Základy křesťanské víry přehled
Karl Rahner
Kniha je rozsáhlým úvodem do problematiky křesťanské víry a stěžejním dílem jednoho z největších teologů 20. století, jehož teologické a filozofické myšlení výrazně ovlivnilo jednání Druhého vatikánského koncilu a dokumenty, které na něm byly přijaty. Světoznámý německý teolog předpokládá vyspělého čtenáře a zpřístupňuje mu podstatu křesťanství jakožto zjeveného dějinného náboženství. Zabývá se vztahem křesťana k Bohu jako absolutnímu tajemství, k Bohu, který člověku sdílí sám sebe a jehož dokonalým výrazem je Ježíš Kristus jako "absolutní Spasitel". Jemu se věnuje zvlášť intenzívně, zejména pak transcendentální christologii, Božímu vtělení, teologii smrti a vzkříšení Ježíše Krista jakožto ústředního momentu dějin spásy. Zdůrazňuje rovněž podstatnou církevnost křesťanství a zabývá se teologií křesťanského života a křesťanskými svátostmi. Toto klíčové dílo německé teologie 20. století by mělo tvořit teologickou a filozofickou výbavu každého vzdělaného křesťana.... celý text
Duchovní literatura Náboženství
Vydáno: 2002 , Trinitas , Křesťanská akademie ŘímOriginální název:
Grundkurs des Glaubens, 1976
více info...
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Základy křesťanské víry. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (3)
Tato kniha v jistém smyslu shrnuje celoživotní myšlenkové úsilí jednoho z největších teologů XX století. Čtení je to tudíž stejně nesnadné jako obohacující. Jen pozor: Rahner (jehož teologie je podle jeho vlastních slov z 80% filosofie) se tu pokusil vyložit celý fenomén víry jen na základě analýzy lidského osobního bytí, a při takovém postupu musely některé důležité obsahy víry (Duch, Trojice...) přijít zkrátka.
To, co Rahner nazval Základy křesťanské víry (doslova Základní kurz víry), je ve skutečnosti pojmově a myšlenkově extrémně náročnou šestisetstránkovou knihou. Kromě toho nás ani tak neseznamuje se základy křesťanství, jako se je pokouší učinit srozumitelnými a smysluplnými člověku naší doby, pro kterého jsou tradiční formulace víry neprůhledné a nevěrohodné. Vychází z faktické zkušenosti věřícího a prostředky transcendentální hermeneutiky se ji snaží intelektuálně poctivě přiblížit, uvést do jejího pojmu. Tak trochu teologické Bytí a čas.
Abych byl přesnější, Rahnerův výchozí bod není tak úplně obyčejná zkušenost věřícího křesťana. Je to zkušenost člověka, který vidí, který se odvážil vykročit vstříc smrti a přijmout vše. Teprve pak se mu plně otvírá paradoxní zkušenost Boha jako absolutního tajemství, které je tím nejzřejmějším, absolutní blízkost toho Nejvzdálenějšího, dějinnost toho, který je mimo dějiny. Proto také jen neomílá poučky z katechismu, ale uvádí nás ve smysl toho, co je podstatné, co je skutečné a co je mystickému pohledu vlastně zřejmé. Co možná na počátku přijal skrze dějinné podání, co ale nadpřirozenou milostí překračuje za vše podmíněné, do oné Boží temnoty, na které je postaveno veškeré chápání. A jelikož vidí to, co už tu vždycky bylo, pro co máme jen obvykle zastřený zrak, nemluví o tom, co se týká jen pár osvícených jedinců, ale co se týká naprosto každého.
Je to práce geniální a musím přiznat, že si mě naprosto získal. V podstatě jsem měl jen podružné výhrady, například ohledně toho, zda je v některých případech nejvhodnější používat určitý pojmový aparát (třeba tomistický). Asi největším problémem pro mě byla Rahnerova obhajoba některých katolických dogmat (katolická církev jako jediná církev Kristova, papežský primát, mariánská dogmata), ale chápu, že jeho postup může být legitimní pro člověka, který se historicky již nachází v situaci katolíka a hledá pro své postavení ospravedlnění. Navíc i tak zůstává vůči nekatolickým křesťanům překvapivě otevřený. Já budu přesto dál tvrdit, že katolíkem se stanu, jakmile se katolická církev stane katolickou.
Jinak Rahner prokazuje opravdové hermeneutické mistrovství ve způsobu, kterým dokáže srozumitelně interpretovat i na první pohled nesmyslná tvrzení. Pravda, tu a tam zůstane nevzhledně čouhat třeba nějaké nepoddajné usnesení 1. Vatikánského koncilu, celkově se mu ale podařilo představit křesťanství, za které se člověk sám před sebou nemusí stydět.
“Úplně základní tendence křesťanského života spočívá v tom, že křesťan není nějakým zvláštním případem člověka, nýbrž že je to prostě člověk takový, jaký je, ovšem v tom smyslu, že přijímá bezvýhradně celý svůj konkrétní lidský život s veškerou jeho dobrodružností, absurditami a nepochopitelností.”
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (2)
„Tím, že člověk najde Boha, že se takříkajíc zřítí do absolutní, nekonečné, nepochopitelné propasti všeho bytí – tím právě sám neshoří ve všeobecnosti; naopak právě tím se teprve stane někým absolutně jedinečným.“
„S rostoucí závislostí na Bohu svébytnost neklesá, nýbrž vzrůstá.“
Kniha Základy křesťanské víry v seznamech
v Přečtených | 5x |
v Knihotéce | 4x |
v Chystám se číst | 5x |
v Chci si koupit | 1x |
Autorovy další knížky
2002 | Základy křesťanské víry |
1996 | Teologický slovník |
2004 | Slova do mlčení |
1997 | Bůh je s námi |
1998 | Novou odvahu k ctnosti |
Náročné a často laikovi nepochopitelné. Louskám o křesťanství leccos, ale toto už skutečně "moc". Kdo má za sebou ale nějaký ten semestr teologie a filozofie, může být asi nadšen.
Ukázka:
"Dějiny spásy a dějiny zjevení jsou tedy koexistentní a koextenzivní jakožto vlastní v milosti dané sebesdělení dějin světa, ducha a také náboženství. Protože existuje zjevující se sebetranscendence člověka skrze ontologicky bytostní sebesdělení Boha, uskutečňují se dějiny zjevení všude tam, kde má své dějiny tato transcendentální zkušenost."