Alessandro Gallenzi - Bestseller
recenze
Bestseller (2010) / SalciBestseller je románovou prvotinou Alessandra Gallenziho. Tento autor se narodil r. 1970 v Itálii, nyní žije ve Velké Británii.
Dílo je pojato jako tragická komedie, fraška či satira. Autor se v něm vysmívá stavu současného literárního světa a to ze všech úhlů pohledu – od chorobné snahy spisovatelů napsat bestseller až po téměř mafiánské prostředí některých nakladatelství/tiskáren. Primárním cílem Gallenziho bylo seznámit čtenáře s negativy knižního průmyslu.
Kniha sama o sobě nebyla psána se snahou vytvořit z ní bestseller, ačkoli tak název zní a dílo splňuje některé požadavky na něj kladené – vulgarismy, sex, alkohol a do určité míry i násilí. Rozsah díla (268 stran) také napovídá, že se nejedná o velkolepý historický román. Oproti běžnému bestselleru ale dílo vybízí k zamyšlení se nad různými otázkami. Např. má smysl číst autory bestsellerů, nebo tyto autory pro dobro literatury raději bojkotovat?
Gallenzi v díle naráží na známý fakt – bestsellerem se může stát naprosto průměrné až podprůměrné dílo, stačí jen, když má dobrou reklamu. Pak ani negativní hodnocení od úspěšných literárních kritiků nic nezmění. Autor v díle ale nemá tendenci zjednodušovat a popisovat pouze zhýralé stránky světa literatury. Snaží se být objektivní a vyhýbá se černo-bílému pohledu na svět. Gallenzi poctivě uznává, že ve všem existuje také dobro. Pesimistický pohled na současnou literaturu není v díle absolutní, byť silně převažuje.
V Bestselleru se kromě stavu současné literatury poukazuje také na dobové problémy týkající se mimoliterárního světa – úpadek vztahů v rodině, promiskuita či přehnaný egoismus. Nejvíce se čtenář s těmito problémy seznámí skrze postavu Jima. Jedná se o muže středního věku, který se snaží za každou cenu napsat bestseller. Jeho neúspěchy ho ale dovádí k šílenství a drastickému morálnímu úpadku. Je to sebestředný ubožák bez špetky empatie, dokonce okrádá svou nemocnou matku o peníze, aby se mohl věnovat své tvorbě, z které si i jeho známí tropí legraci. Tato fakta se u něj postupně stávají spouštěčem zaslepené touhy po penězích.
Nelze vyloučit, že se nejednomu čtenáři po přečtení díla svět současné literatury dočasně znechutí a jeho představa o spisovateli se změní ve stereotyp osamoceného a bláznivého alkoholika. Zřejmě už jsme se všichni alespoň jednou v životě setkali s člověkem, který má umělecké sklony a rád by se proslavil i přesto, že jeho umění, ač bychom mu přáli opak, je bohužel přinejlepším průměrné. Jim je přesně touto postavou. Jeho touha vydat knihu nabývá extrémních rozměrů. Těžko ale z díla soudit, zda je za své činy Jim odpovědný, či je sám obětí současného literárního světa, který se sice snaží nabízet rovnoměrné podmínky všem, ve výsledku ale spíše jen vytváří dojem, že vrcholu může dosáhnout každý.
V díle se seznámíme s tím, kam až mohou klesnout spisovatelé v případě neúspěchu. Recenzování vlastních knih a jejich půjčování v knihovnách pro zvýšení „skóre“ v počtu výpůjček je jen neškodný a směšný výtah toho, s čím se čtenář v Bestselleru setká.
Nestává se příliš často, že by hlavní postavy ve čtenáři vzbuzovaly tak silný odpor. Až na několik málo výjimek jsou postavy vesměs negativního charakteru. V tomto směru je Gallenzi poměrně originální. Ostatně zabývat se v beletristickém díle vztahy mezi nakladatelstvím a spisovateli také není příliš tuctovým počinem.
I přes dobré předpoklady se Bestseller v České republice bestsellerem nestal. Jistě to není dílo, které by bylo třeba přečíst několikrát, aby čtenář pochopil jeho smysl a význam, a to je jeho silnou stránkou. Pod jednoduchým názvem a jednoduchou bestsellerovou kompozicí se skrývá velmi vážný obsah, jenž může být pochopen i nesečtělým člověkem. Má-li toto dílo výchovný účel, pak jistě svého účelu dosáhlo tímto způsobem lépe. Bestseller má co nabídnout jak zkušenému, tak nezkušenému čtenáři.
Bestseller Alessandro Gallenzi
Jim Talbot, věčný smolař, jenž se svými literárními pokusy u nakladatelů ne a ne pochodit, je ochoten kvůli vytouženému úspěchu obětovat duši i nemocnou matku. Charles Randall naopak ztělesňuje svérázného starosvětského vydavatele... více