Al Kajda a co to znamená být moderní

Al Kajda a co to znamená být moderní
https://www.databazeknih.cz/img/books/16_/16956/bmid_al-kajda-a-co-to-znamena-byt-modern-zaw-16956.jpg 4 5 5

Al Kajda není žádným pozůstatkem středověku, míní anglický filozof John Gray. Naopak, je produktem moderní doby, produktem moderního uvažování, produktem éry globalizace. Stejně jako například celosvětové drogové kartely a jiné podoby organizovaného zločinu. Ve světle teroristických útoků, které 11. září 2001 směřovaly na New York a Washington, je proto třeba nově zhodnotit naše (rozmuměj: západní) představy o tom, co je moderní a zda modernost je opravdu onen jednolitý a veskrze kladný stav věcí, jak rádi soudíme. John Gray zkoumá všechny moderní západní mýty o jediné správné cestě vpřed, ke všeobecné civilizaci, jež bude znamenat konec dějin. Stvrzuje přitom svoji pověst myšlenkového provokátora. Jeho kniha, kterou londýnské nakladatelství Fabe and Faber vydalo roku 2003, je přitom důkladnějším rozvedením argumentů jedné drobné kapitoly z populární práce Slamění psi, která vyšla i v českém překladu.... celý text

Literatura světová Fejetony, eseje Filozofie
Vydáno: , Mladá fronta
Originální název:

Al Qaeda and What it Means to be Modern, 2003


více info...

Přidat komentář

newtory
01.09.2017 3 z 5

Trocha som váhal medzi 3 a 4 ale dočítal som to v duchu troch.
Prvá kapitola je oslnivá, vydala by aj za 5 hviezdičiek, trefné bonmoty a niekoľko prekvapivých a nadčasových paralel na našu "oslnivú" prítomnosť (a to bola kniha vydaná v roku 2003, takže pomerne vizionársky pohľad, ak berieme do úvahy "prekotnú" dobu ktorú žijeme).
Názov je trocha zavádzajúci, Al Kaidá sa tam spomína len okrajovo. Mottom zamyslenia je teleologický prístup politikov a establishmentu k realite a kritika pozitivizmu, ktorý vystupuje "prísne" vedecky, ale v reále jeho vedeckosť stojí na vratkých základoch ekonomickej pseudovedy.
Svojou vierou až obsesiou voči vedeckému a technickému pokroku, ktorý sa súčasný pozitivizmus svojvoľne snaží aplikovať na spoločnosť (hovoríme o euro-atlantickej civilizácii) a ktorým sa tak vášnivo zaklína sa stáva jej hrobárom.
Uplatňovanie pozitivistického prístupu v ekonomike nazýva otvorene náboženstvom. Spomína MMF, ktorý sa pokúša jeden ekonomický model naordinovať na všetky ekonomické neduhy.
Spomína aj EU, ktorá mu v Európe svojím ekonomickým diletantizmom, zdatne sekunduje.
Autor viní pozitivizmus, že "obohacuje" svoje vízie o náboženské prvky, ktoré v svojej "vedeckosti" tak dôrazne neguje.
Kritika posadnutosti "pozitivistov" neustálym rastom ekonomiky (vo svete, ktorý ma pevne dané hranice) nie je až taká originálna a lepšie ju podľa mňa spracúva Mishan (in Spor o ekonomický růst).
Gray sa často odvoláva na svoje predchádzajúce knihy, kde ako píše rozoberá problematiku podrobnejšie (snáď sa trocha aj "vykráda", ale robí tak v medziach tolerancie).
Kto má pocit, že niečo nie je v poriadku a rád by nad tým pouvažoval, Gray dobré riešenie, pre načítanejších o čosi menej.

Autorovy další knížky

John Gray
britská, 1948
2004  81%Slamění psi
2006  79%Kacířství – Eseje proti pokroku a jiným iluzím
2013  65%Komise pro nesmrtelnost
2004  85%Dvě tváře liberalismu
2005  72%Al Kajda a co to znamená být moderní