Zóna přehled
Geoff Dyer
Film Andreje Tarkovského Stalker se britskému prozaikovi a esejistovi Geoffu Dyerovi nesmazatelně zapsal do paměti již před třemi desítkami let, kdy jej viděl poprvé. V nové knize nabízí Dyer, autor známý svými žánrově obtížně zařaditelnými texty, svéráznou reflexi tohoto vrcholného díla světové kinematografie, která postupně přerůstá v originální zamyšlení nad obecnějšími otázkami vztahu života a umění. Zóna je výstižnou ukázkou Dyerovy schopnosti objevného pohledu, přesného pozorování a nezaměnitelného autorského hlasu, libujícího si ve střídání poloh, spojování nespojitelného a odbočkách nejrůznějšího druhu. Bezpochyby jde o jednu z nejoriginálnějších a nejhumornějších knih na téma filmu a umění vůbec.... celý text
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Zóna. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (2)
„Černobílý film, v italštině a s francouzskými titulky, v Paříži, v srpnu a mně bylo necelých třicet: případová studie osamělosti.“
Pokud se někdy pustím do psaní knihy o filmu, inspirací mi bude Dyerův grafomanský manuál k jednomu z nejpodmanivějších děl kinematografie, které nevypráví jen o skupině mužů, kteří někam jdou, ale také – mimo jiné – o tom, že v ideál lze věřit, ale ne jej prožít.
Žánrově je knihu obtížné přesněji zařadit. Popis obsahu záběr po záběru je prokládán cennými poznámkami k produkční historii (např. informace o nutnosti přetočit skoro polovinu filmu kvůli vadnému materiálu pro mne byla novinkou) i autorovými osobními vzpomínkami na zážitky související se Stalkerem více, méně, nebo vůbec (bez vědomí toho, že se tento držitel mnoha literárních cen neodvážil k sexu ve třech, bych třeba klidně dokázal žít).
Sice se nabízí odsoudit Zónu jako knižně vydaný blogový zápisníček jednoho cinefila, ale alespoň pro mne šlo o čtení mnohem častěji inspirující než iritující. Dyer má hodně nakoukáno a načteno (takže v jednom odstavci mimoděk zmíní třeba Heideggera a Mannova Posledního Mohykána), dokáže být opravdu vtipný, nacházet nečekané souvislosti a nahlížet slavný film z neotřelých perspektiv. Jeho potměšilý přístup k „nedotknutelné“ klasice je mi nadto bližší než vysekávání obřadných poklon, zpřítomněné v knize např. citátem Cate Blanchett („každé jednotlivé políčko toho filmu mám vypálené do sítnice“). Slovy Billyho Wildera, "Jednu věc nenávidím ještě víc, než nebýt brán vážně, a tou je být brán příliš vážně."
Díky tomu, jak dobře se kniha čte, autorovi odpouštím i jeho ostentativní elitářství. Zavrhuje filmové horory (které jsou podle něj nesouměřitelné s horory reálného světa), romantické komedie (prý jediný žánr hoden sledování na televizní obrazovce), veškerou televizní zábavu (házet do jednoho pytle Clarksona a Nortona fakt není fér) a nepřímo i všechnu filmovou produkci po Tarkovském (ale zase oceňuji, že z novějších filmů zmiňuje zrovna Fish Tank Andrey Arnold).
Nemyslím si, že by plný zážitek z četby byl podmíněn dobrou znalostí Stalkera. Jestli jste jej neviděli, nebo vás nudil natolik, že jste jej nedokoukali, existuje slušná pravděpodobnost, že mu díky Zóně dáte (druhou) šanci. Jde v podstatě o takovou knižní obdobu moderně sestříhaných trailerů ke klasickým filmům, přesvědčujících vás, jak cool ten letitý umělecký kus ve skutečnosti je.
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Zóna v seznamech
v Přečtených | 18x |
v Doporučených | 1x |
v Knihotéce | 16x |
v Chystám se číst | 12x |
v Chci si koupit | 1x |
Autorovy další knížky
2015 | Zóna |
2016 | Jóga pro ty, kterým může být ukradená |
2010 | Jeff v Benátkách, Smrt v Benáresu |
Abyste knihu docenili, musíte mít za sebou dvě věci:
1) zhlédnutý film Stalker Andreje Tarkovského
2) okouzlení z Tarkovského filmů.
Pak kniha báječně funguje.