Diskuze (8)
Přidat příspěvek
"Číst Castanedu jako něco jiného než podvodnou antropologii znamená pozastavit impuls k ověřování, narušit režim významů. Rozhodně to znamená cestovat po chaasmotickém středu „jakoby pravdivého“, „jakoby nepravdivého“. Nakonec se vrací volba, kterou jsme začali – volba „mezi čaroději a kněžími. Přesto toto opakování naznačuje novou rezonanci: Castanedův text nabízí čtenáři pozvánku, výzvu; navrhuje výuční list. Je zvláštní, že to, zda čtenář dokáže létat, nebo ne, může záviset na pochybnostech Carlose." Castaneda’s Ecstatic Pedagogy: The Teachings of Don Juan, Abram Anders, University of Minnesota Duluth
Komentář k celé sérii knih o Donu Juanovi. Do ruky se mi dostal poklad, obrovská studnice vědění, filozofie a léčení. Jde o opravdu rozsáhlé učení a získávání vědomostí. Carlos se setkává se starým indiánským čarodějem, který mu postupně odhaluje moudrost a vytrvalost bojovníka. V první knize učení Dona Juana ještě Castaneda nemá tušení s kým se setkává. Popisuje své zkušenosti s přírodníma halucinogenníma drogama, jako vize a návštěvy druhého světa. Teprve v dalších knihách se ukazuje, že drogové experimentování není hlavním bodem učení, že je to jen cesta, jak uvolnit naše vnímání ze zajetí rozumu. Castanedovo učení u Dona Juana je dlouhé více jak deset let a jeho charakter a vnímání světa se mění, jeho racionální jednotvárné vnímání reality se pomalu rozpouští. Postupem se čtenář stále více zamotává do toho, co z Castanedova vyprávění je realita, co už je vymyšlená fikce. A právě v tom, myslím, tkví pointa série. Náš rozum nad tím, co doopravdy je a co není, se tříští stejně jako ten Carlosův. Kniha samotná působí dokumentárním stylem a my tomu chceme věřit. Náš rozum běží na plné obrátky a brání se přijetí této jiné zkutečnosti. A osočování Castanedy z toho, že je podvodník, je na světě! Teprve po několik knihách mi došlo, že učení, které Castaneda popisuje odpovídá toltécké filozozii, kterou u nás známe především skrze Čtyři dohody.
Usvědčený lhář a podvodníček, který nepotkal dona Juana na zastávce v Arizoně, nýbrž ho umně poskládal v knihovně UCLA.
Nabušenej peyotlem určitě mluvil s kojoty a měnil se ve vránu. Nepopírám. Ale on to dovedl dál. Spočítal si dvě a dvě, máme ty šedesátý, řekl si, zkusím sepsat něco o drogách a indiánech, a jak drogy vedou k moudrosti, to by se mohlo líbit.
Baže líbilo. Nekritické nadšení trvalo pár let. Ale pravda vyšla najevo. Richard de Mille, syn legendárního scénáristy a režiséra, podnikl takřka detektivní odyseu, aby si na toho magora posvítil.
Po odhalení Castaneda mizí. Podléhá své velikosti, stává se z něj guru. Obklopen oddanými, zvláště ženami (ty vidí "hlouběji"), které se nazývají "witches" si užívá zbytek života. Při roztodivních hrátkách s "witches", mávaje rukama, nohama přichází další majstrštyk = Tensegrity. Potřebovali rozhejbat svý líný špejle a aktivovat energetické tělo k....no k lásce přece.
http://www.salon.com/2007/04/12/castaneda/
Carlos Castaneda je vždy krok dopředu. Důležitá literatura, která nesmí být bez povšimnutí.
Carlos Castaneda knihy
2014 | Sebrané spisy Carlose Castanedy |
1994 | Oddělená skutečnost |
1999 | Kolo času |
1996 | Cesta do Ixtlanu |
2005 | Umění snít |
2003 | Aktivní tvář nekonečna |
1996 | Příběhy síly |
1999 | Dar orla |
1998 | Vnitřní oheň |
1999 | Magické pohyby |
Žánry autora
Literatura světová Romány Duchovní literatura Esoterika, astrologie, okultismus New Age
Castaneda je 74x v oblíbených.
Keď sa mi pred x rokmi dostal Castaneda do rúk, s istou skepsou som mu dal šancu. Skončil som po druhej knihe a zistení, že to nebude to pravé orechové.
Po rokoch ho však vnímam ako šikovného podvodníka, ktorý zrejme využil atmosféru "zlatých šesťdesiatych" a túžbu ľudí si nejako ospravedlniť experimenty s drogami a ktorého knihy sú buď vymyslené, plagiarizované od niekoho iného alebo oboje. Navyše som sa stretol s názorom, že žiaden seriózny antropológ ho nemôže brať vážne.