Diskuze (7)
Přidat příspěvek
Dnes jsem se setkala s jeho myšlenkou :
Veliká duše není nikdy osamělá.
I kdyby ji osud sebevíce oloupil
o všechnu radost,
vytvoří si nakonec nějakou sama,
neboť kolem sebe vyzařuje
svou láskyplnost.
Rollandova spisba ma nesmierne oslovila už v čase, keď som navštevovala základnú školu. Vtedy mi učaroval Peter a Lucia. Myslím, že dovtedy som nečítala nič, čo by mi tak rozochvelo hruď a spustilo slzy. Potom som sa dostala k Jánovi Krištofovi a Rolland si zaistil miesto medzi mojimi obľúbenými spisovateľmi, zdá sa, nastálo. Svojím poznaním sveta, priamymi opismi toho, ako veci a vzťahy fungujú, nesmierne citlivým prístupom k životu, ako aj krásnym slohom. Potom ma rozochvel Colasom Breugnonom, a to na tej najčlovečivejšej strune! Posolstvami o dôležitosti rodiny, láskavosti, smiechu, o láske k rodnej hrude, tradíciách a kultúre národa. O svojej genialite ma autor (zatiaľ) naposledy a opäť presvedčil Očarenou dušou.
Autorovo vyznání 9. symfonii Ludwiga van Beethovena...
Vo chvíli, keď sa téma Radosti zjaví po prvý raz, orchester sa odrazu prudko zastaví; nastane náhle ticho, čím nástup hlasov dostáva tajomný a božský ráz. A skutočně, téma je božská v pravom zmysle slova. Radosť zostupuje z nebies, obklopená nadprirodzeným pokojom, a svojím ľahkým dychom láska trpiacich; a keď sa tíško vkráda do uzdravujúceho sa srdca, prvý dojem, ktorý tu vyvoláva, je taký něžný, že sa - podobne ako onomu Beethovenovmu priateľovi - "žiada človeku zaplakať, keď vidí jeho nežné oči". Len čo sa potom téma prenesie na hlasy, zjaví sa najprv ako bas s vážnym, trochu priduseným charakterom. Avšak postupne sa Radosť zmocňuje bytosti. Je to boj, vojna proti bolesti. Sú tu pochodové rytmy nastupujúcich armád, planúci a túžobný spev tenora; zo všetkých týchto hučiacich strán akoby vanul dych samého Beethovena, rytmus jeho dychu a jeho nadšené výkriky, keď sa prechádzal po poliach a komponoval svoje dielo vzrušený démonickou vášnivosťou ako starý kráľ Lear uprostred búrky. Po bojovnej radosti nasleduje náboženská extáza a potom posvätná orgia, delírium lásky. Celé chvejúce sa ľudstvo vzťahuje ramená k nebesiam, vydáva mocné výkriky, vznáša sa v ústrety Radosti a tisne ju na svoje srdce.
(Beethovenov život, Slovenské vydavateľstvo krásnej literatúry, 1957. Preklad: Ivan Stanek)
autora řadím mezi velmi zajímavé osobnosti literatury! Jeho Petr a Lucie nás oslovil již jako studenty!
Romain Rolland knihy
Štítky z knih
první světová válka (1914–1918) Indie filozofie láska smrt životopisy, biografie 19. století zfilmováno 17. století 20. století
Rolland je 68x v oblíbených.
Peníze za Nobelovu cenu věnoval z větší části lidem postiženým válkou
Rodák z burgundského městečka Clamecy, francouzský prozaik, dramatik, hudební historik a literární kritik Romain Rolland byl významnou osobností francouzské a světové literatury. Jeho život a dílo se vyznačovalo hlubokým idealismem. V roce 1915 získal za své stěžejní dílo "Jan Kryštof" jako jeden z prvních na světě Nobelovu cenu za literaturu. Finanční částku spojenou s tímto oceněním věnoval z větší části na zmírnění útrap lidí postižených válkou.
Své humanistické a pacifistické názory Rolland projevoval jednak prací na nově vzniklém Červeném kříži, jednak ovlivňováním veřejného mínění četnými esejemi z oblasti politiky, filozofie, divadla a hudby. Velice rychle se tak stal jedním z nejsilnějších duchů kulturní Evropy své doby.
Byl natolik známou postavou světové kultury, že po okupaci Francie hitlerovským Německem se nacisté neodvážili Rollanda zatknout, aby nezpůsobili světovou vlnu nevole. A to přesto, že Rolland propagoval Sovětský svaz a jeho socialistickou formu vlády, kritizoval fašismus a jeho představitele i Mnichovskou dohodu z roku 1938. Po uzavření Molotovova–Ribbentropova paktu v roce 1939 zaujal kritický postoj i ke Stalinovi.
Zemřel před 80 lety, 30. prosince 1944.