Biblické příběhy diskuze
Ivan Olbracht (p)
Znalost bible patří k základům všeobecného vzdělání. Chceme-li dnes seznámit mládež s biblickými příběhy, se Starým zákonem, s vypravováním, pověstmi a příslovími starých Židů, nečiníme tak proto, abychom udržovali mládež v pověrách, v slepé víře a v otrocké poslušnosti náboženství a církví. Dnes již dovedeme vysvětlit vědecky správně vznik a vývoj světa i vznik a vývoj člověka. Věda stanovila již dostatečně přesné zákony o složení hmoty, o životě a přírodě. Avšak vzdělaný člověk musí znát i to, v co nevěří. Má znát proto i biblí, která byla mnohdy důležitým činitelem na cestě pokroku, vzdělanosti a kultury, která se však také často stávala i nástrojem poroby a útisku. Bible byla přečasto zdrojem poučení i uměleckého podnětu mnoha velikým umělcům. Leckterá slavná umělecká díla literární, hudební i výtvarná byla inspirována biblickými příběhy. V hovoru užíváme běžně nejrůznějších úsloví, přirovnání a obrazů, jež pocházejí z bible. Také všechny tyto okolnosti nás vedou k tomu, abychom se s biblí seznámili. Předkládáme čtenářům Starý zákon v obdivuhodném zpracování Ivana Olbrachta, spisovatele, který dovedl psát snad nejčistší a nejkrásnější češtinou. Olbracht jistě sám nevěřil v boha a nepřál si, aby naše mládež vyrůstala ve svěrací kazajce náboženství. Chápal však, že znalost bible je pro mladého vzdělance věcí nezbytnou, že je třeba čerpat poučení i z bible, která nám zejména ve Starém zákoně podává obraz života židovského národa ve starověku, seznamuje nás s jeho společenskými a hospodářskými poměry, s jeho politickým zřízením a s jeho způsobem myšlení. A navíc Olbracht dobře pochopil, že v době nacistické okupace, kdy jeho Biblické příběhy po prvé vyšly, může svým vyprávěním ze Starého zákona výmluvně protestovat proti vyhlazování Židů fašisty a utvrzovat čtenáře v přesvědčení, že český národ vyjde z hitlerovské poroby tak, jako starověcí Židé vyšli ze všech zajetí. Proto také jeho kniha končí návratem ze zajetí a jásotem nad osvobozením. Mezi mnohými světovými umělci, kteří se inspirovali Starým zákonem, byl i nej slavnější ilustrátor bible, francouzský malíř Gustave Doré. Ten dovedl skvěle vystihnout vznešenost, básnickou úchvatnost a velebnou dramatičnost biblických příběhů, a proto jeho ilustrace spojují hluboký dějový a mravní prožitek s výrazným a úchvatným dojmem výtvarným.... celý text
Diskuze o knize (1)
Přidat komentář
Autorovy další knížky
1991 | Biblické příběhy |
2005 | Nikola Šuhaj loupežník |
1937 | Golet v údolí |
1982 | O mudrci Bidpajovi a jeho zvířátkách |
1963 | Žalář nejtemnější |
Kdysi jsme to četli ve škole, když jsme se v občanské nauce učili o náboženství.