
Anotace: Protagonistou této knihy o hledání štěstí a lásky v citově vyprahlém současném světě je opět autorův generační druh, zde už čtyřicátník, úředník na ministerstvu kultury. Sarkasticky glosuje život, dokud nepotká dívku, která se vymyká jeho dosavadním zkušenostem se ženami. V líčení jejich vztahu možná Houellebecqova čtenáře překvapí méně cynický tón, avšak o to kousavější soudy o pokrytectví západní civilizace i o možných alternativách, vedoucích do slepé uličky terorismu. Skandální autor se nezapře v otevřeném líčení erotických scén i ve velmi kritických připomínkách na adresu různých náboženství.
U této knihy jsem pochopil, co je to být zúčastněným a nezúčastněným čtenářem. Zúčastněný čtenář čte a vnímá příběh osobně. Věty a děje se ho přímo dotýkají, protože podobné věci zažíval, či zažívá. S hlavním hrdinou má spoustu věcí společných. Na život a lidi kolem sebe stejný, nebo podobný názor. Některé pasáže ho tak rozhodí, že musí knihu na chvíli odložit. Některé věty jsou tak bolestivé, že pláče. U některých se vědoucně chechtá. Některé vedlejší postavy zná ze svého okolí. Některé drobné postřehy, které nezúčastněný čtenář přelétne, zúčastněnému vrtají do mozku díry. Zúčastněný čtenář v knize žije a svět z knihy naopak vstupuje do jeho reality. Ten nezúčastněný čte knihu a možná se baví, možná nudí, možná je mu někdo sympatický a možná si tu a tam řekne, nojo, tojo… ale to je vše. Příběh skončí. Titulky. Konec. Zítra jdeme na další film… U Platformy Michela Houellebecqa jsem byl čtenářem zúčastněným a v mozku mi zbyly vyvrtané díry.
Houellebecq je nesmlouvavý, cynický, sarkastický kritik. Přesto plný něhy a nejisté potřeby lásky. Některé věci dramaticky přehrává, aby následně vyvstala krása jemných nuancí života. Ale přehršel naděje v knize není. Dnes tak aktuální téma úpadku korektní a změkčilé západní civilizace, kterou válcují nové civilizace, postavené na zcela jiných základech, nesvázané tisíciletími socializace a kulturních kontextů, se tu mísí s obžalobou té samé civilizace, které prorůstá světem jako mor a bez skrupulí jej ničí ku prospěchu svému. Tato civilizace jako by toužila, aby byla vyhlazena nesmiřitelnými bojovníky z pouště, kteří mají ve všem jasno – byť to jasno je pěkná kravina. Tak jako byl dekadentní starý Řím převálcován barbarskými Vandaly…
Ale to je v knize jen jako pozadí pro příběh o samotě v davu, neschopnosti poskytnout a přijmout lásku. O touze po lásce a blízkosti a něze. O vzácném daru být s milovaným člověkem, rodinou, mluvit spolu. O bezbřehé a bezcenné snaze hrabat peníze, užívat si materiálních potěšení, o cynické touze po uspokojení svých potřeb, včetně sexuálních, na úkor kohokoliv a čehokoliv. Je to pláč nad civilizací, která se hroutí díky své neschopnosti znovuobjevit člověka, soucit, lásku, pochopení a obyčejné lidství. A Houellebecq skrze svou knihu křičí a bije na poplach…

Protagonistou této knihy o hledání štěstí a lásky v citově vyprahlém současném světě je opět autorův generační druh, zde už čtyřicátník, úředník na ministerstvu kultury. Sarkasticky glosuje život, dokud nepotká dívku, která se vym... více
Komentáře (0)
Přidat komentář
DriftBooks také napsal




