Vladimír Nezkusil životopis
česká, 1935 - 2009
Životopis
Teoretik literatury pro děti a mládež, didaktik, autor učebnic literatury
Otec byl úředníkem finanční správy. Gymnázium Nezkusil navštěvoval v Brně a Praze-Libni (maturita 1953). Po studiu češtiny a ruštiny na FF UK (1958 diplomová práce Vrcholné období v próze Viléma Mrštíka) se stal pedagogem. V Praze učil nejprve krátce na ZŠ, v letech 1959–1962 na školách středních, od roku 1962 byl zástupcem vedoucího a později vedoucím odborného učiliště ČSA v Praze-Ruzyni. Titul PhDr. získal 1967, titul CSc. 1969 prací Spor o specifičnost dětské literatury (školitel Milan Jankovič). Od roku 1968 působil na pražském Gymnáziu Arabská, v letech 1991–2000 jako zástupce ředitele. V roce 2000 odešel do důchodu, nadále však učil na Gymnáziu Arabská (do 2001) a na Gymnáziu v Truhlářské ulici (do 2007). V první polovině 90. let vedl externě seminář na FF UK, později na PedF UK. Spolupracoval s nakladatelstvím Albatros, po roce 1989 s nakladatelstvím Fortuna.
Připíval do periodik Zlatý máj (debut 1960), Český jazyk a literatura, Impuls, Česká literatura, Literární měsíčník, Učitelské noviny, Rodina a škola, Mladá fronta, Svobodné slovo aj. – Užíval šifry: -nk-, V. N.
Nezkusilovo teoretické zaměření se projevovalo nejen v jeho studiích o literatuře pro děti a mládež, ale také v kritikách polemizujících s utilitárním chápáním této literatury i s podbízením se mladému čtenáři. Ve své prvotině Spor o specifičnost dětské literatury se pokusil – inspirován prací Jana Mukařovského – vypořádat s otázkami funkce a estetické hodnoty dětské literatury, později věnoval pozornost zejména problematice jednotlivých druhů a žánrů. V metodologicky zaměřených Studiích z poetiky pro děti a mládež se zabývá především problematikou literatury pro nejmenší, střídá ryze teoretické úvahy s konkrétními rozbory, stále však obecně zaměřenými. Přínos Nezkusilovy snahy o postižení specifičnosti literatury pro děti spočívá v jeho schopnosti vztahovat ji k problematice literatury jako takové a zároveň překračovat úzce literární perspektivu soustavným zřetelem k tomu, jakou roli hraje četba v duševním zrání dítěte. Novátorské jsou Nezkusilovy učebnice literatury pro základní školu, které omezují výkladové partie, potlačují faktografické údaje a prostřednictvím námětů k úvahám a činnostem, vážícím se k rozsáhlým ukázkám z beletrie, vedou žáky k osobně zaujatému zamyšlení nad textem. Na vyšší úrovni je tato koncepce realizována v učebnicích a čítankách pro čtyřletá gymnázia. Své pojetí výuky literatury Nezkusil představil též v řadě teoretických studií z literární didaktiky.
(zdroj životopisu: http://www.slovnikceskeliteratury.cz/showContent.jsp?docId=5)
Ocenění
Autor (zde) zatím nemá žádné hodnocení.
Vladimír Nezkusil - knihy
Žánry autora
Literatura světová Literatura faktu Literatura naučná O literatuře Psychologie a pedagogika Učebnice a slovníky
Štítky z knih
pro děti 19. století česká literatura čítanky literární směry 6. ročník základní školy 8. ročník základní školy pro mládež 9. ročník základní školy 7. ročník základní školy
Nezkusil je 0x v oblíbených.