Skutečná cesta ven diskuze
Patrik Banga
Jak těžké bylo uniknout ze stereotypů, předsudků i dramatických zkušeností romské komunity na pražském Žižkově devadesátých let? Skutečná cesta ven je reálný příběh novináře Patrika Bangy, který popisuje, jak se dostal z romské čtvrti až mezi novináře předních českých médií. Vyprávění začíná v devadesátých letech na pražském Žižkově, který v té době zdaleka nebyl tak ambiciózní čtvrtí jako dnes. Místo čpí neutěšeností, drogami, alkoholem, prostitucí a rvačkami a vyrůstat ve zdejších romských komunitách znamená jediné — být předurčen k životu dalšího z nepřizpůsobivých. Banga syrovým a nemilosrdným způsobem popisuje realitu romského dospívajícího chlapce, který se už v raném věku setkává s odmítáním, kriminalizací, rasismem a policejní brutalitou. A hledá skutečnou cestu ven. Mnohokrát narazí, mnohokrát prohraje. Autor je bytostně přesvědčený, že každý člověk je individualita, a ve své biografii otevřeně líčí úspěchy i pády, vnitřní střet s romskou kulturou nebo snahu vymanit se ze škatulky „Rom“.... celý text
Diskuze o knize (4)
Přidat komentář
Podruhé už komentář od Xesox hlásit nebudu. Jen zopakuji, že jsou jeho nezdvořilost vůči autorovi a rasistické vyjadřování nepřijatelné. "Cikán" je dnes rasistický výraz. (Ano, i moji rodiče ho používají a nemyslí to špatně. Ale neměli by. Už nejsme v časech, kdy se v Rudém právu zcela normálně psalo o "cikánech", kteří byli konečně osvobozeni a radostně budují socialismus. A říkat to soukromě a psát na internet je taky rozdíl.)
Xesox stahuje toto fórum na úroveň diskuzí pod novinovými články.
Tady se začíná mazat víc než Banga na idnesu. Neuvěřitelné, že to musím psát potřetí - ubulená kniha cenzorského jestřába výše zmíněného portálu. Jako červená nit se v této slavné story táhne Páťův pocit domnělého rasismu. Jak cikáni nedostali pouze příležitost atd. Páťo, čoveče, nebul. Knihu hodnotím nula hvězd, čistý odpad. Nikomu ovšem neberu jeho nadšení nad touto silně podprůměrnou knihou. Nemusíme mít všichni stejné názory. Ale bonzovat se za ně, to je vrchol. PS. Bonzačko, MarieRák, můžeš znova bonzovat, protože to co děláš, není nic než bonzování. PPS: Klidně to napíšu znovu. Píšu to v den boje za svobodu a demokracii, 17.11., aby si ta bonzačka nemyslela, že mě po bolševicku umlčí. Slovo cikán není hanlivé, soudružko. Je to nepřijatelná cenzura, co se tu děje.
Nahlásila jsem komentář od Xesox. Píšu to, aby si nemyslel, že jsou to "dlouhé prsty autora". Je urážlivý (autorovi říká "Páťa", ale pochybuji, že jsou kamarádi) a popírá rasismus vůči Romům v devadesátých letech, píše o něm jako o "domnělém rasismu" atd. K tomu všemu používá hanlivé slovo "cikáni" namísto "Romové". To všechno je nepřijatelné. (A sem to nepatří.)
A jinak o knize: Já ji zhltla a považuji ji za skvělou. Jako svědectví je to nenahraditelné. Mrazilo mě, když jsem to četla, protože jsem neměla ponětí, co se tu v devadesátkách dělo.
Ubulená kniha. Jako červená nit se zde táhne Páťův pocit domnělého rasismu. Jak cikáni nedostali pouze příležitost atd. Páťo, čoveče, nebul. Knihu hodnotím nula hvězd, čistý odpad.