Atlas muslimských strašáků diskuze
Bronislav Ostřanský
aneb Vybrané kapitoly z "mediálního islámu" Zájem o islám soustavně narůstá, což se odráží v knihkupectvích i v médiích. Přitom řada kontroverzních jevů, jež léta plní zpravodajské rubriky, se v základních příručkách o islámu nevyskytuje vůbec nebo jen okrajově. Nezasvěcený pozorovatel tak může snadno nabýt dojmu, jako by existovaly islámy dva, mediální a ten z knihoven či univerzit. A právě tuto mezeru by rád zaplnil Atlas muslimských strašáků, jenž se záměrně soustředí na ta islámská či muslimská témata, která bývají tolik medializována i diskutována a často přijímána s nepochopením či obavami. Čtenář zde nalezne hesla lehčí, ale i temnější. Bronislav Ostřanský, soustavně polemiky o islámu sleduje a rozborem vybraných „strašáků“ by chtěl přispět k lepšímu chápání islámu a muslimů.... celý text
Diskuze o knize (17)
Přidat komentář
já se směju, je otázka komu??? umíte si odpovědět???
http://www.databazeknih.cz/knihy/netykavka-73290
nemám nic proti pop ovídání.. hihi
No, nestrašte! Amen
A nemyslete, že jsem to četla: ty Vaše elaboráty
Ich bin der schönsten Mensch von allen. Sing es für uns LoVe, totiž Ježiši
Ale jsme se tu podepsali hihi
Subjektivní pohled na chleba s máslem mě dost pobavil =D
Nebojte, nejsem tak naivní, abych si myslel, že války vymřou spolu s náboženstvím. Na to už znám lidi příliš dobře. Vaši metodu výchovy respektuji, určitě mi to dává smysl, jen to chce pak důsledně vysvětlit, až vyrostou. Sám děti nemám, zatím mi vyhovuje občas zablbnout s cizími, a pak je nechat jejich rodičům =)
Jak jste ťukla tu nevěru, to je těžké. Vzato čistě psychologicky, cokoliv vám dělá radost vám dělá s přibývajícím časem radosti méně a méně. Koupíte si novou televizi a když ji poprvé zapnete, jste ohromena kvalitou obrazu, novými funkcemi, moderním designem atd. Po čase si ovšem zvyknete. Začnete ji brát jako součást domácnosti, jako samozřejmost. A než se nadějete, křičíte na ni, když vám vypadne signál. Žel bohu to platí i o lidech. Když člověk vidí milovanou osobu druhý týden v řadě, je to jiné, než když ji vidí po dvou týdnech odloučení. Americký komik Bill Maher to, myslím si, hezky vystihl:
"Vždycky, když přistihneme nějakou celebritu při nevěře, zaplavují noviny stále stejné titulky: 'Proč jsou muži nevěrní?' No páni, zkuste si k**** tipnout. Myslím, že to moc pitváte. Chtějí sex. A nejenom to, chtějí NOVÝ sex. Stejně jako ženy chtějí NOVÉ boty. Už doma boty máte, není na nich vůbec nic špatného, ale vy ty boty nechcete, chete NOVÉ boty. Vy chcete boty, my chceme člověka, ale vy jste z nějakého důvodu morálně na výši. Jednou mi to určitě dojde."
Existuje kniha s názvem Ethical Slut (Etická děvka, i když výraz "slut" je v angličtině pohlavně neutrální). Ta v podstatě razí názor, že na nevěře není špatný sex samotný. To, co je morálně špatné, je klam partnera. Pokud má jeden nebo i oba partneři někoho dalšího, se kterým mají sex A DRUHÝ PARTNER O TOM VÍ A SOUHLASÍ S TÍM, je, podle tohoto pohledu, všechno v pořádku. Mě se ta představa líbí. Zavrhuje stigma, že sex je ve své podstatě něco špatného, stigma, které pochází především z náboženství. Chápu, že takové smýšlení i dnes překousne málokdo, ale existuje. Ani nevím, proč jsem se o tom tak rozepsal =)
Smrt blízkého člověka je věc těžká a je to, zdá se, jeden z hlavních důvodů, proč se lidé drží náboženského přesvědčení. Sam Harris dokonce považuje strach ze smrti za hlavní důvod, proč vůbec náboženství existuje. Mám kamaráda, který byl vychován jako adventista, ale postupně se stal ateistou. Říkal mi, že zvyk je železná košile, že když ho čeká něco těžkého, modlí se, a že největší problém, který má vnitřně s ateismem, je právě představa, že po smrti nic není. Na druhou stranu by se dalo říct, že náboženství je v tomto směru útěk. "Ne, realita je příliš krutá, radši se uzavřu do svých představ, aby mi bylo líp." Tohle chápu. Já osobně toto provozuji s videohrami. Rozdíl je v tom, že já vím, že videohry pravdivé nejsou =) Myslím si, že postavit se pravdě čelem, odvrhnout chlácholivá, leč nesprávná přesvědčení, je známkou růstu člověka.
Vidíte? Musela jste to dále specifikovat. Takhle - já vím, že když kliknete na wiki, tak vám vypadne několik různých definic, takže to tolik neřeším. Jen mi to přijde trochu nešťastné z hlediska diskuze, když musí člověk začít tím, že obšírně popíše, co on/a osobně slovem "ateista" myslí. Já osobně se držím etymologického výkladu, přijde mi to nejčistší. Kromě toho, najdete spoustu lidí, kteří sice v boha nevěří, ale věří v osud, věří na horoskopy, léčení čakrami a podobné nesmysly, které filozofický materialismus nezahrnuje, což je důvod, proč si myslím, že vaše definice není úplně přesná.
To navazuje na to, co jste říkala o rozvětvenosti náboženství. Oni to mají taky:
"Jsi věřící?"
"Křesťan."
"Aha. A který?"
V takové diskuzi většinou probíhá to, čemu se v angličtině říká "strawmanning" - hádáte se vlastně se svojí představou o daném systému víry, která se ovšem může dramaticky rozcházet s tím, v co ten druhý člověk skutečně věří. Souhlasím v tomto s Mattem Dillahuntym, který radí napřed se zeptat dotyčné/ho, v co věří ONI osobně, a pak se bavit o jen tom. To má navíc tu výhodu, že opravdu nemusíte znát jejich náboženství do hloubky. Navíc, pokud se těmito diskuzemi zabýváte delší dobu, dostanete se do bodu frustrace ateistické mluvčí Grety Christiny, která si posteskla (parafrázuji, součást delšího monologu):
"Na náboženství mě štve taky to, že už znám tu jejich zatracenou knihu líp, než drtivá většina lidí, se kterými se o ní hádám!"
(Celé video: https://www.youtube.com/watch?v=GUI_ML1qkQE)
Člověk bez svědomí je násobně nebezpečnější, než ten, kdo ho má, ať už je ateista, nebo ne, protože i když věří, prostě si víru překroutí tak, aby si stejně mohl dělat, co chce. Židé si třeba na práci o šábesu najímají nežidy. Nějaká skulinka se už najde =)
Ono je vůbec zajímavé dnešní zacházení se slovy "radikál" a "radikální" ve smyslu náboženském. Kdo to je "náboženský radikál"? Jak já to chápu, tak je to ten, který je nejnábožnější ze všech, ten, který se své Knihy drží do puntíku. Jak poznamenal George Carlin:
"Zaručuju vám, že ti hoši v letadlech o jedenáctém září, byli nejupřímnějšími věřícími na palubě."
Nevím, přijde mi směšné, když tzv. "umírnění" hájí své náboženství tím, že se distancují od těch, kteří ho provozují de facto pořádně =)
Rád bych na tomto místě upozornil, že rozlišuji mezi náboženstvím a filozofií. Pokud mi někdo řekne, že mu Mohamed přijde jako cool chlapík, a proto žije svůj život podle toho, co Mohamed říká, fajn. Pokud mi někdo bude tvrdit, že Země je 6-10 tisíc let stará, a že dinosaury vyhladila Potopa světa a VÍ to, protože se to píše v Knize, se zlou se potáže =)
Co se těch bludů týče, myslím, že naše neshoda vznikla z toho, že já jsem četl wiki anglicky a vy česky =) V té anglické ten bod o chorobném vzniku v definici chybí. Ovšem v úvodu se tam doslova píše, že "bludy jsou často spojeny s výskytem duševní choroby, ale nejsou vázané na konkrétní chorobu a vyskytují se v kontextu mnoha rozmanitých chorobných stavů (duševních i fyzických)", což je, hádám, to samé. Ono stejně hodně lidí splňuje i tuto definici - slyší, že k nim Bůh promlouvá, "cítí" Boží vedení atd.
A ne, LS, náboženství bych nezakazoval, to by bylo barbarské. Moje představa optimismu v tomto směru je, že lidi postupně dostanou rozum a náboženství vymře a postaví se na své čestné místo vedle jednorožců, geocentrismu a pouštění žilou, kam patří. A jestli můžu přispět k uspíšení tohoto procesu, jdu do toho. Je to pro dobro všech.
Mimochodem, tohle mi prostě nedá: vám na světě vážně schází strašidla? To mě zajímá =)
Hezký den! =)
Vážení, možná byste si tu knihu měli nejdříve přečíst a až potom tady vynášet nějaké soudy...
„Ateismus je ucelený životní názor.“ Promiňte, ale musím se zeptat: odkdy? Jmenujte jedinou věc, kterou mají všichni ateisté společnou, kromě nevíry v boha.
Bráno striktně etymologicky, teista je člověk, který takovou víru chová, čili všichni ostatní jsou a-teisté. Kromě tohoto nenese označení „ateista“ žádnou další informaci. Ve jménu ateismu můžete páchat asi stejně zla, jako ve jménu avílismu, aunikornismu a akrakonošismu =)
A jak říkám, najděte si lékařskou definici bludu. Bludy jsou klasifikovány jako psychická porucha a náboženství splňuje všechny body definice. Na tuto skutečnost už upozorňovalo více lidí. Dokonce jsem slyšel (ale to nemám ověřené), že někde zavedli do definice bludu větu, že náboženství se nepočítá. Jestli je to pravda, říká vám to vše o tom, jak moc tady někomu teče do bot, což? =)
Hezký den.
To je zas diskuze. Chce se mi blít.
@Antis Ano, zakažme všechna náboženství, protože Vám nejsou po chuti. Jděte se bodnout s takovými názory. Zlo páchá každý i Vy, ať už vědomě či nevědomě.
Mě osobně nevadí, že jsou migranti muslimové. Vadí mi už to, že jsou vůbec nábožensky založení.
Náboženství je duševní nemoc. To neříkám jen tak a ani nejsem první. Schválně si najděte lékařskou definici bludu (delusion). Člověk, který upřímně věří nesmyslu je v medicínském slova smyslu blázen a já říkám, že je třeba k tomuto přihlížet. Jsem hrdý na to, že je naše země a potažmo celá Evropa nejateističtějším koutem světa. Nenechme se stáhnout zpět k primitivnímu myšlení plnému pověr a ignorance.
@binysek 29.8.: Ve jménu ateismu žádné zlo spácháno být nemohlo, protože ateismus není světonázor. Ateismus je absece víry v boha/y, nic víc.
Knihu jsem nečetla, chtěla jsem se připojit jen do té diskuze, která vlastně navazuje na jedno diskuzní fórum. Pozorně jsem si přečetla příspěvky tam i tady a nakonec usoudila, že by dopadla stejně, jako všechny minulé debaty. Omezím se tedy jen na to, že souhlasím s názorem LordaS, s jeho posledním příspěvkem...
A radši s dovolením vložím odkaz na zajímavé rozhovory. Jednak autora knihy: http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10095426857-interview-ct24/215411058040812. A pro možný jiný pohled, rozhovor našeho bývalého velvyslance v USA a Rusku, Petra Koláře: http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10095426857-interview-ct24/215411058040812
@binysek Tahle diskuze je marná. On Islám stejně jako většina sv. náboženských směrů má mnoho větví, bohužel právě díky lidem jako Vy a zvláště pak médiím, je vidět jen ta špička ledovce - ten militantní, kteří se podobně jako Vy ten svůj feminismus snaží do světa vykřičet za každou cenu. Na otázku proč si neudělají pořádek doma je těžké odpovědět? Je to stejné jako by se Američan ptal, proč tady nezatočíme s korupcí, když nás tak svazuje. Nicméně abych to upravil na pravou míru, tak ti ekonomičtí migranti se stejně daleko nedostanou, páč se vrátí zpět. Jde mi tady o ty, kteří utíkají před válkou a terorem, a ty bychom měli přijmout. Opět tady zase argumentujete jako většina, věcmi vycucanými z pera "novinářů" a překroucenými "fakty" z médií a zdrojů z internetu.
@nightlybird Já tím myslel zvláště generaci Vietnamců, která dnes mluví normálně česky, chodí do školy a Vietnam zná jen z vyprávění. Jasně, že na ně pořád působí vliv rodičů, kteří si víceméně zachovávali svoji kulturu straněním se, ale myslím si, že dnešní nastávající generace už jsou víc Češi... Tisk nečtu, znám to z vlastní zkušenosti při setkání s těmito lidmi.
LordSnape - s tím posledním odstavcem bych si dovolil nesouhlasit a to hned ze dvou důvodů. Srovnání s Vietnamci není zcela na místě - jedná se o nejen kulturně, ale v řadě ohledů zcela odlišné skupiny imigrantů.
A úvahu o postupné asimilaci imho popírají praktické zkušenosti ze západoevropských států, kde v současnosti již třetí generace imigrantů žijí, aniž by se dalo mluvit o nějaké extra asimilaci (spíš tak trochu naopak - to nemám nijak statisticky podloženo, jen tak letmým pohledem do místního denního tisku).
Na to, aby muž bil ženu anebo ji považoval za podřadnou nemusí být ještě věřící. Víra a celkově i náboženství je jen taková berlička a kdo to bere vážně doslova, ať z jakékoliv strany je podle mě fanatik a to je špatně. Situace ohledně zahalování a práv žen v arabských zemích je kolikrát předávána z generace na generaci právě ženami, kdy matka anebo babička ze staré školy nutí svoji dceru či vnučku k věcem, které nejsou po chuti i manželovi - viz. Khidayer: Arabský svět – jiná planeta?
Já se rozbití společnosti nebojím. Ona ta první generace bude ještě malinko separé a taková mimo, nicméně ta další už bude plně asimilována. Je to třeba vidět na mladých vietnamcech, kteří také přišli z úplně jiného prostředí.
V Indii je povětšinou hinduismus a ten moc neznám. Vadí mi na nich třeba, že mají zvířecí oběti. Pavlík z Katedry genderových studií ví o buddhismu prd, jen si vzal pár pasáží ze starých Buddhových spisů, které se už tak doslova neřeší. Dnes jsou třeba i kláštery míšené, kde jsou také mnišky, což by v tehdejší době bylo nemyslitelné. Tibeťané celkově do toho ještě míchají své staré náboženství Bo, což mělo trošku blízko právě k tomu šamanismu.
Vaši poslední otázku nechápu. Trestem je nenarodit se jako člověk (protože pak nemůže praktikovat), na pohlaví nezáleží. To se v bardo thedol řeší jen díky tomu, ke které vizi má člověk nutkání.
Spousta těch věcí a nerovností bylo dobou a kulturně-společenskými tradicemi, než tak úplně náboženstvím. Já mám třeba mezi známými a přáteli i muslimy a jsou úplně normální a v pohodě. Ono je dnes strašně jednoduché vzít si na paškál staré náboženské spisy/knihy a rozebírat je posle našich-post-moderních měřítek a je jedno z kterého proudu to zrovna je.
A teď mi řekněte, v čem je buddhismus podle Vás škodlivý ve vztahu k ženám? Věnuji se mu několik let a na nic jsem zatím nepřišel, ale třeba mě poučíte.
Knihu jsem jen prolistoval, proto nehodnotím, ale kdybych hodnotil, bylo by to to nejhlubší dno odpadu. Proč? Protože kniha (už z těch několika málo přečtených odstavců) vyznívá silně tendečně a v podstatě se islámu zastává, snaží se vysvětlovat, že islám není tak špatný a že člověk evropský jen podléhá podprahové i přímé mediální masáži. Takže doporučuji nebrat a zachovat zdravou averzi vůči islámu, muslimům a islamistickým zemím. Jak jen by bylo na světě bez islámu dobře!
Zájem o islám soustavně narůstá?? Silná averze k islámů ze snadno pochopitelných důvodů soustavně narůstá! Pokud v posledních letech roste zájem o literaturu islámu, tak nejspíš jen proto, aby se racionálně uvažující člověk pokusil dozvědět, proč se muslimové tak roztahují, když je nikdo nechce, proč jsou to takoví fanatici a psychotici a proč je s nimi tolik problémů.
Štítky knihy
islám masmédia (tisk, rozhlas, TV, internet) muslimové stereotypy výkladové slovníky
Autorovy další knížky
2008 | Islám v srdci Evropy |
2017 | Ve stínu islámu: Menšinová náboženství na Blízkém východě |
2014 | Atlas muslimských strašáků |
2016 | Islámský stát - Blízký východ na konci časů |
2018 | Islamofobie po česku |
Neprošla tudy dneska pointa? Asi jsem ji minul... =(
Taky neumím německy...