Grigorij Michajlovič Kogan životopis

ruská, 1901 - 1977

Životopis

Grigorij Michajlovič Kogan, rusky: Григорий Михайлович Коган (7.7.1901 Mogilev - 9.8.1977 Moskva) byl pianistou, pedagogem, historikem umění, kritikem a publicistou.
Narodil se do rodiny inženýra, rodiče byli sociální demokrati, později známí jako menševici. Po revoluci 1905-1907 rodina utekla do Belgie, kde se započalo jeho hudební vzdělání. V roce 1911 se rodina vrátila do Kyjeva, kde v roce 1914 nastoupil na konzervatoř.
Klavírní hru studoval u V. V. Puchalského, žáka polského klavíristy Lešetického, získal široké vzdělání i jazykovou vybavenost a jako mimořádně nadaný student již v 19 letech obhájil doktorskou disertaci. Kyjevský hudební život byl zejména na začátku 20. století velmi bohatý a přinášel mnoho inspirativních podnětů. G. Kogan byl klavíristou s ohromným repertoárem a jeho koncertní činnost byla velmi intenzivní, ačkoli mu sovětský režim znemožnil výjezdy za hranice. Kromě sólových nahrávek hrál také v duu s Grigorijem Ginzburgem nebo Genrichem Neuhausem. Brzy po dostudování se G. Kogan stal profesorem na Kyjevské konzervatoři, po čase byl pozván jako profesor na Státní konzervatoř P. I. Čajkovského v Moskvě. Zde kromě výuky klavírní hry založil nový předmět Dějiny a teorie pianismu, a když tento předmět získal samostatnou katedru, stal se jejím vedoucím. Jeho přednášky brzy přerostly rámec klavírního oddělení i celé konzervatoře a Kogan byl zván k přednáškám na všechny konzervatoře Sovětského svazu. Od lekcí přešel brzy k publicistice s širokým záběrem od článků různého obsahu až po monografie o Francoisi Couprenovi a Ferruciu Busonim. V atmosféře uměleckého i intelektuálního kvasu se zrodila nová disciplína - psychologie interpretačního umění. G. Kogan byl jejím nejvýraznějším tvůrcem. Byl vynikajícím pedagogem, spojujícím rozhled a zkušenost s péčí. Pro svoji širokou oroentaci na světové umění byl však trnem v oku dogmatiků. V době tzv. kampaně proti kosmopolitům, ve skutečnosti zaměřené hlavně proti židovské inteligenci (1947-1953), byl zbaven místa na Moskevské konzervatoři. Působil tehdy na konzervatoři v Kazani, hlavním městě Tatarstánu. Zde byla jeho žákyní i Sofia Gubajdulina, dnes jedna z vůdčích evropských skladatelských osobností, která dodnes vděčné vzpomíná na Koganovu erudici a jasnozřivost, kterými výrazně ovlivnil její rozhodnutí stát se skladatelkou. Po návratu do Moskvy mohly konečně vyjít jeho knihy. Kromě výše uvedených monografií to byla především volná trilogie Před branou mistrovství - Práce klavíristy - Klavírní faktura. První kniha je věnována problematice interpretační psychologie, druhé dvě řeší především klavíristické otázky. (zdroj životopisu: Z předmluvy Jindřicha pazdery ke knize Před branou mistrovství)

Ocenění

Autor (zde) zatím nemá žádné hodnocení.

Grigorij Michajlovič Kogan - knihy

2012  100%Před branou mistrovství

Žánry autora

Literatura naučná Psychologie a pedagogika Umění

Štítky z knih

klasická hudba

Kogan je 0x v oblíbených.