Spalovač mrtvol zajímavosti

Spalovač mrtvol
https://www.databazeknih.cz/img/books/14_/145477/bmid_spalovac-mrtvol-Na5-145477.jpg 4 4717 4717

Slavný příběh o spalovači mrtvol, podivínském Karlu Kopfrkinglovi, je podobenstvím o patologickém vývoji malého člověka k přijetí zla. Filmové zpracování z roku 1968 patří ke zlatému fondu české kinematografie.

Zajímavosti (14)

Jako audiokniha k poslechu zde:
https://audioteka.com/cz/audiobook/mistri-slova-spalovac-mrtvol (knihodrak23)


Ve filmovém provedení dojde k pokusu o vraždu Karlovy dcery. Ale v knihe není o této části ani zmíňka. (Petr874)


Hlavní hrdina používá jiné jméno, než je to jeho skutečně. Stejně tak i u jeho ženy. (Petr874)


Adaptováno jako rozhlasová hra: https://vltava.rozhlas.cz/ladislav-fuks-spalovac-mrtvol-jedine-co-v-zivote-je-jiste-je-smrt-7748742 (Teckovana)


Postava Milivoje je Fuksovým alter - egem. (NaiTenshi)


Podle příběhu vznikla i audiokniha s hlasem Miroslava Táborského. (bbeettyynnaa)


Je povinná k maturitě (2016) (AnetaM)


Film natočený podle knihy se stal tzv. trezorovým - při premiéře 14. 3. 1969 StB promítání předčasně ukončila a obnovenou premiéru měl až 1. 8.1990. (svatas007)


Ladislav Fuks knihu uvedl citátem od italského básníka Giovanni Papiniho: „Největší lstí ďábla je, když sám o sobě prohlašuje, že není.“ (chaera)


Jazyk knihy je striktně spisovný, a to i v promluvách postav. Postavy i jazyk svou groteskností působí uměle a nepřirozeně. Připomínají tak voskové figuríny, které navozují atmosféru horroru. S tím souvisí i časté opakování variací jedné a té samé věty. Toto opakování navozuje dojem hry na jevišti s omezeným počtem herců, kteří se objevují v různých rolích na stále stejné scéně. (chaera)


Pokud se chcete projít s Karlem Kopfrkinglem po Praze a vciťovat se do míst kde působil, můžete tak učinit pomocí těchto podařených stránek:
http://www.makropulos.net/kopfrkingl/ (Klamm)


Krematorium z filmu, ve kterém Karel Kopfrkingl léta působil, najdete v Pardubicích. (Klamm)


Když na knihu narazil režisér Juraj Herz, zaujal ho její název. Obsah se mu líbil už o něco méně. Po dva roky se pak stýkal s Ladislavem Fuksem, aby spolu pracovali na scénaři, jednoho z nejlepších filmů české kinematografie. (Klamm)


Řada použitých jmen odpovídá perspektivě hlavního hrdiny a jeho rovnocennému chápání lidí a zvířat (např. Zajíc, Lišková, Beran). Další postavy deklarují Kopfrkinglovo zaujetí hudbou (Strauss, Dvořák, Wagner aj.). (Kamčari)