Populární knihy
Nové komentáře u knih John Barth
Plovoucí opera
„"Dnes jsem se, milý čtenáři, rozhodl, že si večer uvařím čaj. Na konci této knihy ale zjistíš, že jsem si žádný čaj přes to všechno neudělal. Moc ale neumím psát, takže mne, čtenáři omluv, když budu kromě plánu uvařit si čaj také o tom, jak nepíšu, psát větší část knihy. Jo a jen tak mimochodem, jsem nebetyčný šovinista a tak trochu rasista, což je sice v mé době úplně ok, ale pro jistotu raději děj celé knihy zasadím do období, ve kterém tenhle můj samozřejmý postoj působí jako dobově autentický přístup k ději."
Teď vážně, dlouho jsem nečetl více cancel-worthy knihu. Ne proto, že se do ní autor pokouší propašovat dobový rasismus, který tu ostatně byl a bylo by nezdravé popírat ho, nebo proto, že každá žena, která má tu smůlu, že se v knize ocitne, je unifikovaným sexuálním nástrojem bez mozku, ale prostě proto, že tenhle autorem zvolený vyprávěcí postup nepřináší žádnou hodnotu navíc. Není kontrapunktem k jakékoliv myšlence lyrického subjektu, nesnaží se poukázat na chyby doby nebo jedince, je jen vyprávěcím prostředkem technicky velmi špatně napsaného díla, které pneumatickým kladivem buší do čtvrté stěny a snaží se tak oscilovat mezi několika experimentálními formami, ale nakonec se stává jen upatlanou zpovědí jednoho šovinisty. Teď mi došlo četl tuhle knížku Honza Němec? Určitě by se mu líbila.
Chtěl jsem to takhle velkolepě zakončit rýpnutím do jedné z knih, která mě naštvala snad nejvíc za posledních pár let, ale nedá mi to a ještě se musím vrátit k tomu povšechně vzývanému nihilismu knihy a autora. Ne, prostě to takhle nefunguje. Nemůžete na každé stránce napsat jsem cynik a nihilista a je mi to všechno úplně jedno a čekat, že vám to zbaští úplně všichni, pokud se zároveň na zatraceně doslova každé stránce pitváte jako nevypsaný puberťák ve vlastních pocitech, minulosti, vztahu s otcem, smyslu své existence ve společnosti. Ta knížka je ve skutečnosti příkladem anti-nihilismu.“... celý text
— AdamMez
Plovoucí opera
„Začátek je velmi zajímavý, intelektuálně obohacující. Bavili mě břitké výměny názorů, propracované myšlenkové pochody jednotlivých hrdinů, jejich osobité náhledy na život a jeho smysl. Postupně ale nadšení vyprchávalo, děj se stával čím dál tím více banální a předvídatelný. Také chápu, že v 50. letech musela kniha, ve které je sexualita zdejších postav dost rozvolněná, být dost šokující. V dnešní době nesčetných sexuálních identit, polyamorie apod. však působí zpátečnicky a zastarale.“... celý text
— KapitánSmrt
Na konci cesty
„Z počátku jsem byl nadšen. Břitké, inteligentní a zábavné dialogy krásně doplňují zajímavý příběh. Je možné vše naše konání, všechny naše činy vysvětlit, vměstnat do slov, musí mít nějaký význam či smysl? Nemůže se jednat občas jen o nahodilosti, souhru náhod, či iracionální rozhodnutí? Rozum se totiž dost často přeceňuje. Ke konci ale hlavní hrdina ztrácí svůj nadhled, svou pozici pozorovatele dění a stává se lehce afektovaným a šablonovitým. Což celkový dojem trochu kazí. Rozhodně se ale těším na další knihy od Bartha.“... celý text
— KapitánSmrt
Plovoucí opera
„Dokonalý čirý nihilismus.
"...Uvědomit si, že nakonec na ničem nezáleží, je ohromující. Ale pokud zůstaneš při tom a staneš se ze zásady světcem, cynikem nebo sebevrahem, pak jsi celou věc nepromyslel až do konce. Pravda je ta, že na ničem nezáleží - tuhle pravdu nevyjímaje..."“... celý text
— iceVS
Na konci cesty
„"Coby neexistující jsem považoval za správné neříkat k tomu nic."“
— JP
John Barth knihy
2021 | Plovoucí opera |
2020 | Na konci cesty |
Žánry autora
Štítky z knih
sebevražda zfilmováno americká literatura USA (Spojené státy americké) učitelé, učitelky, pedagogové masky nihilismus existencialismus společenské romány milostný trojúhelník
Barth je 1x v oblíbených.