Christoph Schönborn

rakouská, 1945

Populární knihy

/ všech 11 knih

Nové komentáře u knih Christoph Schönborn

Přijmout Ježíše jako Krista: podněty k prohloubení víry Přijmout Ježíše jako Krista: podněty k prohloubení víry

„S hlubokou pokorou, ale také s maximální jasnozřivostí musíme říci: Navzdory všem nedostatečnostem, které se v průběhu dějin v katolické církvi projevily, v katolické církvi je plnost prostředků udělování milosti, a proto se katolická církev právem hlásí k tomu, že v ní se uskutečňuje církev Ježíše Krista. V dějinné souvislosti katolická církev zůstává církví, kterou založil Ježíš Kristus, protože je v ní petrovská služba, apoštolská posloupnost, protože se v ní slaví eucharistie, tedy to tajemství, které Ježíš při poslední večeři svěřil svým učedníkům. „A já ti říkám: Ty jsi Petr – Skála – a na té skále zbuduji svou církev“ (Mt 16,18). Dokonce i tehdy, když Petr v průběhu dějin projevil svou lidskou slabost, a jednalo se dokonce o slabosti mravní (měli jsme v dějinách papeže, kteří byli vším jiným, ale ne světci), uvedené Ježíšovo slovo zůstává v platnosti. Církev Ježíše Krista je tam, kde je Petr.“ Mezi teology je oblíbený bonmot, který říká, že „schopnost evangelizovat se umenšuje se vzrůstajícím teologickým vzděláním“. Pro katecheze kardinála Schönborna to rozhodně neplatí, jeho devítka promluv zabývající se promýšlením východisek katolického křesťanství je stejnou mírou erudovaná jako poutavá a srozumitelná. Hodně jsem ocenil odvahu pana kardinála k výběru témat, která nejsou snadná k vysvětlení. Nebo jsou dokonce zcela nevysvětlitelná: třeba problém všemocného a zároveň dobrého Boha v kontrastu s nepřehlédnutelnou existencí zla ve světě. A sympatická mi byla také snaha autora o obhájení pozic církve ve věcech víry i tam, kde je zřejmé, že zastávaný postoj nesklidí pochvalu liberální společnosti. Otec Schönborn svoji (naši) pravdu čtenáři nevnucuje, ale odmítá se tvářit, že každý názor je pravda a že každý názor má stejnou hodnotu a zaslouží stejný respekt. Občas se mi zdálo, že to činí trochu příliš konfrontačním apologetickým tónem (takže se mi kardinál známý jako liberál jevil jako trochu příliš konzervativní :-), ale to bude nejspíš jen mojí přepjatou citlivostí na tenhle způsob prezentace. Osobně mě nejvíc oslovily právě kapitoly o zdánlivě bezmocném Bohu a problematičnosti Boží prozřetelnosti. A taky katecheze o zázracích a znameních a jejich vlivu na víru člověka v době jejich uskutečnění i dnes. A také jejich vztah k přírodním zákonům a jejich „obhajitelnosti“ před zraky racionálně přemýšlející sekulární veřejnosti. Pomyslnými třešněmi na devítipatrovém dortu ale byla všechna zdůraznění významu Ježíše Krista pro spásu člověka a vůbec smysluplnosti života. Bylo vidět, jak na tomto christocentrickém pohledu panu kardinálovi záleží! „Máme tak málo zkušeností sami se sebou, známe tak málo temné kouty našeho nitra, že si klidně spíme v pěkných iluzích a ukolébáváme se tím, co nám dovolují vidět růžové brýle, které si odmítáme sundat? Opravdu jsme nikdy nepomysleli na to, co znamená, že bez Boha a Ježíše Krista jsme vydáni sami sobě na pospas?“... celý text
mirektrubak


Malý úvod do Katechismu katolické církve Malý úvod do Katechismu katolické církve

Kniha je shrnutím a rozšířením "velkého" katechismu. Také pomáhá s orientací v něm.
Emik87


Morálka do kapsy Morálka do kapsy

Náročnější kniha, která více prohloubí pochopení a vztah ke katolické církvi. Složitější konstrukce vět. Kniha není vhodná pro úplné "začátečníky".... celý text
DeinaB



Přijmout Ježíše jako Krista: podněty k prohloubení víry Přijmout Ježíše jako Krista: podněty k prohloubení víry

Čtivé katecheze na důležitá témata
pald


Malý úvod do Katechismu katolické církve Malý úvod do Katechismu katolické církve

Čteno v rámci soukromé akce "Průběžný úklid knihovničky aneb Vyřadit, či nechat?". Z knihy je velmi hezky patrné, že Katechismus není informativní encyklopedií katolického křesťanství ani přehlídkou moderních teologických teorií. Má být pomůckou při hlásání víry, při uvádění do života z víry, do účasti na Kristově životě. Texty obou kardinálů ukazují, jakým způsobem je tomuto účelu podřízena forma i obsah díla - což mi připadá pro následné čtení důležité. Proto bude čtenář v Katechismu marně hledat upoutávky na to, co se "momentálně v oboru děje", a na druhou stranu narazí na tóny osobní či rozjímavé, které by člověk v "učebnici" nečekal. Ve výborné zkratce to pro mě vyjadřují slova kardinála Schönborna: "Katechismus necituje teology, ale světce" (= svědky). Katechismus mám doma asi sto let (dokonce ho občas používám, ehm) a tato knížečka mi připadá užitečná i pro opakované čtení. Působí na mě jako takový aperitiv :o) Konečný verdikt: nevyřazovat, nechat.... celý text
Hanka_Bohmova