Eduard Herzog životopis

švýcarská, 1916 - 1997

Životopis

Herzog, Eduard, muzikolog, hudební režisér, organizátor a překladatel, narozen 8. 6. 1916, Vídeň, zemřel 26. 2. 1997, Praha.
Eduard Herzog se narodil se ve Vídni, mládí prožil na Slovensku. Po studiu na gymnáziu v Novém městě nad Váhom (1926–34) pokračoval ve studiích na Hudební a dramatické akademii v Bratislavě (1934–36). V roce 1936 přišel do Prahy, kde studoval na konzervatoři dirigování u Pavla Dědečka a skladbu u Jaroslava Řídkého. Zároveň studoval hudební vědu na Karlově univerzitě. Herzog byl blízkým přítelem Gideona Kleina a okruhu umělců, z nichž mnozí nepřežili holocaust. Sám byl v roce 1941 odsunut na Slovensko, kde unikl rasovému pronásledování a jako jediný z rodiny se zachránil útěkem do hor, kde prožil zimu 1944–45. Po válce se vrátil do Prahy, dokončil studia a působil postupně jako hudební režisér v Československém rozhlasu (1948–52) a odborný asistent na Karlově univerzitě. Od roku 1957 byl redaktorem knižnice Hudební rozpravy. Během poslední vlny komunistických čistek koncem padesátých let byl zbaven místa a byl nucen dojíždět za prací na hudební školu mimo Prahu. V rámci rehabilitací v šedesátých letech mu bylo nabídnuto místo hudebního režiséra v Supraphonu, kde široce rozvinul své hudební, jazykové a organizátorské schopnosti. Působil zde do roku 1977, později jako šéfrežisér a šéfredaktor. Jeho jméno najdeme na stovkách vynikajících supraphonských nahrávek. Kromě hudební režie také mnohé nahrávky vybavil fundovaným programovým slovem. Mezinárodně uznávaný byl také jako muzikolog. Jeho studie Úplný rejstřík dvanáctitónových všeintervalových řad z roku 1964 byla v době před rozšířením výpočetní techniky zásadním počinem, který by autorovi zaručil světové prvenství v tomto oboru, nebýt zpoždění při vydání daného mnohaletými výrobními lhůtami tiskovin v socialistické éře. Od druhé poloviny šedesátých let se Herzog velkou měrou zasloužil o propagaci elektroakustické hudby v Čechách. Do začátku sedmdesátých let organizoval s Miloslav Kabeláčem a Vladimírem Léblem skladatelské kurzy a podílel se na přípravách pražských návštěv Karlheinze Stockhausena, Pierra Schaeffera, Gottfrieda Michaela Koeniga a dalších. V šedesátých letech pracoval jako člen kybernetické komise SČS, prosazoval vybudování Studia pro experimentální hudbu Československého rozhlasu v Plzni, prvního profesionálního elektroakustického studia v České republice, a posléze se stal rozhlasovým dramaturgem elektroakustické hudby pro české země, kde pečoval jak o výrobu, tak o vysílání. Inicioval vznik nových skladeb (např. Jaroslav Krček: Nevěstka Raab). Novinkové koncerty elektroakustické hudby domácích i zahraničních autorů osobně uváděl svými precizními analýzami. Podařilo se mu navázat zahraniční kontakty s nejvýznamnějšími tehdejšími evropskými centry elektroakustické hudby v Paříži, Utrechtu a Kolíně nad Rýnem. V plzeňském rozhlasovém studiu se v roce 1969 podílel na pořádání mezinárodní soutěže o nejlepší skladbu v oboru konkrétní a elektronické hudby pod názvem Musica Nova. Herzog byl předsedou soutěžní poroty (dále v porotě zasedal mimo jiné Miloslav Kabeláč a Vladimír Lébl). V letech 1993 a 1994 pak byl Herzog čestným předsedou novodobých ročníků kompoziční soutěže Musica Nova (jako jediný žijící člen poroty první stejnojmenné soutěže v roce 1969). Herzog byl čestným členem Společnosti pro elektroakustickou hudbu při Asociaci hudebních umělců a vědců založené v roce 1990. (zdroj životopisu: http://www.ceskyhudebnislovnik.cz/slovnik/index.php?option=com_mdictionary&action=record_detail&id=5975)

Ocenění

Autor (zde) zatím nemá žádné hodnocení.