Motorové lokomotivy řady T 434.0 zajímavosti
Vladislav Borek , Jaroslav Wagner
Klasická monografie jedné z prvních lokomotivních řad, jimiž po válce započaly snahy o zavedení motorové trakce u ČSD. Kniha čerpá z dochované písemné i obrazové dokumentace. V jejím textu jsou zachyceny porodní bolesti nejen samotného vývoje, ale také stavby těchto lokomotiv. Jak ukázaly už první zkoušky, měly zprvu řadu závad a konstrukčních nedostatků, které však byly jen částí příčin jejich krátké existence. Tehdejší stav železničních tratí totiž nebyl ideální a nové stroje tak musely splňovat nejen požadavky na univerzální lokomotivu, tj. být vybaveny parním agregátem pro vytápění vlakové soupravy, ale současně vyhovovat podmínkám provozu na tratích s relativně nízkou únosností. Zatímco technické a konstrukční nedostatky se z valné části během zkušebního provozu povedlo odstranit, rozpor mezi hmotností hnacího vozidla a únosností trati se přes veškerou snahu sladit nepodařilo. Následně výrobce i provozovatel začali upřednostňovat vývoj nové lokomotivy, u níž by již z výroby byly vyřešeny technické dětské nemoci i její nižší hmotnost. Tím se ovšem rezignovalo na univerzálnost nově konstruované řady. Tato nová řada se pak stala počátkem sériové výroby "malých hektorů" produkovaných v několika variantách. Celá publikace dokazuje, že krátký provozní život lokomotiv řady T 434.0 nebyl způsoben ani tak technickou nevyzrálostí konstrukce, která svou koncepcí spíše předběhla dobu, ale tím, že československé tratě na takovouto lokomotivu nebyly ještě připraveny.... celý text
Zajímavosti
Zatím zde není žádná zajímavost.