A s klauny přišly slzy
Johannes Mario Simmel
Cirkus plný veselých dětí a jejich rodičů. Všichni se smějí dvěma povedeným klaunům, ti však najednou vytáhnou samopaly a bezhlavě střílí do bezbranných diváků. Mezi zavražděnými je i známý vědec v oboru genetiky, jeho manželka a dcery. A také malý syn novinářky Normy Desmondové. Norma ztratila radost ze života a upnula se na jediný cíl: zjistit, proč se to všechno přihodilo. Při pátrání však naráží na nepochopitelné překážky kladené tajemnými neznámými i oficiálními a kompetentními místy. Ale nepovolí. Stopa ji zavede do ústavu genetického výzkumu, kde tým badatelů z různých zemí pracuje na nebezpečných experimentech, utajovaném výzkumu, který by svými výsledky zasáhl do vývoje budoucnosti lidstva. Průvodce institutem i problematikou genového inženýrství objeví v osobě polského biochemika Barského. Vztah mezi nimi záhy přeroste pracovní kontakty, vyvíjí se však složitě a láska se rodí v bolestech vzájemných nedorozumění a sporů. Současně se rozpoutává nelítostný boj politických mocností o tajnou zbraň, kterou je schopnost genetické manipulace a ochrana proti ní. Děj románu se odehrává v Hamburku a Nice, v Berlíně a Paříži i na ostrově Guernsey… Valí se rychle, strhává čtenáře sledujícího spleť únosů, vydírání, vražd, ale i milostný příběh dvou nešťastných lidí, které osud svedl dohromady.... celý text
Literatura světová Romány
Vydáno: 2007 , Ikar (ČR)Originální název:
Doch mit den Clowns kamen die Tränen, 1987
více info...
Přidat komentář
Novinářka Norma Desmondova prožila v životě hodně : Coby válečna reportérka dala svůj život v sazku, když se pokoušela divákům a čtenářům přiblížit válečné dění v Bejrútu, které během let znepřátelené frakce proměnily v trosky,musrla se vyrovnat se smrtí svého přítele, francouzského novináře Pierra. Když Norma zjišťuje, že je těhotná, změní svůj životní styl a celkem spokojeně vychovává svého syna. Všechno změní den, kdy se Norma a malý Pierre vydají na nedělní představení v cirkusu.
Chladnokrevni zabijáci převlečení za klauny přemění cirkusovou arénu v jatka. A mezi mrtvými je i malý Pierre. Co je důvodem nelidského krveprolití? Kdo je za něj odpovědný? Norma se rozhodne pátrat na vlastní pěst a s vědomím, že nemá co ztratit, se pouští na velice nebezpečnou cestu.
Vynikající.
Autora jsem si hned po přečtení knih Všichni lidé bratry jsou, Láska je jen slovo, Svůj kalich hořkosti oblíbil. Kniha A Jimmy šel za duhou už byla o něco slabší a tato je fakt nejslabší. Simmel tentokrát zklamal. Chybí mu styl, v knize je pomalu víc vaty a omáčky než samotného děje, nemá to napětí, nemá to spád. Autor v úvodu píše, že se jedná prakticky o skutečný příběh, ale jeho podání v některých ohledech působí jako hodně vzdálené sci-fi. Prostě tentokrát Simmel propásl šanci napsat poutavou a dobrou knihu na zajímavé téma. 60%, 30. 7. 2023.
Ne, že by knížka byla špatná, ale na Simmela mi přišla slabší. Viděla jsem i film, ale úplně mě to taky nenadchlo. Vybavují se mi hlavně silné depresivní pocity novinářky, který zabijou dítě.
Přestože tato Simmelova kniha nebyla špatná, stejně u něj dávám přednost jiným titulům.
" V obrovském stanu vedle otců a matek blaženě sedí chlapci a děvčátka.
A teď přicházejí klauni ....." a nikdo netuší, co bude dál .....
Důrazně vyjádřené téma o zločinnosti války - o zneužití genetiky člověka - o biologických zbraních - o pojmu " soft war " - o studené válce Rusko - Amerika ....
A znovu silný protiválečný postoj autora .... nečetlo se mi to v této době příznivě ....
A citát Nietzscheho :
.... šílenství se u individuí vyskytuje zřídka, ale ve skupinách, národech a epochách
je šílenství pravidlem .... "
Kniha se mi moc líbila, sice byla už ze začátku dost smutná ale přesto se to četlo samo
Dvacátá čtvrtá kniha Johannese Maria Simmela. Když jsem začal Simmela číst, vždy, když jsem dočetl, jsem musel chvíli nad knihou uvažovat, co mi dala, hledal jsem určitá podobenství se svým životem, přemýšlel o důsledcích a reáliích. Když jsem zahájil tuto snad poslední tour de čtení všech Simmelových knih popořadě, a tentokrát to skutečně dokončím, více méně jsem se nad žádnou knihou moc nezastavoval, abych po jejím závěru nějak přemýšlel o ledasčem a prostě jsem jen rozečetl další knihu. Tato kniha to zase u mě vyvolala. Asi jsem zřejmě tuto knihu někdy četl, protože jsem v ní měl záložku, ale nedočetl, kdybych dočetl, asi bych nebyl tak rozpolcený ze závěru knihy. Kniha sama o sobě není špatná, je typicky simmelovská, ale musím upřímně říct, že nejvíce mě vzalo až asi posledních 20-50 stránek, kdy děj dostával spád. Možná v této době koronaviru tato kniha stoupne trošku víc do popředí. Ano studená válka už je dávno minulostí, ale i přesto je velice zajímavé v aktuálních souvislostech číst o vývoji viru, který se stane biologickou zbraní. Simmel se opět v knize vrací zmínkou k jedné své starší knize Nikdo není ostrov, propojením vyšetřovatelů nebo spíš rodiny vyšetřovatelů. Velká novinka, hlavní hrdina nebyl muž, ale žena. Nicméně konec knihy mě velmi zklamal, čekal jsem de facto naprosto jiný konec, a ne happy end a vlastně snad jsem ani konec knihy nepochopil, byl snad jen všechno sen a nic se ve skutečnosti nestalo?
ˇčetl jsem to na doporučení a není to úplně můj šálek čaje. Takové moc ukecané a vlekoucí se.
četla jsem předtím, a pořád mi téma přijde prostě děsivé, ale nejděsivější je začátek knihy v cirkuse, to mě vždy dostane
Možná trochu přetažená zápletka a moc řečí o politice, ale téma i po třiceti letech stále stejné.
Simmela mám moc rád, ale tahle kniha mne moc neoslovila. Možná je to tím že věda, kterou Simmel popisoval hodně pokročila a proto mi ta zápletka přišla trochu přitažená za vlasy. Také mi vadilo mnoho postav, které se v knize objevovaly.
Zatím jsem asi v polovině, ale můžu říct, že je to velmi zajímavý a poutavý příběh. Je velká škoda, že ho autor obalil do takového obrovského množství balastu. Nebýt tam tolik zbytečných myšlenkových pochodů do vytracena, které s obsahem v podstatě nesouvisí, mohla být kniha ještě čtivější.
Simmel si mě získal knihou Láska je jen slovo. Ovšem zatím žádnou další, kterou jsem od něj četla, už nic podobného nezopakoval. Třeba jsem jen sáhla po těch nesprávných.. Nicméně pár zajímavých myšlenek tu bylo, ale znovu už ji neotevřu.. Snad příště budu mít šťasnější ruku při výběru..
Dobrá kniha od Simmela, lepší než "kaviár". Hlavní myšlenka je mnohem hlubší, přesně toto mám u německých autorů (byť Simmel je Rakušan) rád. Rozhodně se tedy nejedná o oddychovou četbu a člověk si nad ní dobře popřemýšlí o záležitostech, jež život přináší nebo přinášet může (často nedejbože).
Co mi trochu vadilo, je ta populárně-nesmyslná genetika. I gymplákovi musí být jasné, kterak jsou některé věci úplně mimo realitu. Čím víc se do nich autor noří (občas mi přijde, že si v tom úplně debužíruje), tím více nesmyslů se dostává do textu. A to je škoda, neboť číst pasáže, v nichž by se neustále dokola omílalo, že "...protože sedm a pět je dvacet..." apod. by jednoho také moc nebavilo. Další věcí, která mě mírně dráždila, je neustálá potřeba akce - ve spoustě momentů musí být hlavní postava v centru dění, i když racionálně vzato by tam (i) být nemusela a (ii) by to bez ní bylo logičtější. Trochu jak v akčních filmech, kde voják z týlu vezme samopal a jde potírat zlo do přední linie, ať už z pohnutek vlastních nebo cizích.
Shrnuto: tato kniha stojí rozhodně za přečtení.
Štítky knihy
rakouská literatura genetika masové vraždy, sériové vraždy tajné zbraně špionážní zápletka pátrání
Autorovy další knížky
1976 | Láska je jen slovo |
1998 | Všichni lidé bratry jsou |
1992 | Nemusí být vždycky kaviár |
2001 | Svůj kalich hořkosti |
2007 | A s klauny přišly slzy |
Z autorových románů se mi tento líbil o něco méně. Ale od dalšího mne to neodradilo.