Kapitál v 21. století diskuze
Thomas Piketty
Obsáhlé dílo francouzského profesora ekonomie kritizuje prohlubující se majetkovou nerovnost ve světě a spatřuje v ní jedno z největších nebezpečí současného systému. Autor, který shromažďování nejrůznějších dat a jejich vyhodnocování věnoval 15 let, upozorňuje, že majetková nerovnost je stejná jako před sto lety a roste způsobem, který ohrožuje jak demokracii, tak ekonomiku.... celý text
Literatura naučná Ekonomie a obchod Politologie, mezinárodní vztahy
Vydáno: 2015 , Universum (ČR)Originální název:
Le capital au XXIe siecle, 2013
více info...
Diskuze o knize (1)
Přidat komentář
uzivatel7479: Nevím, zda má cenu reagovat na zjevně účelově vytvořený profil, jehož autor dává hodnocení „odpad“ i když knihy zjevně nečetl, ale budiž, i takoví mají v demokracii své místo. Nicméně musím konstatovat, že profilů propagujících pravici, jejichž autor se přihlásí jednou nebo dvakrát se množí a je otázka, zda za nimi nestojí jeden člověk. Musím říct, že je vtipné, když někdo na knihu podloženou statistikami a důkazy odpoví jen „je to posuzování v záplavě negativních emocí“. Nic emocionálního zde není. A faktická zpochybnění, která jsem četl, byla zatím vždy nevěrohodná nebo odporovala logice (ale komentovaný příspěvek nemá ani na to, neobsahuje jediný argument, statistiku nebo údaj, jen emocionální výlevy a pseudoargumenty, které jsem od pravičáků slyšel už mnohokrát a co s knihou v podstatě nesouvisí). Další vtipný fakt je, když je upozorňováno na to, že zastánci levice jsou financování z veřejných zdrojů. Zastánci pravice a jejich ideologové jsou z veřejných zdrojů financováni úplně stejně (možná i více, protože politická strana podporující pravici snáze dostane úplatky ze soukromé sféry) a to jim nikdy nevadilo, přestože u nich jde o pokrytectví, zatímco levicoví lidé v zásadě uznávají, že stát někoho financovat musí. Dále se opakovaně objevuje obviňování Pikettyho z komunismu. I kdyby na tom bylo něco špatného, jako že není, Piketty je sociální demokrat. S Marxem a komunismem nemá nic společného – snad kromě toho, že stejně jako Marx pochopil, že kapitalismus nerozděluje spravedlivě. Proto nechápu, proč zde někdo kritizuje Marxe. Je to nesmyslné. A s kritikou odměňování maji oba pravdu. Zkuste myslet, kdyby kapitalismus rozděloval spravedlivě, rozdíly mezi příjmy by museli být pořád víceméně stejné – pokud by se tedy nevyvíjela nějaká třída nadlidí, kteří jsou čím dál lepší než ti ostatní, což pozorováno nebylo. A o rovných podmínkách a možnostech v kapitalismu může mluvit jen blázen – chudí a bohatí nemají zdaleka rovné příležitosti. V kapitalismu peníze plodí peníze a už z toho vyplívá, že bohatí musí v průměru bohatnout rychleji, než chudí, v podstatě bez zásluhy, nebo na základě něčeho, co bylo vykonáno kdysi dávno a co už bylo splaceno mnohokrát. Extrémní růst rozdílů v příjmech je sám o sobě důkazem chybného rozdělování. Dále je opakovaně připomínáno, že nic kromě kapitalismu nemůže fungovat. Kolikrát v minulosti jsme už slyšeli že něco nejde, protože se to jednou nepovedlo! Pravdou ale je, že hodně věcí jen nejde najednou a musí se zkoušet a ladit delší dobu. Nahrazení kapitalismu je možné, stačí se o to jen snažit a zlepšovat naše pokusy. Ti, kteří na současném systému profitují, však nikdy nebudou souhlasit s tím, aby existoval systém, kde lidé budou dostávat spravedlivé odměny. To sem ale zase nepatří, protože kniha nechce kapitalismus nahradit, ale jen regulovat. Jediné, s čím mohu souhlasit je výzva, aby lidé nenatahovali ruce a začali jednat – ani ta však není zcela na místě, nevšiml jsme si, že by zde někdo nepracoval a natahoval ruce, ale nedivil bych se, kdyby se po podobných obviněních natahovali ruce s holemi. Můžete pracovat, jak chcete, ale pokud nedostáváte spravedlivou odměnu, musíte jednat i jinak než jen prací na ty, kdo vás obviňují z toho, že jste hloupí flákači a sami nic nedělají nebo jsou placeni za propagandu. Vzít život do vlastních rukou znamená tvořit a měnit systém, v němž žijeme, ne se podřizovat diktátu stávajícího systému a bojovat boj, kterým vlastně bojujeme za někoho jiného. Kapitalismus dodnes nějakým způsobem fungoval. Ale myslet si, že jsme s kapitalismem vymysleli to nejideálnější možné je přece jenom trochu slaboduché a arogantní.