí týdně, ne měsíčně, neřeší se staré problémy 5) pokud dojde ke škodě, musí viník nést následky 6) nejde neexistuje (buď nechci nebo neumím) = nelze se vymlouvat na okolní poměry, vždy se musí najít řešení problému
Knihu jsem hltal jedním dechem. Naprosto boží shrnutí podnikatelských zásad Tomáše Bati, od kterých jsme se, dle mého, dost dost daleko vzdálili. Knihu vřele doporučuji snad každému, ale podnikatelům a manažerům 2x.