Josef Hubáček životopis

česká, 1909 - 1988

Životopis

Josef Hubáček (17.10.1909 Kdyně – 9.4.1988 tamtéž) byl český letec, člen legendární akrobatické trojice Novák, Široký, Hubáček – mistrů světa v letecké akrobacii v předválečných letech.

Po vyučení v 18 letech vstupuje mezi piloty v Prostějově a později v Chebu, kde získává krom vojenského leteckého výcviku i první zkušenosti s akrobacií. Zde potkává Františka Nováka a spolu s Petrem Širokým v průběhu 30. let šíří slávu československého leteckého umění v Evropě. Jejich vrcholem se staly závody v roce 1937 v Curychu, kde vedle individuálních úspěchů bezkonkurenčně ovládli skupinovou akrobacii. Mnichovská dohoda a válka vše změnily. Hubáček po útěku z protektorátu bojoval ve Francii, kde dosáhl jednoho sestřelu při souboji s německými letci. Po odchodu do Anglie přichází jeho hvězdné chvíle v řadách 310. československé stíhací perutě RAF v bitvě o Británii. Byl mu přiznán další společný sestřel bombardéru Dornier Do 17, ale v září 1940 byl jeho stroj zasažen a Hubáček zraněn. Od jara 1941 se stal instruktorem nových pilotů a také prvním Čechem, který přeletěl Atlantik (zásobovací lety z Kanady do Anglie). Obdržel mnoho zahraničních ocenění za odvahu a chrabrost. Vrátil se domů, ale po komunistickém puči v únoru 1948 jeho život v oblacích končí v roce 1950 vyhazovem z funkce šéfpilota ČSA. Josef Hubáček zemřel v Kdyni 9. 4. 1988 a polistopadové satisfakce letců RAF se nedožil.

Byl a nadále zůstává legendou pro generace letců od dob první republiky až do dnešních dnů.
Již v době před 2. světovou válkou patřil díky svému talentu, píli, houževnatosti a lásce k létání mezi generaci leteckých učitelů, kteří nejen reprezentovali mistrovství československých letců, ale zásadním způsobem přispěli k výchově těch, kteří v průběhu 2. světové války v řadách RAF bojovali. Byl ryzím vlastencem a vzorem vojáka – důstojníka, plnícího vzorně povinnosti vyplývající z přísahy – viz ocenění jeho vykonaných činů řadou vyznamenání. Svými činy a vystupováním je i pro současnou generaci mladých příslušníků armády a letectva zvlášť vzorem, hodným k následování. V neposlední řadě je třeba připomenout jeho jednoznačný podíl na rozvoji a řízení civilní letecké dopravy po skončení druhé světové války v rámci Československých aerolinií, kde uplatnil své praktické zkušenosti z výkonu funkce dopravního pilota před válkou i v průběhu války.
Byl jedním z mála pilotů, kterým byla svěřena odpovědnost za leteckou přepravu představitelů Velké Británie na místa jednání v době války. (zdroj životopisu: https://bit.ly/2USx8ja; htt...)

Ocenění

Autor (zde) zatím nemá žádné hodnocení.