Alexandr Sergejevič Jakovlev životopis

ruská, 1906 - 1989

Životopis

Alexander Sergejevič Jakovlev, rusky: Александр Сергеевич Яковлев (1.4.1906 — 22.8.1989) byl sovětský letecký konstruktér, zakladatel Experimentálně-konstrukční kanceláře Jakovleva (ОКБ имени Яковлева), kde byl hlavním konstruktérem v letech 1956-1984. Akademik AV SSSR. Od roku 1938 byl členem komunistické strany SSSR.

Narodil se v Moskvě, kde byl jeho otec zaměstnancem ropné společnosti bratří Nobelů. V letech 1919-1921, kdy byl ještě na škole, pracoval na částečný úvazek jako kurýr. Od roku 1922 konstruoval ve školním kroužku letecké modely. Od roku 1920 je jedním ze zakladatelů sovětského leteckého modelářství, leteckého bezmotorového klouzání a sportovního letectví. V roce 1924 sestrojil svůj první létající stroj - kluzák AVF-10, který byl oceněn jako jeden z nejlepších sovětských kluzáků na celosovětských soutěžích. Přes četné prosby jej nechtěli přijmout na Akademmii N. E. Žukova, kam ho přijali až poté, co sestrojil svoje první letadlo AIR-1; Akademii absolvoval v roce 1931. Od té doby se 12. květen 1927, den jeho prvního letu, považuje dnem zrození OKB A. S. Jakovleva.

Pod Jakovlevovým vedením OKB vyvinulo přes 200 typů a variant létajících strojů, z toho 100 sériových. Od roku 1932 se letadla OKB nepřetržitě nacházejí ve velkosériové výrobě a použití. Za 70 let bylo vyrobeno 70 000 letadel Jak (Як). Během Velké vlastenecké války bylo pro frontu vyrobeno 40 000 letadel Jak. Na letadlech OKB bylo vytvořeno 74 světových rekordů.

Jakovlevova konstrukční kancelář navrhla pro sovětské letectvo několik stíhacích letounů, které se pak zúčastnily 2. světové války. Velmi známé jsou Jak-1, Jak-3 a Jak-9 a také transportní Jak-6. V roce 1945 Jakovlev navrhl jeden z prvních sovětských proudových letounů Jak-15. Také se podílel na prvním sovětském stíhacím letounu pro každé počasí Jak-25P a nadzvukovém bombardéru Jak-28. Dále pokračoval dopravním letounem Jak-40.

Jakovlev sloužil mezi lety 1940–1946 pod Stalinem jako náměstek ministra leteckého průmyslu. Před 2. světovou válkou podnikl spoustu cest do zahraničí včetně Itálie, Anglie a Německa za účelem studie vývoje letadel v těchto zemích. Během války pomáhal dohlížet na přesun leteckých továren na východ a organizaci výroby, zatímco pokračoval jako hlavní konstruktér své kanceláře.

V roce 1976 se Jakovlev stal členem Akademie věd SSSR. Byl poslancem Nejvyššího sovětu SSSR (1946-1989). Do důchodu odešel 21. srpna 1984. Zemřel 22. srpna 1989. Je pohřben na Novoděvičím hřbitově v Moskvě. (zdroj životopisu: https://bit.ly/310WKua; https://bit.ly/2PjpATO)

Ocenění

Autor (zde) zatím nemá žádné hodnocení.