Damien Broderick životopis

australská, 1944

Životopis

Australský autor fantastiky Damien (Francis) Broderick se narodil 22. 4. 1944 v Melbourne, vyrůstal v přísně katolicky orientované rodině a zprvu se měl stát knězem, nakonec se však rozhodl pro akademickou dráhu, aby po letech studia získal doktorát v oboru studia literatury. Se svou ženou Barbarou Lamarovou žije střídavě v texaském San Antoniu a v australském Melbourne.
Do žánru vstoupil povídkou The Sea‚s Furthest End (1964). Debutový román Sorcerer‘s World (1970) rozšířil pod názvem The Black Grail (1986), odehrává se ve vzdálené budoucnosti na umírající Zemi ovládané božskými bytostmi. Větší pozornosti se dostalo románu The Dreaming Dragons: A Time Opera (1980), v němž se antropolog vydává do australské pustiny pátrat po kořenech domorodé legendy a díky převratnému objevu tam odkryje pravý důvod zániku dinosaurů. Kyberpunkový román The Judas Mandala (1982) je z dnešního pohledu spíše než jako příběh o transhumanismu připomínán hlavně tím, že v něm autor podle většiny zdrojů jako vůbec první použil termín „virtuální realita". Mimo žánr zavítal Broderick v autobiograficky laděném příběhu z prostředí australského fandomu Transmitters (1984). Jedním z témat románu Striped Holes (1988) je láska přesahující celé věky a její možné naplnění s pomocí stroje času, tedy klasické motivy žánru, tentokrát však použité svěžím způsobem. Nesmrtelní pozorovatelé sledují vztah mezi lidským chlapcem a mimozemšťanem v románu The Sea‚s Furthest End (1993), jenž vznikl rozvedením stejnojmenné debutové povídky. Tento román navíc završuje volný cyklus známý jako Faustus Hexagram, kam spadají všechny autorovy předchozí jinak zcela samostatné tituly.
Řadu dalších románů napsal ve spolupráci s australským spisovatelem Rorym Barnesem, počínaje titulem Valencies (1983), po němž následovaly mládeži určené romány Zones (1997) a Stuck in Fast Forward (1999) a další tituly The Book of Revelation (1999), The Hunger Of Time (2003) a I Suppose a Root‘s Out of the Question: A Comedy of Bad Manners (2006), žádný z nich však nevzbudil větší ohlas a v Broderickově tvorbě tak zaujímají spíše méně významné postavení.
Hamletovskou tragédií je román The White Abacus (1997), příběh ze vzdálené budoucnosti, kdy je celá sluneční soustava přístupna lidské kolonizaci díky vynálezu teleportace. Jedna z umělých inteligencí se zde snaží zabránit hrozbě pocházející z nepřístupného pásma asteroidů. Román Transcension (2002) je neméně zajímavým příběhem nadané ženy vzpírající se systému blízké budoucnosti, kdy je svět řízen umělou inteligencí sestavenou na základě mysli brilantního právníka, jenž je po brutálním útoku pouličního gangu uměle udržován při životě v kryonickém spánku. Po prodejní stránce je Broderickovým dosud nejúspěšnějším dílem série Godplayers, v níž dosud publikoval svazky Godplayers (2005) a K-Machines (2006). Hrdinou barvitého příběhu je August Seebeck. Patří k rodině, jejíž členové rozhodně nejsou obyčejnými lidmi. Sám v sobě odkrývá schopnost tvorby průchodů do jiných světů, paralelních vesmírů. Série je přirovnávána k dílům Fritze Leibera a Rogera Zelaznyho, zachovává si však vlastní osobitost a zavádí čtenáře do světa hráčů božské hry s neznámými pravidly.
Vztah mezi literaturou a vědou sleduje kniha The Architecture of Babel: Discourses of Literature and Science (1994). Kniha Reading by Starlight: Postmodern Science Fiction (1995) poskytuje kritický pohled na vývoj žánru science fiction. Kniha Transrealist Fiction: Writing in the Slipstream of Science (2000) je zajímavou studií díla některých významných autorů science fiction. V knize The Spike: How Our Lives Are Being Transformed by Rapidly Advancing Technologies (2001) se autor pokusil předpovědět směr vědeckých trendů současnosti. Z dalších knih mimo beletrii jmenujme Theory and its Discontents (2000), x, y, z, t: Dimensions of Science Fiction (2004), Ferocious Minds: Polymathy and the new Enlightenment (2005) a populárně naučné The Lotto Effect: Towards a Technology of the Paranormal (1992), The Spike: Accelerating into the Unimaginable Future (1997), The Last Mortal Generation: How Science Will Alter our Lives in the 21st Century (1999) a Outside the Gates of Science: Why It's Time for the Paranormal to Come in from the Cold (2007).
Povídky shrnul ve sbírkách A Man Returned (1965) a The Dark Between the Stars (1991). Jmenujme z nich například Infinite Monkey (2000) či samostatně vydanou novelu The Game of Stars and Souls (2000). Dále sestavil antologie The Zeitgeist Machine: A New Anthology of Science Fiction (1977), Strange Attractors: Original Australian Speculative Fiction (1985), Matilda at the Speed of Light: A New Anthology of Australian Science Fiction (1988), Not the Only Planet: Science Fiction Travel Stories (1998), Centaurus: The Best of Australian Science Fiction (1999, sp. David G. Hartwell) a Earth is But a Star: Excursions through Science Fiction to the Far Future (2001). Na samotný závěr jmenujme i dětem určené příběhy Jack and the Aliens (2002) a Jack and the Skyhook (2003).
Damien Broderick je jedním z předních australských představitelů fantastického žánru, a to nejen jako romanopisec, ale také jako literární kritik a futurolog. Jeho pracovní záběr je obdivuhodný, stejně jako kvalita výsledné práce, a je tedy skvělé, že se s jeho dílem můžeme konečně ve výraznější podobě setkat i u nás. (zdroj životopisu: legie.info)

Ocenění

Autor (zde) zatím nemá žádné hodnocení.

Damien Broderick knihy

2008  56%Hra na bohy

Broderick je 0x v oblíbených.