"Stejně se přiznáte.. Každý se přizná. Nic vám nepomůže.
Obvinění rovná se usvědčení. Ale nebojte se. My to s vámi myslíme dobře. Vlastně.. vlastně vám chceme pomoci. Stačí jen, když se přiznáte. Ulevíte tak sobě i své duši a my vás pak milosrdně očistíme v plamenech božích. A co jestli se nepřiznáte? Však nebojte. Mefistofel vám sice svázal jazyk, ale my z vás už nějak dostaneme, co jste prováděl na Petrových kamenech.
Palečnice, španělské boty a skřipce.. to vše máme na skladě. A nezapomeňte vyjmenovat, kdo všechno tam s vámi byl. Vždyť cílem inkvizice je pomáhat a očišťovat. Vše ve jménu pána boha. :) "
- Takhle nějak mohl klidně probíhat výslech inkvizičního soudu. I když bezcitní soudci si často s domnělým hříšníkem pohrávali. Jejich zbraní je strach a falešné naděje. Kaplický ve svém díle popsal odvrácenou stranu církve.
Ukazuje, jak se může náboženství zvrhnout, když v čele stojí lidé. Co proti takové mašinerii zmůže obyčejný Šumperský děkan Krištof Lautner? Román vznikl na základě skutečné události (1678-1692) v okolí Velkých Losin a Šumperku. 104 usvědčených a očištěných čarodějnic.
- A přitom to vše začíná vskutku nevinně. Vernířovická žebračka Maryna Schuchová je obviněna z čarodějnictví snaživým knězem Schmidtem. A to jen proto, že posvěcenou hostii nesnědla, ale ukryla do šátků. Chtěla ji donést Dorotě Groerové. Ta prý slyšela, že dá-li své krávě posvěcenou hostii, tak bude dojit. Groerka slíbila žebračce něco k jídlu, když ji hostii přinese. Tímto absurdním činem započne několikaletý masakr.
Je povolán Boblig z Edelstadtu, který už má z procesy zkušenosti. Lstivý inkvizitor je takový parazit. Postupem času zatahuje do případu další a další lidi. Je morálně otupělý a neštítí se žádného úskoku. Majetek obviněných zabavuje a dělí se i se šlechtou a duchovenstvem. Zatímco si hmotnými dary získává přízeň vládnoucí vrstvy, tak si mocí buduje strach u vrstvy nižší. Jako rostoucí nádor proniká stále hloub do místního panství. Jen pár lidí přemýšlejí, jak na Bolbiga vyzrát. Ale jak zdiskreditovat někoho, kdo jedná ve jméně božím?
- Historické dílo popisující děsivou událost zobrazuje celou tehdejší církev. Už tenkrát šlo lidem o peníze a moc. Zaslepení ztrácejí lidskost a jdou i přes mrtvoly. Boj pravdy a cti proti zlu a lsti. Absurdní soudy, kdy nešlo o pravdu, ale o doznání. Syrové vyprávějí otřesných scén. Doporučuji všem, kteří věří v čistotu a vznešenost křesťanství.
- Tehdejší církev chtěla lovit ďábla, ale sama se jím stala..
85%
Váš Sattler ;)
Kladivo na čarodějnice Václav Kaplický
Smutný příběh začíná roku 1680. Vernířovická žebračka Maryna Schuchová je obviněna farářem Schmidtem z čarodějnictví poté, co byla odhalena, že si v kostele schovala posvěcenou hostii do šátku. Slíbila ji Dorotě Groerové pro její ... více