Ishmael Reed životopis
americká, 1938
Životopis
Během 70. let 20. století se stal jedním z nejdiskutovanějších amerických spisovatelů. Šest satirických románů, které dosud uveřejnil, představuje důkladnou myšlenkovou probírku národních společenských mýtů a západního kulturního arzenálu. Autor tu, stejně jako ve své poezii, čerpá z nesporné erudice i z udivující fantazie. Jeho literární klaunství, včetně posedlosti slovní komikou, detailní znalost folklórních forem a motivů i vtipné využívání popartových, surreálních a vědeckofantastických prvků přispívá k vytvoření přepestrého ohňostroje oslnivé jiskřivosti, ale též nedlouhého trvání. Zatím poslední prozaickou knížkou jsou Hrůzná batolata (1982, The Terrible Twos), nejpřesvědčivější však zůstává Útěk do Kanady (1976, Flight to Canada) a Čáry máry (1972, Mumbo Jumbo), polofiktivní pojednání o vzniku a raných osudech jazzu. Svazek kritických esejů a článků Masopust ve starém New Orleansu (1978, Shrovetide in Old New Orleans) máme podle autorových slov pokládat za jeho duchovní autobiografii. Přes jisté nacionalistické tendence se Reed nikdy neztotožňoval s "černými estetiky". Říká, že vychází ze zdroje daleko černějšího, a to z čarovného "voodoo", k němuž se na Haiti referuje jako k "vodou" či "vodouh" a který je v Americe od konce 19. století údajně znám pod pojmem "hoodoo". (zdroj životopisu: J. Jařab: Masky a tváře černé Ameriky)
Ocenění (2)
2022 -
Anisfield-Wolf Book Awards
(Lifetime Achievement)
2003 -
Los Angeles Times Book Prize
(The Robert Kirsch Award)