1913: Co jsem ještě chtěl vyprávět diskuze
Florian Illies
https://www.databazeknih.cz/img/books/46_/464432/bmid_1913-co-jsem-jeste-chtel-vypravet-C51-464432.jpg
4
40
40
Návrat do léta jednoho století. Z knihy 1913. Léto jednoho století se ihned po vydání stal mezinárodní hit. Florianu Illiesovi se v krátkých prozaických črtách podařilo zachytit atmosféru odcházejícího devatenáctého století i záblesky toho nadcházejícího. Fascinující dobové výjevy z předválečné Prahy, Vídně či Berlína měly jedinou vadu — skončily. Ke stejnému závěru dospěl naštěstí také Florian Illies, který proto neustal v pročesávání archivů, knihoven a galerií, a připravil obdobně hypnotické a vtahující pokračování. Opět se tak můžeme ponořit do životů spisovatelů, umělců a novinářů, kteří cítí konec jedné epochy, avšak nemohou tušit, co má přijít po ní.... celý text
Literatura světová Romány
Vydáno: 2021 , HostOriginální název:
1913: Was ich unbedingt noch erzählen wollte, 2018
více info...
Diskuze o knize (1)
Přidat komentář
Autorovy další knížky
2013 | 1913: Léto jednoho století |
2021 | 1913: Co jsem ještě chtěl vyprávět |
2023 | Láska v časech nenávisti: Kronika citů 1929–1939 |
Ďalší vynikajúci kúsok z pera Illiesa.
Musím priznať, že knižky od tohto autora som čítala tak trochu opačne. Najprv "Lásku v čase nenávisti" a až následne túto knižku. Odporúčam čítať v časovej postupnosti, keďže osudy mnohých postáv na seba nadväzujú.
Celkovo žasnem nad týmto autorom, koľko práce ho musela stáť príprava tejto knižky. Respektíve ktorejkoľvek z jeho kníh.
Jednotlivé príbehy, črty a bonmoty nám podáva s ľahkosťou sebe vlastnou. Ešte si aj zažartuje.
Moc sa mi to páčilo a hodnotím 5-timi hviezdičkami.
Právě v těchto dnech mnichovský spisovatel Eduard von Keyserling, rozleptávaný syfilidou, toužebně vzpomíná na svou spisovatelskou činnost a povzdychne si: „Kdyby tak přece jen existovaly korekturní obtahy říká se tomu tak, že ano , korekturní obtahy života.“
"Neurastenie - kouzelné slovo roku 1913 byla něčím mezi syndromem ADHD a vyhořením, báječně nedefinovatelným pojmem pro jakoukoli psychickou nevolnost či nervovou chorobu, takže lékaři tuto diagnózu stanovili nejenom Kafkovi a Rilkovi, ale také Robertu Musilovi a Egonu Schielemu a samozřejmě jakbysmet všem velkým trpícím ženám roku."
"Poté začne malovat svůj vlastní portrét ženy. Pojmenuje ho Žena v košili sedící v křesle. Jenže Evu v něm nepoznáme. Vidíme jen pohlavní orgány. Evina špičatá ňadra, jež připomínají plastiky primitivních národů, Picasso zdvojí. A tak potom pláče i Eva. I ona byla na prvních studiích k obrazu zprvu ještě vidět, ale pak jaksi zmizela. Není žádná radost být ženou kubistického malíře."
"Podle pruského výnosu o dopravě motorovými vozidly nesmí automobily uvnitř uzavřených obcí překročit rychlost jízdy patnáct kilometrů za hodinu. Věk zrychlení, tedy roku 1913, začal na prvním rychlostním stupni."