Kniha Radky Třeštíkové se mi do ruky dostala úplnou náhodou; z knihovny kamarádovy babičky jsem ji vytáhla ve chvilce nudy. O autorce ani konceptu knihy jsem nevěděla nic, ale tak propagovaná kniha samozřejmě mé pozornosti neušla.Už jen sama anotace zní poměrně slibně, jenže jak se později ukázalo, lákavá reklama a propagace jsou jedna věc, když realita je naprosto jiná.
Kniha spojuje dvanáct příběhů různých žen; od mladých po staré, od chudých po bohaté, od ženatých po nezadané. Jak už to bývá, dějové linky se různě prolínají. Ovšem zde nastává první kámen úrazu: přestože se osudy hrdinek prolínají, mnohé otázky zůstanou nezodpovězené. Pokud čekáte, že se dozvíte, co se stalo s rodinou ženy ze třetí kapitoly, nedozvíte se to. Pokud vás bude zajímat, proč předposlední kapitola skončila tak napínavým nárazem auta do domu, a kdo to tam vlastně narazil, zůstane vám zatajeno i to. A když se nedozvíte poměrně podstatné detaily, které by příběh ucelily a sjednotily, nezachrání to ani kulantní věta, že „některé příběhy nerušeně pokračují dál„.
A další věcí, které na Bábovkách smrdí poměrně připáleně, je samotné vyprávění. Kniha, ve které je dvanáct různých žen, tedy i různých vypravěček, by byla opravdu mistrná, kdyby se autorka alespoň pokusila vyprávět každou kapitolu trochu jinak. A stačilo by i tak málo jako třeba jiné slovní obraty nebo stavba a délka vět. Protože i přes všechnu snahu reklamy čtenáři zkrátka nelze namluvit, že patnáctiletá rozmazlená teenagerka toužící po pozornosti přemýšlí stejně jako padesátiletá žena umírající na rakovinu. Nebo že chudá, spořivá dáma v letech má podobné myšlenkové pochody jako bohatá manželka. Když už se autorka rozhodla pro dvanáct vypravěček a vyprávění v ich formě, měla si dobře promyslet i tento aspekt, protože bez diverzity postav (tedy kromě té prvoplánové a očividné) to zkrátka nemůže fungovat. Protože i když na dvanáct bábovek dáte dvanáct různých polev, bude to pořád jedna a tatáž, pokud je upečete podle navlas stejného receptu.
Psychologický román, kterým je kniha často označovaná, je v tomto případě spíš výsměchem tomuto žánru, už jenom z toho důvodu, že postavy téměř žádnou psychologii nemají. Charaktery jsou, stejně jako jejich vyprávění,mělké, prvoplánové a hlavně zaměnitelné.
Když pomineme vyprávění jako takové, styl psaní je čtivý a nenáročný, což je nejspíš jeden z důvodů, že si Bábovky našly cestu do mnoha – především ženských – rukou a knihoven. Nejedná se o žádné náročné čtivo, které by vyžadovalo větší soustředění či přemýšlení, a pokud čtenáři nevadí, že Bábovkám chybí základní aspekty, které by knihu podobného ražení udělaly dobrou knihou, nejspíš se netrefí vedle.
O konci knihy nemluvě, ačkoli se k celé knize svou plytkostí hodí. Autorka nejen, že nechává čtenáře tápat, co se stalo s postavami, ale samotný konec je tak nešťastně useknutý, že spíš působí dojmem, že Třeštíková už nevěděla kudy kam a na nedořešené osudy postav, které už zčásti nakousla, zkrátka zapomněla. Slibovaná zápletka s ukradenými penězi je (jak jinak) než nedotažená a nešťastně překombinovaná.
Bábovky jsou zkrátka i přes obrovskou mediální propagaci jedním velkým zklamáním a ztrátou času. Kdyby autorka napsala kuchařku se stejným názvem, udělala by lépe, protože dvanáct receptů, které souvisí jen tím, že se do nich přidává voda a mouka, by bylo daleko propojenějších a ucelenějších než tohle.
Bábovky Radka Třeštíková
Dvanáct žen, dvanáct osudů propojených v jednom románu. Napadlo vás někdy, co řeší milenka ženatého muže a jaká je ve skutečnosti ta příšerná manželka, o které jí on vypráví? Nebo proč má sestra manželky tak špatný vztah se svojí ... více
Komentáře (5)
Přidat komentářs něčím sice souhlasím, ale podle mě jste knihu nečetla pozorně, nebo máte špatnou paměť.. co se stalo s rodinou ženy v třetí kapitole je na konci knihy rozvedené, i když ne do detailu, a konec kapitoly s nárazem auta do domu je taky později zmíněno - že to byl náklaďák a jak to pokračuje ;-)
Přesně takto jsem to cítila i já. Děkuju, napsalas to i za mne i když já bych to tak přesně formulovat nedokázala.
Pravda!