Sabrina Karasová

česká, 1970

Populární knihy

/ všech 6 knih

Nové komentáře u knih Sabrina Karasová

Přespávačka u slečny Broukové Přespávačka u slečny Broukové

Takovouhle jízdu jsem zažil jen s Ostrovem Jakuba Horáka. Chutná výborně, užívat po lžičkách.
dRobert


Přespávačka u slečny Broukové Přespávačka u slečny Broukové

Tato útlá knížka mně vzala za srdce. Myslela jsem si, že ji zhltnu jako malinu a osvěžím se. Nikoliv, ani jedno. Tohle není osvěžení, spíše nářez. Ta kniha je tak nabušená obrazností, že se mi málem zavařil mozek, jak jsem se snažila představit si přesně kulisy, protagonisty a vztahové rozpoložení každé povídky. Ani jedna věta není zbytečná. Povídky jsou úsporné, ale bohatost jazyka vede k závrati. Plastické obrazy, za nimi příběhy, emoce a hloubka. Z té jízdy se jednomu někdy může až zvedat pajšl. Sladká řeka je sladce-bolavé povídání o ztraceném a o touze znovu to nálezt. Jen při představě na sebe navazujících eskalátorů mi jde hlava kolem. Prespávačka s kočkami je hladivá esej o tom, jak to může dopadnout, když amplifikacim až skoro redundancím, které na nás kladou nároky, nemůžeme říct: Hele, ne! Pojď do snu - popisuje, zda bezpečí stačí ke šťastnému životu a zda lze naplno žít bez uspokojení. Froté výtah popisuje stud a tichou naději, která spíše než mluví, významně mlčí o opravdové možné, ale osamělé svobodě kašpárka u dvoru. Cibulka - kompozitní horor ze středověku. Blbá shoda okolností však zničí tři životy. Paní Lída - smutný příběh rezignace a setrvávání v neuspokojení, opuštění a odpouštění a touze po dobře známém, neuspokojivém, ztraceném. O jakési zvláštní naději navrátit se do Stockholmu ke svému milovanému trapiči. Dvojitá zrada je síla: je o neschopnosti ohraničit se vůči tomu, co chci, nebo nechci, do jaké míry umožním nechat se ovládat v dobré víře, že je to pro mé dobro. Do lesa na nádubí - nevím co, je nádubí a nebudu po tom pátrat. Pro mně je to lanýž s vlastnostmi lysohlávek a vůní po vanilce, který neváhám dát své blízké přítelkyni a vejít s ní do společného snění. Jízdní řád - o společnosti, která mate, nenabízí řád, co by měla, ale vede človíčka do nejistoty a on se snaží udržet si nadhled, toleranci, zůstat společenský a zachovat si sebeúctu, aniž by padl do bezmocného vzteku. Závěr je okořeněný knihomolským cunniligem, což zjemňuje drsnost počátku povídky. Bordel pro dámy mi svojí jemnosnubnou osamělostí a touhou po blízkosti, připomíná knihu Émile Ajara Můj život s krajtou. I s veškerou důstojností, o zbytky které musíme pečovat jako o poslední nedobytnou tvrz. Postava k podpírání - v půlce stránky vystihla autorka téma oběti a zneužívajícího, jejich doplňkové role, jejich proměny v čase a jejich klinč. Jejich prapodivné zapletení. Toto téma je na knihu o 500 stránkách. Jak to zvládla v půlce strany? Poštovní kamion je o tom, že zenovou zahrádku lze udržet v naprosto plné místnosti s jedním ovládavým spáčem jen za cenu neúmerných sebeobětí. Vnitřní žena je thriller, popisuje překvapení, když je někdo, kdo neustále hraje prim (primáta, primáše, primáře, primadonu), přiveden na samotný práh zážitku opačného. Gender je zde jasně vyznačený, přesný a pochopitelný. Jak já to tomu chlapovi přála! A už nikdy z hlavy nedostanu poznámku o vojetí jezevcem nasucho. To shledávám geniálním. Houby jsou úžasný psychedelický román s prvkami hororu. Ten mně dostal. Ray Bradbury: Hoši! Pěstujte i vy obří houby doma ve sklepě! Rybářská hrázděnka - touha, jenž nejde naplnit pro dobré úmysly někoho, kdo to s námi myslí dobře a ví, co potřebujeme, abychom byli šťastni. Hluboce souzním s bezmocí a touhou hlavní hrdinky, která už už chmatá po nejdůležitější věci svého života, aby seznala, že to nejde pro "rozumnost" těch, co by mohli s přehledem pomoci. Vyhazovačka je čistý horor, ač vypadá jako selanka. Hugh Walpole: Stříbrná maska. Bezmoc. Zuby: přenádherný minimalistický, až téměř zenový horor. Miroslav a jeho sen je o tom, že na nás někteří lidé možná nikdy nezapomněli. Jen čekají na náš návrat. Masáž je krásný eroticky laděný pišingr ze tří jemných postaviček, jejichž touhy a utrpení se protnou na jednom masážním lůžku. Rýžové pyžamo je drsné. Nic víc nemůžu říct, jen drsné a já bych se tuze nerada v něm octla mezi krámky. Neznalost symbolů v té které krajině nás ani neomlouvá, ani nezachrání. Boží Dar mi připomíná Přespávačku. Prostě hlavní hrdince někdo hodí na krk neděčný parchanty, místo společného večera ve dvou a křupavého toustu v posteli. A ona (až se na ni zlobím, což by měla spíše pociťovat ona sama, ten šílený vztek) zase neřekne a neřekne své NE. Jak dlouho je o provinění a obavách z odhalení. Sny takové bývají. Když tam někoho zabijeme, možná (opět jen možná) jsme to my sami. To na sobě se proviníme. Vlasové nudle - když slušnost neumožňuje fakt se ohradit a být třeba i na druhé pes. Když je to potřeba... Kočička je roztomilá povídka, jak by viděla svůj život kočka žijící se seniorkou, která slábne. Vidím v tom podobnost s některými lidmi jen já? Cítíte ten egocentr? Výroční konference mně nadchla. Hlavně poslední věta. Jakkoliv může vypadat, pro mně je to věta vítězná. (Připomíná mi všechny ty teambuildingy a nucené uniformní zábavy a styly, kterých se musíš účastnit, jsi-li týmový hráč. Fuck off.) Zánor - podobenství o životu a jeho změnách, jenž si, vědoma si sama sebe, radši opravdu nechám ujít stejně jako hlavní hrdinka. Kam se až máme lámat? Stojí za to jí přečíst.... celý text
Beebee