Jméno růže
Umberto Eco
Ecovo první beletristické dílo Jméno růže je víc než historický román s detektivní zápletkou situovaný do 13. století, je to vlastně jakýsi průřez středověkým věděním a současně způsobem myšlení, pro který je serie vražd ve starém italském klášteře a jejich tápavé řešení dvojicí mnichů (!) jen jakousi zástěrkou, zástěrkou pro konfrontaci poznání s poznáváním. Eco v tomto díle originálním a neotřelým způsobem zúročil své bohaté teoretické zkušenosti a napsal knihu, která se přes svůj řekněme dobrodružný rámec vymyká všem literárním kategoriím a je v kontextu světové literatury zcela ojedinělá.... celý text
Literatura světová Detektivky, krimi Romány
Vydáno: 1999 , Český klubOriginální název:
Il nome della rosa, 1980
více info...
Přidat komentář
Asi zcela nedocením přesah knihy do teologie a filosofie...takže to pro mě vlastně byl jinak převyprávěný film,který mám rád, bohužel i s nudnými dlouhými pasážemi, které jsem musel přetrpět.
Některé autory budu obdivovat kvůli nim samým spíše než jejich dílo. Jako když víte, že před vámi je profesionál každým coulem, ale buď to neumí podat nebo se vy nemůžete právě naladit....
Možná díky kráse růže, kterou každý člověk vnímá po svém má tento přenesený vjem i tato kniha. Každý pak překonává rozsáhlé pasáže různě (včetně přeskakování:-) - od filozofie přes teologii (může za to autor výběrem biblických pasáží nebo naše národní "znalost"?) a historii (středověk detailněji a precizněji než kdo jiný) až po detektivku....
Mne zaujaly komentáře Annicka + betička + Sisssi a také se díky dalším výhledově kouknu po audio-verzi. Docela mne zajímá i slovenské vydání komiksu této knihy... V každém případě si po této spisovatelově profesionální náloži musím dát na jeho další dílo 'Ostrov včerejšího dne' delší, delší, delší pauzu ;-)
Jméno růže se mi prvně představilo během prvního roku studia knihovnictví na střední škole. Naše učitelka o této knize jednou pronesla, že je to kniha, která je pro každého knihovníka povinností. V té době jsem její názor nesdílel a stejně jako většina mých vrstevníků jsem předpokládal, že je pro knížku a svůj obor příliš zapálená. Před pár dny jsem si na knihu opět vzpomněl a názor mé bývalé učitelky naprosto schvaluji.
Tento magnum opus italského spisovatele Umberta Eca je vskutku výjimečným dílem. Bystrý a sečtělý čtenář si všimne mnoha odkazů na jiná díla či světové autory. Není žádným tajemstvím, že o Jménu růže se často mluví jako o středověkém dobrodružství Sherlocka Holmese a Johna Watsona. Někdy jsem měl pocit, že Holmes a doktor Watson se přenesli pomocí stroje času do středověku, aby vyřešili záhadu, nad kterou si svět láme hlavu už několik století. Místy jsem se sám sebe ptal, zdali jsem v minulém životě nebyl jedním z mnichů, který dennodenně sedával ve skriptoriu a opisoval díla. Atmosféru středověkého světa máme skoro na dotek. Přál jsem si, abych do knihy pronikl a mohl se procházet labyrintem obsahující několik tisíc svazků a knih.
Jméno růže je vskutku výjimečné dílo, ve kterém si každý čtenář najde něco jiného. Pro mne to byla napínavá detektivka, ve které se nejen vyšetřovalo, ale také filozofovalo nad náboženstvím a náboženským životem několika mnichů.
Tady se potkalo vše co mám rád: historie, filozofie, detektivka... Velká kniha - velkého člověka
Knihu jsem měla jako audio nebo spíše jako rozhlasovou hru s několika herci.
Pro mne možná trochu zklamání ( né přednesem ) asi jak jsem dříve viděla film, tak jsem asi čekala trochu něco jiného. Ale upřímně jsem ovlivněná filmem.
Myslím, že bych se při čtení trápila , moc zdlouhavé..
(SPOILER) Jeden z prípadov keď nechávam knihu bez hodnotenia, pretože je to asi veľdielo, ale nie určené mne. Film s Connerym mám rád a do predlohy som išiel s vedomím že príbeh bude značne utopený pod filozofovaním. Vraždy v kláštore rieši osvietený mních s hajtech sklíčkami vďaka ktorým vidí na písmenká a pomedzi pribúdajúce obete s kolegami zakuklencami rozoberajú či bol Ježiš chudobný, alebo mu na kríži visel za opaskom plný mešec. Len vymenovanie všetkých bájnych bytostí vyobrazených na zdobenom oltári zaberie pokojne 2 strany a siahodlhé rozpravy o rôznych cirkevných frakciách kážucich to či ono mi spôsobovali oči do kríža... čo je asi u knihy s náboženskou tematikou v poriadku. Náhľad do myslí stredovekých mníchov považujúcich ženy len za nádoby zla je určite zaujímavý, ale napokon sa z knihy vylúpnu asi tri výraznejšie pasáže a to sexuálna scéna kde mladého mnícha pretiahne dievča z dediny a on netuší čo si s takou skúsenosťou počať, inkvizičný proces kde sa obvinený úplne zosype a prizná aj to že vypálil staroveký Rím a potom akčný záver so slepým mníchom nenávidiacim smiech a žerúcim otrávenú knihu.
Jsem zastydlý čtenář. Všichni kolem mě to četli ve dvaceti, na vejšce apod. a já se k tomu dostal až teď. Na druhou stranu myslím, že je to kniha buď na druhé čtení ve zralejším věku a nebo vůbec poprvé až ve zralejším věku. Jak si sám sebe pamatuju ve dvaceti, vnímal bych to hlavně jako strašně upovídanou středověkou detektivku se spoustou odboček k věcem, které by mi jako ne-teologovi přišly asi nadbytečné. Přesně tak je totiž udělán i film, který je výborný a má přesně tuhle funkci. Naladit, navnadit a ve zralejším věku i přečíst.
Zásadní kniha mého života. Žádná mi zatím neotevřela tak mnohovrstevnatě průhled do středověkých reálií, ale i myšlení, jako tahle. Je to kniha suverénní, napsaná zcela mistrovsky, s mnoha přesahy a vrstvami. Je to jako když v temnotě našeho vědomí o středověku Eco najednou nasvítí kužel reflektoru a pomalu brousí středověkou krajinou a osvětluje různé body. A pak se přidávají další a další reflektory a na konci je krajina celá osvětlená. Nechci to přehánět, že na základě této knihy "pochopí" středověk, ale pronikne. Pronikne buď mělce nebo hlouběji, obojí je s tímto textem možné. Celá ta historická situace, myšlenkový kvas, podstatné body, o nichž se diskutovalo-hádalo-pralo-upalovalo, tajemství, emoce a to vše protkané detektivním pátráním - je skutečně geniální. Toto slovo nechci devalvovat, ale tady ho musím použít.
Román má lineární a zároveň velmi složitou strukturu, asi jako labyrint tamní klášterní knihovny. Člověk se může/nemusí dostat přes různé "šifry" do dalších vrstev a pater, do různých světel, aby se ho dotkla i určité velkolepost doby a opravdovosti, s jakou postavy jednají - jejich jednání je motivováno pohnutkami silnými tak, že jde o život a smrt. A smysl života. A pravdu. Pravdu ve víře. A to nemluvím o paralelách k dnešku.
Zkrátka a dobře, několik dní jsem nemohl číst nic dalšího, úplně to se mnou zalomcovalo. Takže slovo "doporučuju" je jen málo. Takovýhle životní zážitek by si podle mne měl každý člověk zajímající se o historii i současnost uštědřit.
Kniha byla pro mne zklamáním. Velice rozvleklé vyprávění, extra zbytečně popisné pasáže, žádný spád či gradace děje.
Kniha je spíše rozjímavá, donutí neznalého čtenáře k dohledání informací o popisovaných osobách, událostech, termínech, takže určitý přínos má, ale doporučit bych se ji neodvážil.
Poslouchala jsem jako audioknihu a mluvené slovo bylo naprosto geniální! Mám opravdu perfektní zážitek.
Atmosféra kláštera a středověku skvělá. Já nemám co vytknout. Tohle je opravdu dílo!
Snad jediné co mne mrzí, že jsem se ke knize nedostala dříve.
Na tuhle knihu jsem byl obzvláště zvědavý. Před 15 lety jsem viděl film, něco jsem si z něj ještě nejasně pamatoval a vidouce samých superlativů na knihu, s ohledem na to, že už jsem zapomněl, kdo a proč byl v knize vrah, jsem se rozhodnul, že si knihu zakoupím a přečtu. A nebyl jsem zklamán, i když pravda nutno podotknout, že se jedná z mého pohledu o mistrovské teologicko-historicko-filozoficko-detektivní dílko plus mnoho vrstev románu navíc. Kniha to byla i dost těžká, ale smekám před uměním autorovým, jak komponovat věty a rozvíjet děj, tak před uměním překladatelovým, protože tohle přeložit, v jaké formě je to podáno dnes, četl jsem rozšířené vydaní Argo 2014, tak to si žádá encyklopedické znalosti cizího jazyka. Ke knize: benediktinský mnich Adso dostane za učitele františkánského mniha Viléma z Baskervillu, aby Adso doprovodil Viléma do italského opatství na začátku 14. století, kde má dojít k jednání mezi stranou papežskou a stranou císařskou a Vílém bude právě zastávat stranu, no to si přečtěte sami. :-) Zrovna krátce před jednáním obou stran dochází v opatství k nezvyklým vraždám a opat kláštěra požádá Viléma, aby se jal vyšetřování a zjistil, kdo je mezi mnichy vrah a proč se objevují mrtví. S pátráním Vilémovi pomáhá Adson, který je v knize také hlavní vypravěč, jenž popisuje události jako stařec, jichž byl svědkem v mládí. Je zde několik úmrtí, které jsou podrobně vyšetřovány a jsou velmi tajemné. Kniha však není jen historickou detektivkou. Tou je až v druhé řadě. Hlavní část tvoří teologický náhled na víru, výklad tezí bible různých stran, teologické rozpravy mezi mnichy, kteří mají rovněž různý názor na to, co bible skutečně v podobenstvích i skutcích Krista a jiných biblických osob, hlásá a má za úmysl vyjevit. Jelikož jsem věřící a bible je mi blízká, tak mi mnohé rozpravy učarovaly a znovu smekám před autorovými znalostmi a komponováním knihy. Autor ze zcela obyčejné události dokáže vyjevit vzdálené pravdy na první pohled nepatrné. Kdo chce knihu číst jen jako detektivku bez znalostí bible, bude dost zklamán, protože právě detektivní pátrání je vyvozováno z hlediska teologických rozprav a náhledů různých lidí na jednu a tu samu biblickou či jinou knižní pasáž. Jsme dokonce jako čtenáři součástí inkvizičního řízení. Krásné komentáře ke knize mají moje oblíbené čtenářky: Jenny46, Pettato, m_martina, 85098211. Autor některé vztahy mezi církevními řády rovněž někdy v knize mírně vysvětluje, ale ohledně Krista a proroků starého zákona, se v knize nezmiňuje, vychází z toho, že čtenář tyto fakta zná, protože je zde hromadně popisuje. Knihu může číst i ateista a to hlavní z knihy pochopí, ale teologicko-filozofické rozpravy pro něj mohou být utrpením. Nicméně, kdo nezkusí, neví. Takže knihu doporučuji všem, kdo mají zájem si přečíst kvalitní historicko-teologicko-filozoficko-detektivní román. Je to moje první setkání s autorem, ale myslím si, že se opravdu jedná o vrcholné autorovo dílo. Kniha mě velmi obohatila, překvapila, ohromila a zaujala a dlouho mi zůstane v paměti, právě těmi rozpravami i samotnou detektivní částí, ale zároveň bych chtěl podotknout, že to je možná, co se způsobu vyjádření věcí obecných i komplikovaných týče, jedna z nejtěžších knih, co jsem zatím četl. Ano kniha je to dosti těžká, ale zároveň velmi poutavá a uchvacující. Jasných pět hvězd a doporučení. :-)
Už dlouho jsem se u knihy tak strašně nenudila. Tohle čtivo skutečně není pro mě - téměř žádný děj, jen dlouhé teologické rozpravy. Dobrá zkušenost.
Nedávno na mě vykoukla audiokniha - neskutečný zážitek dabing skvělý herci P. Soukup, R. Lukavský, J. Somr, F. Němec a další...
Viděla jsem film několikrát, kniha úžasná a mluvené slovo se moc povedlo měla jsem radost neskutečná atmosféra středověku, z kláštera s detektivní zápletkou...
Skvělé dílo, doporučuji!!!
Není to jednoduché čtení na dovolenou, ale zároveň to čtivé je... Čtenář ale asi musí být naladěný na stejnou vlnu, jinak to fungovat nebude. Autor má krásný jazyk, je skvělé si zase jednou přečíst skvělé popisy míst, děje, osob, všeho. Na druhou stranu jde i o přehled filosofie 14. století a zde již právě musí mít kniha čtenáře, který to ocení - jinak by asi při sáhodlouhém přepisu učené disputace knihu odložil. I jako detektivka je kniha vystavěná skvěle, upřímně, do poslední chvíle jsem netušila, kdo za tím vším je.
(SPOILER)
Film: ** (jen detektivka)
Rozhlasové zpracování: ****
Kniha: *****
Teprve v knize lze ocenit ty teologické, filologické, filosofické a historické nuance, které musely být z pochopitelných důvodů ořezané i v jinak výborné rozhlasové hře (natož v nikterak výborném filmu). Navíc, teprve v plné (knižní) verzi závěrečného dialogu mezi Vilémem a Jorgem se ukazuje, že Jorge měl také svou část pravdy. Ne snad v tom, že by ta jím iniciovaná krvavá jatka byla řešením adekvátním, dokonce ani v tom, že by zničením knihy zabránil tomu, co v ne-knižních zpracováních zaniklo: „Lid boží by se změnil v shromáždění stvůr zplozených propastmi v terra incognita a v tom okamžiku by se periférie země známé stala středem křesťanské říše, arimaspové by byli na trůnu svatého Petra, blemmyové v klášteřích, trpaslíci s velkým břichem a obrovskou hlavou by střežili knihovnu! Sluhové by diktovali zákony a my (tudíž i ty) bychom musili v naprosté bezzákonnosti slepě poslouchat…“
Protože přesně k tomu došlo. Už vlastně nezáleží na tom, co kdo ví a umí, ale na tom, jak na sebe nějaký exot bez zábran dokáže upoutat pozornost na sociálních sítích. Bohužel tomu nedokáže zabránit ani zničení jedné knihy, ani „zakázání těch internetů“.
Opět se potvrdilo, že kniha předčí film. Sice jsem původně netušil, že jsem již tuto knihu viděl filmově ztvárněnou, ale při čtení se postupně vynořovali vzpomínky až po úplný obraz. Mám rád historické romány a tady byla i detektivka s napínavým dějem. Prostě super dílo.
Příběh spojuje všechno, co mám ráda - historii, filozofii, tajemno a napětí. Knihu není úplně lehké číst, přesto se mi moc líbila.
Knihy jsem se obával, lhal bych, kdybych řekl, že ne. Ale už po pár prvních stránkách jsem musel uznat, že mé obavy byly přehnané. Je psána, pravda, složitěji, do textu se stále plete latina a jiné jazyky, na konci je však překlad, takže čtenář neznalý těchto mluv i tak ví, co je řečeno.
Obsahově kniha obstála na výbornou. Sel jsem do ní s tím, že se jedná o historický román s velkou dávkou filozofie. To tento pochmurný vylet do temného středověku naprosto naplnil.
Tahle kniha mi dala docela zabrat, ale i tak ji hodnotím pěti hvězdami.
Je to rozsáhlý román, kdy je těch 500 stran velmi často vyplněno mně nic neříkajícími filozofickými a náboženskými úvahami a rozhovory. Ty jsem často jen četla, aniž bych jim věnovala větší pozornost, protože jsem tomu stejně mocnerozuměla. Když se k tomu připočtou složité problémy Evropy čtrnáctého století, kdy církev zaprvé bojuje se světskou mocí a za druhé příslušníci církve bojují i mezi sebou, vznike nám ne moc dobře čitelná kniha. Špatné čitelnosti napomáhá i velké množství latinských frází a nutnost jejich vyhledání v slovníku na konci. I tak mě ale kniha bavila, příběh sám o sobě mě zaujal hned od začátku. Záhadná smrt několika mnichů, tajemná knihovna, hledání stop a vraha, a to vše v kulisách středověkého kláštera, to se mi jakožto milovnici detektivek a zároveň historie opravdu líbilo.
Štítky knihy
náboženství teologie zfilmováno středověk italská literatura Itálie inkvizice kláštery, opatství knihovny mnichové, mniši
Autorovy další knížky
2005 | Jméno růže |
2011 | Pražský hřbitov |
2001 | Foucaultovo kyvadlo |
2015 | Nulté číslo |
2001 | Baudolino |
Nečetla jsem ji, jen jsem si poslechla její audio verzi, nicméně příběh jako takový je fantastický a mrzí mě, že jsem se ke knize nedostala už dříve. Tak nějak stále objevuji ty spisovatele, které nám na střední škole nutili ke čtení a kterým jsem se úspěšně vyhýbala. Asi to mělo svůj smysl.
Poslech knihy byl ale jako droga. Ráno při snídani, přes den při každičké volné chvilce, večer před spaním, jen abych se posunula dál v ději a poznala, jak příběh skončí.
Už teď se těším, až si knihou budu listovat sama a i když už znám děj i konec, čtení mi jistě otevře další taje tohoto nádherného příběhu.