Paul Tillich citáty

německá, 1886 - 1965

Citáty (9)

Člověk může dojít jistoty ohledně své vlastní existence jedině poté, co přestane zakládat svou důvěru na sobě samém. Odvaha být


Je možné říci, že odvaha být je odvahou přijmout sebe samého jako přijatého navzdory své nepřijatelnosti. Není nutné připomínat teologů, že toto je pravý význam pavlovsko-luterské nauky o „ospravedlnění skrze víru“ (nauky, která ve svém původním znění, přestala být srozumitelná i pro studenty teologie). Je však potřeba teologům i duchovním připomenout, že v boji s úzkostí před vinou, jak jej vede psychoterapie, si myšlenka přijetí získala tolik pozornosti a nabyla takového významu, jakému se v reformaci těšily výrazy „odpuštění hříchů“ nebo „ospravedlnění skrze víru“. Přijmout přijetí navzdory své nepřijatelnosti tvoří základ odvahy důvěry. Odvaha být


Jsou v nás oblasti, které si můžeme uvědomit jen prostřednictvím symbolů. Lidské tázání po nepodmíněném


Lze rozlišit dvě cesty, jimiž se přibližujeme k Bohu: cestu překonávání odcizení a cestu setkání s cizincem. Na prvé cestě člověk objeví i sebe, když objeví Boha; objeví cosi, co je s ním identické, i když jej to nekonečně přesahuje, cosi, od čeho je odcizen, ale od čeho se nikdy neoddělil a ani oddělen být nemůže. Biblické náboženství a ontologie


Snad nic není pro ztrátu hlubinné dimenze příznačnější než spor o otázku, zda Bůh existuje nebo ne – spor, v němž ani jedna strana nemá pravdu; otázka sama je totiž nesprávná a položena mohla být teprve poté, co se ztratila dimenze hlubiny.


To, co se člověka bezpodmínečně týká, musí být vyjádřeno symbolicky, neboť jedině symbolická řeč je s to vyjádřit nepodmíněné. Lidské tázání po nepodmíněném


Určitý mýtus je možné nahradit jiným, ale mytické myšlení není možné z duchovního života člověka odstranit. Neboť mýtus je soubor symbolů, které vyjadřují, co se nás bezpodmínečně týká. Lidské tázání po nepodmíněném


Začneme-li otázkou, zda Bůh existuje či nikoli, nemůžeme se k němu nikdy dostat; a tvrdíte-li, že existuje, jste od něj ještě dál, než když tvrdíte opak. Bůh, o jehož existenci nebo neexistenci se lze přít, je věc vedle jiných věcí v rámci univerza existujících věcí. Zcela oprávněná je pak otázka, zda taková věc existuje, a stejně oprávněná je odpověď, že nikoliv. Biblické náboženství a ontologie


Žádný filosof se nemůže osvobodit od svého náboženského pozadí, žádný teolog se nemůže obejít bez filosofických pojmů. Biblické náboženství a ontologie