Alza: Příběh firmy, která si do toho nenechala mluvit
Miloš Čermák , Michal Rybka
Kniha je zejména kronikou Alzy a lidí, kteří v ní pracovali, ale může být zajímavá i pro letité zákazníky, podnikatele v e-commerce nebo čtenáře, kteří jsou zvědaví na počátky podnikání v bouřlivých devadesátých letech. Dozvíte se, kdo je otcem milovaného i nenáviděného Alzáka, co Alzu málem pohřbilo, ještě než stihla vyrůst v jedničku ve svém oboru, a spoustu dalších doposud nepublikovaných informací ze zákulisí největšího e-shopu v ČR. Tato kniha vypráví příběh Alzy. Firmy, která z malého krámku v pražských Holešovicích vyrostla do „korporace“ s ročním obratem 45 miliard korun. Firmy, u které by pouhý výčet jejích aktivit zabral několik stránek. K vyprávění se dá přistoupit různě. Můžeme čtenáři nabídnout věcná fakta. Můžeme jej ohromit čísly. Můžeme se soustředit na nejdůležitější obchodní rozhodnutí. To všechno v knize najdete. Ale každý dobrý příběh tvoří především lidé. A nejinak je tomu v příběhu Alzy. Ti, kteří Alzu vytvářeli a Alza současně utvářela je. V první řadě je to samozřejmě zakladatel Alzy, Aleš Zavoral, jehož vzpomínky tvoří páteř vyprávění. Ten příběh se pořád píše a je pěkně napínavý – jsou tu krize i chvíle vítězství, jsou tu odvážná rozhodnutí i slepé uličky. Ale ať se nacházíme v jakékoli fázi, vždycky platí, že je to příběh firmy, která šla svou vlastní cestou. Příběh firmy, která si do toho nenechala mluvit.... celý text
Přidat komentář
Naprosto unikátní pohled do zákulisí jedné z nejúspěšnějších českých firem porevolučních let a zároveň hluboká sonda do hlavy jejího zakladatele Aleše Zavorala. Miloš Čermák je první člověk z českých médií, kterému Zavoral kdy poskytl rozhovor, a výsledkem je fascinující kniha o českém podnikání. Vřele doporučuji.
Lidé z marketingu jejich zeleného mimozemšťana nenávidí, ale jak se říká, nepřátelé si máme držet u těla co nejblíž.
Kniha je zajímavým příběhem vzniku Alzy a jejího rychlého růstu. Za takovým úspěchem stojí spousta úsilí a tvrdé práce.
Od knihy jsem čekala mnohem méně, ale informacemi předčila mé očekávání.
Před přečtením budete zvědaví a Alzu budete obdivovat, ale po jejím přečtení i litovat.
Po přečtení mi v hlavě rozonoval citát z Enderovy hry:
„In the moment when I truly understand my enemy, understand him well enough to defeat him, then in that very moment I also love him.”
Já jsem od této knihy neměl moc velká očekávání a tak se při otevření první stránky ve mne mísily pocity, že jsem si za peníze koupil PR brožuru, která se dává nově příchozím zaměstnancům a vedle toho nadšení, že to je poprvé popsaný příběh Aleše Zavorala, zakladatele největšího eshopu u nás a takového českého Amazonu. Od obojího jsem nakonec dostal vrchovatě. Ale popořádku...
Kniha má dva autory, Michala Rybku - dlouholetého spolupracovníka firmy Alza a trošku tzv. "kronikáře" a člověka zvenčí Miloše Čermáka, respektovaného novináře a baviče. Na knize je strašně poznat, že příběh Alzy vypráví dva lidé a s jistotou jsem vždy byl schopen říci, kterou kapitolu kdo z nich napsal. Někdy se stávalo, že událost, kterou jeden popisoval dříve, ten druhý znovu zmíní, kniha v tomto není moc kompaktní. Pokud tento schizofrenní přístup byl schválně, tak se podle mne moc nepovedl. Ale dost k formě, hlavní je obsah.
První třetina knihy se věnuje dětství a podnikatelským začátkům Aleše Zavorala. Odehrává se to na konci devadesátek a přelomu milénia a je to ryzí budovatelské nadšení. Vlastně by šlo A. Zavorala a Alzu (v té době ještě Alzasoft) vyměnit za jméno jakéhokoliv úspěšného podnikatele (ne podnikavce, pozor na to), kdo v té době rozjížděl firmu a dostali byste asi hodně podobný příběh. Sám jsem Xzone rozjížděl jen cca 3 roky později a plno momentů tam bylo tak podobných, že jsem z té přemíry nostalgie měl normálně husí kůži. Ale ne každý v euforii mladého kapitalismu a příchodu nových technologií dokázal udělat tak velkou a úspěšnou firmu, jakou se stala Alza. Je to také první vhled do hlavy A. Zavorala, který s médii nikdy dříve nekomunikoval jinak než přes ceníky na počítačové sestavy a pak hlásnou troubou zeleného mimozemšťana. Najdete tam také jeho fotky, ale jen z mládí, pak jako když utne a Zavoral se drží své tradice a fotku ze současnosti v knize budete hledat těžko.
Jak příběh fimy postupuje více do současnosti, tak se v něm objevuje plno nových postav a A. Zavoral se z knihy stahuje, přesně jako asi v reálu, kdy z nadšeneckého projektu pár kamarádů se mění Alza ve velkou firmu a korporátní. Je to nevyhnutelné a ten přechod kniha hezky popisuje a díky za něj. I když se nemůžu ubránit pocitu, že ty konflikty mezi srdcaři a novými řediteli jsou tam hodně upozaděny a že realita byla trošku někde jinde.
Poslední třetina knihy je pak už suchopárný výpis hlavní milníků v expanzi, novinkách a nových lidí. Určitě by se bez nich většina věcí nerealizovala a každý ve firmě zanechal velkou stopu, ale jak se tam rychle střídají a už se o nich moc nedozvíte, tak vám začnou pomalu splývat.
Příběh končí v květnu 2022, kdy covidovou jízdu pro eshopy vytřídalo vystřízlivění ve formě inflace, války na Ukrajině a poklesu ekonomiky. Ve firmě znenadání končí dlouhodobá dvojka Tomáš Havryluk.
Jsem za tuto knihu moc rád, nelituji, že jsem si ji koupil a min. první polovina mne velmi bavila a i něco dala. Životopis Aleše Zavorala to ani z dálky není, ale na to je ještě brzy a myslím, že ještě neřekl poslední slovo. Stejně tak příběh firmy Alza by si zasloužil časem lepší spracování, ale tahle kniha se určitě za 15-20 let bude hodit jako solidní základ. A já se na to budu moc těšit.
V rámci businessových příběhových knih nadprůměr, zejména díky první polovině, která barvitě vypráví začátky firmy. Inspirativní, zábavné. Druhá polovina sklouzne k povrchnímu líčení banálních situací, navíc proložená marketingovými výkřiky. Tady by se hodila redaktorská práce, která by tyto zbytné části vyházela. Vychází z toho parafráze názvu: Příběh knihy, která si do toho nenechala mluvit (bohužel).