15 pohledů na školskou matematiku
František Kuřina
https://www.databazeknih.cz/img/books/50_/506674/mid_15-pohledu-na-skolskou-matematiku-eZZ-506674.jpg
2
1
1
Popis knihy zde zatím bohužel není...
Přidat komentář
Autorovy další knížky
2015 | Dítě, škola a matematika |
2009 | Matematika a porozumění světu |
1996 | 10 pohledů na geometrii |
1990 | Umění vidět v matematice |
2006 | Podivuhodný svět elementární matematiky |
Po dočtení knihy jsem na vážkách, zda mě obohatila natolik, abych řekl, že byla dobrá či ne. Na knihu může mít člověk několik pohledů. Já jsem si původně myslel, že po pojmem školská matematika autoři zamýšlejí ZŠ – matematika a proto jsem předpokládal, že půjde o další knihu, která mi bude radit do budoucí profese - s čím mají žáci problém, co jak vysvětlit, co jak podat, čemu se vyvarovat… Tím spíše, že kniha je psaná budoucím učitelům, viz kap 0.
Kniha se zaměřuje na matematiku komplexně a snaží se cílit jak na ZŠ, tak na SŠ, a i na rozšíření VŠ pohledů, kde právě toto rozdělení občas splývá a při čtení to působí rušivým dojmem. Další věcí, které jsem si při čtení povšiml, je že příklady jsou na aktuální školskou laťku až příliš těžké. Možná to bude souviset s tím, že autoři čerpají i z historických učebnic z let třicátých až sedmdesátých, kde, přiznejme si či ne, byly učební osnovy drobet jinde či Hejného, který to má poskládané úplně jinak. Dle toho mne i mátla na základě zařazování si věcí pod aktuální RVP, které někde sedělo a jinde absolutně ne. Líbilo by se mi, kdyby se v knize vyskytovaly gradované úlohy, a nejen úlohy pro ty, kteří už mají látku osvojenou. Při každém čtení takovéto knihy bych byl rád, kdyby nabízela učiteli něco, co si může vzít do praxe. Něco, co může přenést dál. A toho tu bylo zoufale málo. Autoři si ukousli opravdu velké sousto, a ne všude to, dle mého názoru, vyřešili úplně dobře. Kniha mi sice drobet rozšířila obzory, ale občas by bylo lehčí čerpat z jiného zdroje. Ze zdroje, kde je laťka ZŠ, SŠ a VŠ viditelně členěná, kde se čerpá ze zdrojů pro jednu cílovou skupinu atd. Skloubit svůj pohled, Hejného, kterého mají autoři očividně v oblibě a který učí matematiku „jinak“, starší učebnice s jinou laťkou a současné učebnice – to je téměř nereálný úkol. A i proto působí právě dojmem, jako když Pejsek a Kočička vařili dort.