Životopis
Josef Podzimek (28. květen 1937, Brno) je český stavební inženýr a podnikatel.
Narozen v rodině stavebního podnikatele Jaroslava Podzimka.
Co ovlivnilo jeho život:
- rozvod rodičů
- v osmi letech se stal majitelem rodinné firmy Podzimek a syn
- znárodnění majetku odchod rodiny do Prahy
- skauting
- studium na Vyšší odborné škole stavební
- studium na ČVUT
- svatba s manželkou Handou
- vedoucí závodu Dolní Vltava
- vedoucí technického rozvoje
- spolupráce s Františkem Čubou
- Ekotrans Moravia
- restituce rodinného majetku
- o.p.s. Vodní cesty a plavba
Josef Podzimek se narodil 28. května 1937 v Brně jako nejmladší potomek velmi úspěšného stavebního podnikatele Jaroslava Podzimka. Po druhé světové válce, když byl v Československu obnoven skauting, se stal skautem a v roce 1948 získal přezdívku Egil. Majetek rodiny Podzimkových byl postupně znárodňován. Rodiče se rozvedli a pamětník vyrůstal s matkou, sestrami a bývalou služebnou v Praze, matka rodinu živila jako dělnice. Díky pomoci třídní učitelky mohl po základní škole i přes nedostatky svého kádrového profilu nastoupit v roce 1952 na Vyšší průmyslovou školu, stavební obor vodohospodářství. Tato oblast ho zaujala natolik, že na vysoké škole (ČVUT, fakulta inženýrského stavitelství) pokračoval opět v oboru vodohospodářství. V roce 1962 nastoupil jako úsekový technik v podniku Labe-Vltava, po třech letech praxe se vypracoval na ředitele úseku Dolní Vltava. Na začátku normalizace, v roce 1970, byl sice z funkce odvolán, ale díky potřebě inovace vodních děl se ve stejném závodě stal vedoucím oddělení technického rozvoje. Shromáždil fungující tým, který zdokonaloval a inovoval stávající zařízení vodních cest. Oddělení zavedlo řadu dodnes používaných zařízení a strojů. V roce 1989 celé oddělení zaniklo a Josef Podzimek odešel z Povodí Vltava, aby se mohl naplno věnovat vytvoření vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe jako generální ředitel akciové společnosti Ekotrans Moravia a. s. V roce 1994 se společnost vzdala snahy o vytvoření průplavu a Josef Podzimek z vedení odešel. Ve stejný rok založil Nadaci vodních cest, která tuto myšlenku nadále propaguje a vydává mj. časopis Vodní cesty a plavba. Po obnovení demokracie v Československu restituoval majetek, který jemu a jeho rodičům zabavili komunisté. Byla tak obnovena firma Podzimek a synové, která se hrdě označuje za nejstarší českou rodinnou stavební firmu.
V roce 2008 získal státní ocenění Medaile Za zásluhy III. stupně.
(širší životopis najdete na: http://www.pametnaroda.cz/story/podzimek-josef-1937-3572 )
Publikace
Povodí Vltavy I – 1970
Povodí Vltavy II – 1971
Povodí Vltavy III – 1973
Modernizujeme labsko-vltavskou vodní cestu I – 1975
Modernizujeme labsko-vltavskou vodní cestu II– 1976
Dolní Labe – 1976
Povodí Berounky – 1980
Svět vodních cest – 1988
Vodní cesty světa – 1994
Praha stověžatá – Jindřišská věž – věž ve věži – 2002
Křižovatka tří moří - vodní koridor Dunaj-Odra-Labe – 2007
(zdroj životopisu: https://cs.wikipedia.org/wiki/Josef_Podzimek , https://www.seniorum.cz/nase-vzpominky/hlasy-hrdinu/9725-ing-josef-podzimek-281937-29)
Ocenění (1)
2008 -
Cena Miroslava Ivanova
(Dílo vydané během posledních tří let - hlavní cena)
- kniha Křižovatka tří moří: Vodní koridor Dunaj-Odra-Labe
Josef Podzimek knihy
1980 | Povodí Berounky |
2007 | Křižovatka tří moří: Vodní koridor Dunaj-Odra-Labe |
1988 | Svět vodních cest |
2018 | O dokončení vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe |
1997 | Vodní cesty světa |
2017 | O tisíci věžích pražských |
2016 | O věži ve věži |
2003 | Stověžatá Praha |
1976 | Dolní Labe |
Štítky z knih
Praha moře a oceány voda Dunaj (řeka) přístav zvonice pragensia vodní doprava vodní toky Labe
Podzimek je 0x v oblíbených.
Osobní web autora