Životopis
PhDr. Marta Teplá
Ačkoli celý svůj život prožívá v Úvalech u Prahy, je úzce spjata s Českým Brodem, kde se roku 1950 narodila a v roce 1969 na tehdejší SVVŠ (pro mladou generaci: Střední všeobecně vzdělávací škola, dnešní gymnázium) odmaturovala. Velké sociální cítění a neuvěřitelně kladný vztah k dětem byly důvodem studií pedagogiky na Karlově univerzitě. Formou denního a postupně rozšiřujícího studia absolvovala na Pedagogické fakultě speciální pedagogiku a učitelství oboru zeměpis s tělesnou výchovou pro školy I. i II. cyklu, tzn. pro základní a střední školy. Své vzdělávání zakončila doktorátem z oboru speciální pedagogika.Karlově univerzitě zůstala věrná i absolvováním Univerzity 3. věku na Fakultě tělesné výchovy a sportu, obor Teorie a praxe v tělovýchově seniorů, s promocí v roce 2014.
Profesně po celých dlouhých 40 let aktivně působila v oblasti speciálního vzdělávání. Od roku 1973 jako ředitelka Zvláštní školy v Úvalech, ve významném roce 1990 nastoupila jako zakládající členka do nově zřízeného odboru speciálního vzdělávání MŠMT. Funkce samostatného odborného referenta pro oblast vzdělávání mentálně postižených nabídla velké šance povýšit tuto oblast na úroveň vyspělých, především severských zemí. I v penzijním věku pokračovala ve své aktivní speciálně-pedagogické činnosti, od roku 2010 pracovala v Národním institutu pro další vzdělávání (NIDV) jako metodik projektu ESF „Aktivační centra“ pro vzdělávání mládeže s těžkým mentálním postižením. V současnosti zde působí jako externí lektor akreditovaných kurzů pro asistenty pedagoga.
Během své profesní činnosti vydala mnoho odborných článků z oblasti speciální pedagogiky především v Učitelských novinách, Speciální pedagogice, Poradenství a Sociální politice; je autorkou několika speciálních učebnic, metodických příruček a didaktických materiálů pro žáky s mentálním postižením (např. učebnice a pracovní sešit Zeměpis - Evropa pro 8. ročník bývalé zvláštní školy, Pomocné školy v ČR, Přípravný stupeň pomocné školy, Přehled speciálních učebnic, Základní informace k zajišťování asistenta pedagoga do třídy, v níž je vzděláván žák nebo žáci se zdravotním postižením, Vzdělávací program pro celoživotní učení osob s těžkým mentálním postižením v kurzech aktivačního centra).
S velkým nadšením organizovala mezinárodní projekty v oblasti speciálního vzdělání, především s Dánskem, Švédském a Skotskem; aktivně se zúčastnila projektu The East to East s Lotyšskem, Ukrajinou a Ázerbájdžánem. Cestování a poznávání světa kolem nás se stalo celoživotní vášní. Profesně především pobytem v Indii, který významně přispěl k pochopení problematiky romských spoluobčanů a vzdělávání romských dětí. Zájem o kulturu starověkých civilizací byl naplněn expedičními pobyty především v Egyptě, Íránu, Číně, Japonsku, Mexiku a v Peru. Studium zeměpisu v mládí zúročilo poznávání krás panenské přírody na Islandu a Aljašce…všude byl však sledován život tamějších obyvatel a možnosti jejich vzdělávání.
Celoživotní krédo ztotožňuje s vyjádřením Karla Čapka: „Chtěli byste recept na šťastný život? Nevěřili byste, jak je ten předpis jednoduchý: Dělat to, co musíme, a to s velkou láskou.“
(zdroj životopisu: https://www.dashofer.cz/asistent-pedagoga-productape2/?privatecustomer=1#part_autori)
Marta Teplá knihy
2015 |
![]() |
Teplá je 0x v oblíbených.