Alza: Příběh firmy, která si do toho nenechala mluvit

Alza: Příběh firmy, která si do toho nenechala mluvit
https://www.databazeknih.cz/img/books/50_/506990/bmid_alza-pribeh-firmy-ktera-si-do-toho--Sf5-506990.png 4 21 21

Kniha je zejména kronikou Alzy a lidí, kteří v ní pracovali, ale může být zajímavá i pro letité zákazníky, podnikatele v e-commerce nebo čtenáře, kteří jsou zvědaví na počátky podnikání v bouřlivých devadesátých letech. Dozvíte se, kdo je otcem milovaného i nenáviděného Alzáka, co Alzu málem pohřbilo, ještě než stihla vyrůst v jedničku ve svém oboru, a spoustu dalších doposud nepublikovaných informací ze zákulisí největšího e-shopu v ČR. Tato kniha vypráví příběh Alzy. Firmy, která z malého krámku v pražských Holešovicích vyrostla do „korporace“ s ročním obratem 45 miliard korun. Firmy, u které by pouhý výčet jejích aktivit zabral několik stránek. K vyprávění se dá přistoupit různě. Můžeme čtenáři nabídnout věcná fakta. Můžeme jej ohromit čísly. Můžeme se soustředit na nejdůležitější obchodní rozhodnutí. To všechno v knize najdete. Ale každý dobrý příběh tvoří především lidé. A nejinak je tomu v příběhu Alzy. Ti, kteří Alzu vytvářeli a Alza současně utvářela je. V první řadě je to samozřejmě zakladatel Alzy, Aleš Zavoral, jehož vzpomínky tvoří páteř vyprávění. Ten příběh se pořád píše a je pěkně napínavý – jsou tu krize i chvíle vítězství, jsou tu odvážná rozhodnutí i slepé uličky. Ale ať se nacházíme v jakékoli fázi, vždycky platí, že je to příběh firmy, která šla svou vlastní cestou. Příběh firmy, která si do toho nenechala mluvit.... celý text

Přidat komentář

nikola.rafaj
20.10.2023 3 z 5

V rámci businessových příběhových knih nadprůměr, zejména díky první polovině, která barvitě vypráví začátky firmy. Inspirativní, zábavné. Druhá polovina sklouzne k povrchnímu líčení banálních situací, navíc proložená marketingovými výkřiky. Tady by se hodila redaktorská práce, která by tyto zbytné části vyházela. Vychází z toho parafráze názvu: Příběh knihy, která si do toho nenechala mluvit (bohužel).

jiri2737
19.10.2023 5 z 5

Kronika českého fenomenálního úspěchu. Miloš Čermák to napsal velice čtivě.


RobertVlach
14.07.2023 5 z 5

Naprosto unikátní pohled do zákulisí jedné z nejúspěšnějších českých firem porevolučních let a zároveň hluboká sonda do hlavy jejího zakladatele Aleše Zavorala. Miloš Čermák je první člověk z českých médií, kterému Zavoral kdy poskytl rozhovor, a výsledkem je fascinující kniha o českém podnikání. Vřele doporučuji.

anebar
04.02.2023 4 z 5

Lidé z marketingu jejich zeleného mimozemšťana nenávidí, ale jak se říká, nepřátelé si máme držet u těla co nejblíž.
Kniha je zajímavým příběhem vzniku Alzy a jejího rychlého růstu. Za takovým úspěchem stojí spousta úsilí a tvrdé práce.
Od knihy jsem čekala mnohem méně, ale informacemi předčila mé očekávání.
Před přečtením budete zvědaví a Alzu budete obdivovat, ale po jejím přečtení i litovat.

Po přečtení mi v hlavě rozonoval citát z Enderovy hry:
„In the moment when I truly understand my enemy, understand him well enough to defeat him, then in that very moment I also love him.”

martin3683
04.12.2022 3 z 5

Já jsem od této knihy neměl moc velká očekávání a tak se při otevření první stránky ve mne mísily pocity, že jsem si za peníze koupil PR brožuru, která se dává nově příchozím zaměstnancům a vedle toho nadšení, že to je poprvé popsaný příběh Aleše Zavorala, zakladatele největšího eshopu u nás a takového českého Amazonu. Od obojího jsem nakonec dostal vrchovatě. Ale popořádku...
Kniha má dva autory, Michala Rybku - dlouholetého spolupracovníka firmy Alza a trošku tzv. "kronikáře" a člověka zvenčí Miloše Čermáka, respektovaného novináře a baviče. Na knize je strašně poznat, že příběh Alzy vypráví dva lidé a s jistotou jsem vždy byl schopen říci, kterou kapitolu kdo z nich napsal. Někdy se stávalo, že událost, kterou jeden popisoval dříve, ten druhý znovu zmíní, kniha v tomto není moc kompaktní. Pokud tento schizofrenní přístup byl schválně, tak se podle mne moc nepovedl. Ale dost k formě, hlavní je obsah.
První třetina knihy se věnuje dětství a podnikatelským začátkům Aleše Zavorala. Odehrává se to na konci devadesátek a přelomu milénia a je to ryzí budovatelské nadšení. Vlastně by šlo A. Zavorala a Alzu (v té době ještě Alzasoft) vyměnit za jméno jakéhokoliv úspěšného podnikatele (ne podnikavce, pozor na to), kdo v té době rozjížděl firmu a dostali byste asi hodně podobný příběh. Sám jsem Xzone rozjížděl jen cca 3 roky později a plno momentů tam bylo tak podobných, že jsem z té přemíry nostalgie měl normálně husí kůži. Ale ne každý v euforii mladého kapitalismu a příchodu nových technologií dokázal udělat tak velkou a úspěšnou firmu, jakou se stala Alza. Je to také první vhled do hlavy A. Zavorala, který s médii nikdy dříve nekomunikoval jinak než přes ceníky na počítačové sestavy a pak hlásnou troubou zeleného mimozemšťana. Najdete tam také jeho fotky, ale jen z mládí, pak jako když utne a Zavoral se drží své tradice a fotku ze současnosti v knize budete hledat těžko.
Jak příběh fimy postupuje více do současnosti, tak se v něm objevuje plno nových postav a A. Zavoral se z knihy stahuje, přesně jako asi v reálu, kdy z nadšeneckého projektu pár kamarádů se mění Alza ve velkou firmu a korporátní. Je to nevyhnutelné a ten přechod kniha hezky popisuje a díky za něj. I když se nemůžu ubránit pocitu, že ty konflikty mezi srdcaři a novými řediteli jsou tam hodně upozaděny a že realita byla trošku někde jinde.
Poslední třetina knihy je pak už suchopárný výpis hlavní milníků v expanzi, novinkách a nových lidí. Určitě by se bez nich většina věcí nerealizovala a každý ve firmě zanechal velkou stopu, ale jak se tam rychle střídají a už se o nich moc nedozvíte, tak vám začnou pomalu splývat.
Příběh končí v květnu 2022, kdy covidovou jízdu pro eshopy vytřídalo vystřízlivění ve formě inflace, války na Ukrajině a poklesu ekonomiky. Ve firmě znenadání končí dlouhodobá dvojka Tomáš Havryluk.
Jsem za tuto knihu moc rád, nelituji, že jsem si ji koupil a min. první polovina mne velmi bavila a i něco dala. Životopis Aleše Zavorala to ani z dálky není, ale na to je ještě brzy a myslím, že ještě neřekl poslední slovo. Stejně tak příběh firmy Alza by si zasloužil časem lepší spracování, ale tahle kniha se určitě za 15-20 let bude hodit jako solidní základ. A já se na to budu moc těšit.

Autoři knihy

Miloš Čermák
česká, 1968