Nová grafomanská jízda S. J. Maasové

recenze

Rod země a krve (2020) 5 z 5 / Suzi
Rod země a krve

V prvním dílu nové fantasy trilogie Půlměsíční město Sarah J. Maasová vytváří zcela nový časoprostor, který se diametrálně liší od předchozích dvou sérií (Skleněný trůn a Dvůr trnů a růží). Kombinuje moderní svět plný technologií s magií a množstvím nadpřirozených bytostí. Na téměř 800 stranách autorka modeluje napínavý příběh s detektivní zápletkou, plný překvapivých zvratů, akčních scén, s bohatým pozadím postav, které postupně odkrývá. Jak je u Maasové zvykem, nechybí ani romantická linka modelu „hate to love“ (neboli „od nenávisti k lásce“).

Příběh se odehrává ve fiktivním městě Lunathion, v němž žijí nejrůznější bytosti – andělé, víly, upíři, vlkodlaci, čarodějnice, měniči, skřítci, chiméry, démoni a mnohá další stvoření. Lidé jsou zde spíše podřadným druhem, protože nejsou nadáni magií a mají znatelně kratší život než magická stvoření. Hlavní hrdinkou je Bryce Quinlanová, napůl člověk, napůl víla. Na první pohled se jeví jako drzá, rozmazlená pařmenka, která holduje alkoholu, drogám, vztahům na jednu noc a pro sprostou nadávku nejde daleko, postupně však zjišťujeme, že je to spíše maska a v Bryce se skrývá mnohem víc. Příběh začíná ve chvíli, kdy Brycinu nejlepší přítelkyni Daniku, alfu vlkodlačí smečky, spolu s jejími nejbližšími vlkodlaky brutálně zavraždí neznámý démon. Bryce zůstane sama a zlomená. Údajný pachatel, který měl démona vyvolat, je uvězněn, jenže o dva roky později démon útočí znovu a Bryce je přizvána k vyšetřování případu. Jejím společníkem je padlý anděl Hunt Athalar, bojovník nadaný neobvyklou magickou silou, který se v minulosti dopustil vzpoury proti vládě a nyní si coby otrok odpykává trest zabíjením nepřátel svého pána. Hunt dostane nabídku, kterou nelze odmítnout – když vyřeší případ a dopadne pachatele, získá svobodu. A tak se s Bryce pouští do vyšetřování a postupně odkrývají překvapivý a děsivý příběh. Bryce nejprve spolupráci s Huntem odmítá a chová se ke svému společníkovi zlostně a arogantně, postupně se mezi nimi ale vytvoří přátelské pouto, které nakonec přeroste v romantický vztah.

Zpočátku je nový svět pro čtenáře lehce matoucí a působí překombinovaně, v prvních kapitolách se objevují různé pojmy a narážky na sociální systém či historické události, které autorka dostatečně nevysvětluje. Problémy může čtenáři způsobit také velké množství druhů bytostí, které nejsou příliš detailně popsány. Postupně nám však před očima vyrůstá propracovaný, komplexní vesmír. Příběh vnímáme střídavě očima obou hlavních postav, Bryce a Hunta. Maasová věnuje velké množství prostoru psychologii jejích hrdinů, za každou z postav se skrývá pohnutá minulost, která je nám ale často jen naznačována a odkrýváme ji po malých částech, což nás nutí přemýšlet a příběhu to rozhodně přidává na napínavosti. Neřestí Maasové je, že všechny důležité postavy jsou až neuvěřitelně atraktivní, charismatické a fyzicky přitažlivé.

Detektivní vyšetřování, vzhledem k velkému rozsahu textu, chvílemi ztrácí tempo a některé pasáže by se pravděpodobně daly zkrátit či vynechat, na konci nás však čeká velkolepá gradace a překvapivé rozuzlení. Ač se jedná pouze o první díl trilogie, příběh je poměrně uzavřený.

Jak už bylo zmíněno výše, romantická linka se nijak nevymyká obvyklému postupu autorky, tedy že hlavní hrdinové se k sobě nejprve chovají nepřátelsky, postupně si k sobě však najdou cestu, až je z toho veliká, vášnivá láska. Chybí akorát milostný trojúhelník, který jsme viděli v předchozích dvou sériích. Vzhledem k tomu, že se jedná o první díl, a rovněž vzhledem k zálibě autorky ve zvratech, se ho však můžeme v budoucnu ještě dočkat. Milostné příběhy jsou důležitou součástí fikčních světů Maasové a jsou jedním z hlavních důvodů, proč jsou její romány oblíbené mezi mladými ženami. Maasové totiž umí mistrně přenést emoce na čtenáře a nevyhýbá se ani explicitně sexuálním scénám, které mohou pro některé čtenáře být až za hranou.

Vzhledem k fantasy žánru a zároveň explicitnosti sexuálních scén řadíme Půlměsíční město mezi New Adult Fantasy, což je poměrně nová kategorie přejatá ze zahraničí, která zahrnuje romány vhodné pro čtenáře ve věku 18-30 let, zejména ženy. Žánr New Adult (NA) vznikl z potřeby vytvořit žánr podobající se Young Adult (YA, pro čtenáře mezi 12-18 lety), ale takový, který může být publikován a prodáván jako žánr pro dospělé. New Adult je jakýmsi přechodovým stupněm mezi Young Adult a literaturou pro dospělé, protože se sice podobá Young Adult, ale postihuje dospělejší témata, jako je vývoj sexuality, první skutečné partnerské vztahy, experimentování, opouštění domova, psychické problémy a traumata, násilí, hledání vlastní identity, začátky budování kariéry, socioekonomické problémy atd., zároveň ještě postrádá vyzrálost a vnitřní ukotvenost postav. Tento žánr u nás v posledních letech získává na popularitě.

Půlnoční město: Rod země a krve je velice zdařilý fantasy román se zajímavým, promyšleným světem i příběhem a propracovanými postavami, které mají hloubku. Kniha se velmi dobře čte díky autorčině chytlavému stylu vyprávění a modernímu, osobitému a často ostrému jazyku postav. Tato série má rozhodně potenciál rozvinout velkolepý příběh i v dalších dvou dílech, které nás čekají.


Rod země a krve Rod země a krve Sarah J. Maas

Bryce je 25 a žije už dva roky sama po záhadné vraždě svých přátel. Případ byl uzavřen a považován za ukončený dokud o dva roky později vrah neudeří znovu a nezabije další lidi naprosto stejným způsobem. Bryce se stane hlavní pode... více


Komentáře (0)

Přidat komentář