Thomas Saintourens

francouzská, 1983

Nové komentáře u autorových knih

Maestro - pátrání po hudbě z koncentračních táborů Maestro - pátrání po hudbě z koncentračních táborů

V podstatě medailonová publikace, která čtenářům představuje a připomíná desítky osobností. // Činí tak pomocí dvou časových rovin, které se neustále střídají, navzájem prolínají a – to velmi kvituji – za pomoci Francesca Lotoro (*1964), který není fiktivním pátračem, autorovou vymyšleninou, ale stejně jako Hans Krása (1899-1944), Viktor Ullmann (1898-1944) nebo Erwín Schulhoff (1894-1942) skutečným člověkem, což knize jednak dodává reportážní nádech a jednak podtrhuje to, o čem (o kom) pojednává. O lidech, kteří se rozhodli zasvětit svůj život hudbě; o lidech, pro které je hudba pokladem. Je to kniha o neklidu, nadšení, odhodlání, námaze, pohlcení, napětí a vášni. Je to pátrání v minulosti, pátrání po tom, co bylo, a je to také líčení jednoho dvacetiletého pátrání, aby to, co bylo, nebylo s minulostí zapomenuto. // Octnete se v Terezíně, Sachsenhausenu, Westerborku, Osvětimi nebo v zajateckém táboře Omori v Japonsku. Budete spolu s Francescem klopýtat Prahou, kodrcat se autobusem do Košíř, žádat, skenovat, luštit a zapisovat … a pak - stále neúnavně - budete dlouhé hodiny vysedávat v italské Barlettě, neboť právě tam ve via dell´Insdustria toto vyprávění začíná a končí…. tam „na konci této proklaté uličky, někde mezi továrnou na zmrzlinové kornouty a čistírnou koberců, vylétají tóny oknem ven a zanikají v horkém letním vzduchu.“ Dávám maximální počet hvězd. Cenná kniha. Vhodná pro patnáctou či devatenáctou příčku letošní čtenářské výzvy. // Doporučuji. -------------------------------------- CITÁT CITÁTU: Lidé mají pocit, že tahle hudba musí být plná bolesti a dramatu. Jenže realita vězení je často zobrazována v náznacích, nebo dokonce zesměšňována. Většina autorů si svou polohu a uvěznění nepřipouštěla. A právě v tom je velká síla hudebníků.... celý text
milamarus