Erich Mendelsohn | Dynamika a funkce | Vize kosmopolitního architekta recenze
Martin Strakoš
Výstava vytvořená Institutem pro zahraniční vztahy (IFA) a kurátorkou Reginou Stephan od roku 1999 putuje po světě a představuje dílo světoznámého německo-židovského architekta Ericha Mendelsohna (1887–1953) prostřednictvím skic, plánů, fotografií a modelů. Její repríza pořádaná Galerií výtvarného umění v Ostravě a SPOK – spolkem pro ostravskou kulturu, ve spolupráci s Goethe-Institutem Praha a pod záštitou generální ředitelky Národního památkového ústavu Nadi Goryczkové, v ostravském Domě umění se uskutečnila od 22. května do 5. července 2009. V katalogu jsou uveřejněny texty kurátorky, doprovázející samotnou expozici. Druhá část publikace je věnována studii Martina Strakoše „Erich Mendelsohn v Československu a obchodní dům Bachner“ o jediném realizovaném díle tohoto architekta v meziválečném Československu a současně o jeho poslední realizaci v kontinentální Evropě. Text se v úvodní části věnuje recepci Mendelsohnova díla v českém prostředí, mimo jiné v pracích Karla Teigeho, Viléma Dvořáka a jiných. Současně dokládá, jak jeho dílo inspirovalo architekty. V Moravské Ostravě ve 20. letech 20. století vznikla skupina obchodních domů firem RIX, Brouk a Babka, Textilia nebo ASO, reflektujících architektonické ideje modernismu. Také Mořic Bachner s manželkou Amálií, kteří provozovali obchod s domácími potřebami, chtěli soudobým způsobem vyřešit problém s nedostatkem obchodních prostor. V srpnu 1932 získali stavební povolení, aby postavili na nároží Zámecké a Puchmajerovy ulice moderní obchodní dům podle návrhu E. Mendelsohna. Objekt byl dokončen koncem září 1933. Pětipatrová budova upoutávala pozornost svou architekturou, ozvláštněnou reklamními poutači. Za války byla jako židovský majetek arizována a silně poškozena, po válce ji nakrátko řídil Erich Bachner. Po únorovém komunistickém puči v roce 1948 byla znárodněna. Koncem 60. let se plánovala přestavba obchodního domu na velké nákupní centrum. Za kulturní památku byl dům poprvé navržen již roku 1971, ale stal se jí až v roce 1984. Přesto současný stav budovy není dobrý, byť dosud slouží původnímu účelu. Závěr katalogu tvoří „Životopis v datech“ o základních bodech života Ericha Mendelsohna, sestavený kurátorkou výstavy.... celý text
U této knihy zatím nejsou recenze.
Zde se můžete podívat na hlavní přehled recenzí.
Štítky knihy
katalogy výstav dějiny architektury