Kniha Žena s mateřským znaménkem nám ukazuje, kam až může zajít dlouho utajovaný zločin, který několik desítek let zůstal skrytý. Ale jak všichni víme, každého jednou jeho minulost dožene. Některé naše špatné skutky nestojí za řeč, ale co když je některý z nich opravdu závažný a vyústí až v pomstu? A to dokonce až v takovou pomstu, že nám půjde i o život?
„Proč mě hergotfix budíš v sobotu o půl šesté ráno? Přeskočilo ti?“ Ale Reinhart byl neúprosný jako pokuta za špatné parkování. „Už je osm. Když někdo nechce brát telefony a odmítá si pořídit záznamník, může vytáhnout zástrčku. Když mi věnujete pozornost, pane komisaři, vysvětlím vám, jak se to…“ „Drž hubu, intendante! Přejdi k věci!“ „Rád,“ řekl Reinhart. „Mrtvola na Leufwenské aleji. Vražda jako když vyšije. Nějaký Ryszard Malik. Porada je ve tři hodiny.“ -Žena s mateřským znaménkem, str. 27-28 –
Håkan Nesser je autor severské krimi prózy. Jeho detektivní příběhy zaznamenaly řadu významných úspěchů – třikrát získal cenu za nejlepší švédskou detektivku a jeho knihy byly publikovány ve více než 25 zemích. Žena s mateřským znaménkem je již čtvrtý díl úspěšné série, ve které je hlavním hrdinou inspektor Van Vetereen.
Pomsta je sladká?
Inspektor Van Vetereen má před sebou během krátké doby již druhý případ vraždy. Vražda probíhala u obou obětí stejně. Co tím vrah chce naznačit, když muži spolu neměli vůbec nic společného? Každý bydlel jinde, měli i různé povahy, ale i přes rozdíly je něco přeci jen spojovat muselo, přijde na to tým detektivů včas, než zemře někdo další? A co má znamenat instrumentální píseň, kterou obětem někdo pouští po telefonu, než zemřou?
Žena s mateřským znaménkem není běžné severské krimi, zde se spíš než na brutalitu a spousty krve autor soustředí na prvky klasické detektivky. Máme možnost pozorovat vývoj případu od jeho počátku, a když říkám od počátku, myslím tím od doby, kdy dojde k prvotnímu impulzu, po kterém se vrah rozhodne začít vraždit. Dále sledujeme tým detektivů při jejich práci, kdy se snaží přijít na nějakou stopu nebo souvislost mezi oběťmi. Samozřejmě nám nesmí chybět ani přímo pohled obětí, ze začátku nic netušících, ale s postupem času dochází ke zvratu, kdy už není jasné, kdo je oběť a kdo je lovec.
Z předchozí informace vyplývá, že je kniha psaná z více pohledů. Máme možnost podívat se do mysli sériového vraha, který právě začíná nacházet potěšení z vražd, zažíváme s ním pocit opojení a přemýšlíme s ním nad provedením další vraždy. Občas nám Håkan Nesser poodhalí nějaké detaily z osobního života některého z vyšetřujících detektivů, ale nejvíce prostoru věnuje hlavní postavě. Van Veeteren na mě působil velmi sympaticky, je to starší pán, který si rád zakouří a popíjí u toho pivo. Občas měl až filozofické stavy, kdy přemýšlel, zda se z něj nestává sociopat, někdy byl opravdu velmi přemýšlivý, ale také měl zvláštní smysl pro humor, u kterého jsem se nejednou pousmála.
Kniha se mi moc líbila, sice to není druh krimi, kde byste kvůli míře napětí nemohli dýchat, ale je to případ se zajímavou zápletkou, kterou doprovází zvraty, je plná do detailů propracovaných postav a má sympatického hlavního hrdinu. I přesto, že míra napětí není tak vysoká, rozhodně to neznamená, že zde napětí chybí úplně. Knihu rozhodně nebudete moci odložit, dokud ji nedočtete až do konce. Ženu s mateřským znaménkem doporučuji hlavně milovníkům klasických detektivek.
Zdroj recenze http://fantasy-maka.blogspot.cz/
Žena s mateřským znaménkem Håkan Nesser
Dva muži jsou mrtví. Zemřeli stejným, brutálním způsobem. Oba byli zasaženi čtyřmi výstřely – dvěma do břicha a dvěma do hrudi. Není pochyb o tom, že v obou případech jde o stejného pachatele, ale inspektor Van Veeteren a jeho lid... více