Citáty (12)
„Bílá nezní, což v hudbě odpovídá pauzám, okamžikům, kdy se věta nebo motiv na chvíli zastaví aniž by to znamenalo definitivní konec. Je to ticho, jež není mrtvé, ale obsahuje naopak řadu nových možností. Bílá zní jako ticho, které jsme náhle pochopili. Je to nicota, která je dosud mladá, anebo přesněji cosi ve stavu prenatálním, před momentem svého zrození. Země tak zřejmě zněla v bílých dobách ledových.“ — O duchovnosti v umění
„Čím hlubší modrá, tím naléhavěji vyzývá k pouti za nekonečnem a vyvolává touhu po čistotě a vposledku po nadsmyslovosti. Je to barva, jež se nám vybavuje při zvuku slova nebe.“ — O duchovnosti v umění
„Forma je totiž stejně citlivá jako obláček páry: nepatrný posun jedné jediné její částečky způsobí postatnou změnu celku.“ — O duchovnosti v umění
„Harmonie barev je založena na principu účelově zaměřeného dotaku lidské duše.“ — O duchovnosti v umění
„Nechápeme-li smysl určitého pracovního úkonu (například příprav k vyzdvižení těžkého břemene), můžeme jej vnímat jako něco velmi dramatického, tajemného, ba přímo strhujícího: zastavíme se, jako bychom spatřili zjevení odehrávající se v jiných dimenzích, a jakmile zjistíme, o co jde, a záhada se vysvětlí, kouzlo rázem vyprchá. Prostý motiv, postrádající jakoukoli vnější motivaci, je nevyčerpatelným zdrojem možností.“ — O duchovnosti v umění
„Oranžová je jako člověk, který si je jist svými silami, a působí proto obzvlášť příznivě. Zní jako středně naladěný kostelní zvon svolávající k večernímu klekání, jako silný alt, jako viola hrající largo.“ — O duchovnosti v umění
„Porozumět umění znamená pozdvihnout diváka na úroveň umělce.“ — O duchovnosti v umění
„Přirozeným výsledkem této snahy je poměřování vlastních prvků s těmi, jež mají k dispozici jiná umění. Inspirativní z tohoto hlediska je zejména srovnávání s hudbou. Až na několik výjimek je totiž právě hudba již několik století uměním, jehož výrazové prostředky neslouží k zobrazování přírodních jevů, ale k vyjádření umělcovy duše a k tvorbě svébytného světa hudembích tónů.“ — O duchovnosti v umění
„Stejným způsobem je také třeba zacházet s barvami, což znamená neohlížet se na to, zda se určité barevné tóny v přírodě vyskytují nebo ne, ale posuzovat je pouze podle toho, zda jsou z hlediska znění obrazu nezbytné.“ — O duchovnosti v umění
„Takže hlásit se k určitým školám, být poslušen směrům, respektovat principy a podřizovat se dobovým výrazovým prostředkům může jedině zavádět, vést k nepochopení, ke ztrátě zraku i hlasu. Vůči tzv. uznávaným či neuznávaným formám musí zůstat umělec slepý a vůči jakýmkoli požadavkům své doby hluchý.“ — O duchovnosti v umění
„Umělec musí mít co říci, protože jeho posláním není formu zvládnout, ale přizpůsobit ji obsahu.“ — O duchovnosti v umění
„Umělec skutečně vědoucí se totiž nespokojí s pouhým protokolováním skutečnosti a vždycky se bude snažit vtisknout zobrazenému předmětu pečeť svého výrazu.“ — O duchovnosti v umění
Vasilij Vasiljevič Kandinskij knihy
1994 | Stupne |
2009 | O duchovnosti v umění |
2000 | Bod – linie – plocha |
2011 | Abstrakce a atonalita |
1965 | Kandinsky : Několik kreseb, veršů a myšlenek Vasily Kandinského |
Štítky z knih
umění teorie umění výtvarné umění modernismus abstrakce katalogy výstav umění 20. století moderní umění
Kandinskij je 1x v oblíbených.