Životopis
Zprvu hudebník satieovského ražení a autor dadaistických básní, později vydavatel publikací Œsophage a Marie spolu s René Magrittem, s nímž uzavře trvalou přátelskou a duchovní alianci, Edouard Léon Théodore Mesens je rovněž – s Magrittem a Nougém – jedním z iniciátorů surrealistické aktivity v Belgii. Přispívá k ní i jako obchodník obrazy a majitel galerie, roku 1934 uspořádá v Bruselu první surrealistickou výstavu, jeho ediční a organizační činnost vyústí do přípravy mezinárodní výstavy surrealismu v Londýně, na níž má lví podíl a která ho přivede k tomu, že se roku 1938 v Londýně usadí. Jako ředitel významné London Gallery a hlavní redaktor jejích publikací (neméně významný London Bulletin) se tu octne ve středu živých sil anglického modernismu a podstatně se podílí na místní surrealistické činnosti, působí rovněž v rozhlase. Kromě poesie se věnuje i tvorbě koláží, kterou rozvine zejména v poválečných letech.
Mesensovy básně a výtvarné projevy, vznikající vzhledem k jeho aktivismu spíš jako příležitostné improvizace, nese neklidný, ale hravý a lehký „esprit", v němž se surrealismus setkává s dadaismem i s celou modernistickou „internacionálou" z let mezi dvěma válkami. V obou tvůrčích oblastech, jimž se Mesens věnoval, literární i výtvarné, je pro něj příznačný jak smysl pro básnickou konkrétnost (a pro magrittovský gag), tak žonglérská hra s formou, jazykem a abstraktními znaky (básně na písmena, prolínání obrazu a textu) připomínající i český poetismus.
(zdroj životopisu: Petr Král, Mramor se jí studený)
E. L. T. Mesens knihy
1996 | Mramor se jí studený |
Štítky z knih
surrealismus
Mesens je 0x v oblíbených.