Americká tragedie III
Theodore Dreiser
3.díl románu. V tragickém příběhu mladého člověka, který v touze po bohatství a vynikajícím společenském postavení se neštítí ani vraždy, autor zachytil mnoho stránek amerického života a obžaloval společnost, která byla spoluvinna na hrdinově zoufalém pokusu vymanit se ze svého postavení...
Literatura světová Detektivky, krimi Romány
Vydáno: 1931 , ČinOriginální název:
An American Tragedy, 1925
více info...
Přidat komentář
Spisovateľ Dreiser perfektne vykresľuje hlavnú postavu, Clyda, a podmienky v akých vyrastá a dospieva. Dej má dobré tempo, ale v záverečnej tretine to už bolo akési opakovanie, toho, čo čitateľ už dávno pochopil. Napriek tomu veľmi dobrý román amerického realizmu, v ktorom Dreiser ukazuje svoje majstrovské schopnosti opisu postáv i lokácií.
Trvalo mi několik měsíců se knihou prokousat. Příběh je neskutečně dlouhý, i když má jen okolo 700 stran. První kniha se vlekla, až na konci je nějaká akce a samotné pokračování není nijak převratné. Za mě by se z toho dala udělat pěkná a zajímavá novela. Kniha měla i docela napínavé části, které ovšem trvaly jen chvilku a nastala zase pasáž milionů stránek o nepodstatných věcech, i když to autor uměl podat čtivě, nezměnilo to moje mínění o knize.
Chybělo mě více dialogů, jinak je to takové "nepříjemné" čtení připomínající Zolovy romány, případně podobně vystavěné Hrozny hněvu. Na Clydovi není mnoho vlastností, co by čtenáře přitáhlo, ale v závěru mě ho bylo, přiznávám, skoro až líto. Celkově bezútěšné, ponuré.
Málem bych zapomněl .... Popis společnosti je podle mě úplně jednostranně negativní, včetně spousty postav, kde aby nalézt nějakou pozitivní vlastnost vyžaduje hodinářskou trpělivost.
Obsahově velmi silná kniha. Ačkoli má název Americká tragédie, tak podobných tragédií se po světě událo mnoho. S knihou jsem se seznámila před mnoha lety a zůstala po ní nechuť se do ní ještě někdy pustit. Ne proto, že by byla špatná, to rozhodně ne, ale pro ten těžký příběh, který končí tak jak končí. Přesto jsem si k tomuto románu opět našla cestu a znovu mám úplně stejný pocit, jako kdysi. Zůstává ve mě jakási pachuť té doby.
Začína to ako kariérny sociálny román, potom sa to prehupne do vzťahovej drámy a končí to ako justičný thriller. Napriek tomuto širokému žánrovému rozpätiu to pôsobí celistvo a vďaka skvelým spisovateľským schopnostiam Theodore Dreisera sa to číta veľmi dobre.
Na této knize jsem si v reálu ověřila,jak mnoho dělá překlad.
Různá vydání s odlišnými překladateli :
Buď zajímavý čtivý román nebo nezáživná nuda. Dva různé překlady z toho udělaly dvě jen vzdáleně podobné knihy. Hlavní kostra příběhu stejná,ale to provedení rozdílné.
Čtyři hvězdičky dávám za ten čtivý román, druhý překlad by byl s bídou na hvězdičky dvě.
Tragédia bolo čítať túto knihu - toť k "tragédia" v názve. K "americká" (z názvu) - údajne ide vraj o Dostojevského Zločin a trest "po americky". Akurát, že tomu chýbal aj Dostojevskij, aj všetko zo Zločinu a trestu, hoci v knihe Americká tragédia je aj zločin a aj trest. Lenže zločin a trest sú v každej jednej tragédii, všetky diela Shakespeara, Homérova Iliada a pod. diela majú v sebe zločin a trest... Americká tragédia je nudná rozťahaná kniha s klasickou drámou, ktorá ničím neprekvapuje. Keby bola o polovicu kratšia, možno by nebola taká nudná. Ale chápem vysoké hodnotenia, kniha je "americká" a má toto "americká" aj v názve a celé veky je vždy in to, čo je z Ameriky.
Můj osobní pohled je takový, že Americká tragédie je jedním z nejvýznamnějších, nejkomplexnějších a společensky nejvíc vypovídajících děl 20. století. Dreiser si dal na ne tolik složitém příběhu záležet, aby vypsal specifika tehdejší doby, problémy americké společnosti a vliv těchto problémů na vývoj jednotlivců. Hlavní postavou je Clyde, jehož hlavní devízou je to, že je slaboch - nechává tedy společenské nároky a očekávání, aby s ním zametaly ze strany na stranu, jak je jim libo. Proto, když nakonec spáchá vraždu, je poměrně jasné, že ačkoliv ji spáchal vlastníma rukama, minimálně částečná vina za ni padá na celou společnost a její nastavení. Kdy bohatství, společenské styky a rodinné zázemí determinují, jak člověk může nebo nemůže být úspěšný.
Hluboce věřící rodina vedena dominantní matkou vede nudný, nuzný a neperspektivní život. Největšího prohřešku na svých dětech se přesto dopouští v mnohem horším lhaní, snažícím se je za každou cenu uchránit od všeho zlého. Dopadem je, že děti jsou na okraji společnosti bez zkušeností z běžného života. Úvodní část tedy popisuje zejména dospívání relativně starého nejstaršího syna Clyda, který je inteligentní, šikovný a hlavně zhnusený dosavadním životem svojí rodiny. Jeho ctižádost se pomalu daří naplňovat nejprve po rozhodnutí, že si musí najít práci. Šikovnost, podnětné pracovní prostředí a podporující kolegové mu umožní nasávat životní zkušenosti i od jiných lidí, ale také poprvé v životě dělání chyb. Komu bylo v životě v zabránění dělání malých chyb, začíná od velkých. Nejinak tomu je v případě Clyda, který tak poznává, že i jeho zkušenější nový přátelé se mohou dostat do situací, ze kterých si neumějí snadno poradit.
Po nabití pár životních zkušeností Clyde poprvé potkává bohatého člena západní větve své rodiny a cítí příležitost pro zásadní změnu svého postavení. Neváhá a brzy zjišťuje, že sny se od skutečnosti značně liší a nic v životě není zadarmo. Vnitřně si nastaví pravidla, pro která nemá dostatek disciplíny a ocitá se na pomezí dvou světů. Jeden vzájemně vylučuje druhý a on s bláhovými nadějemi a nedostatečnými zkušenostmi neví, co má správně dělat.
Theodor Dreiser se ve svém popisu báječně zaměřuje zejména na psychologii postav, jejich vnitřní pocity a emoční důsledky jejich činů. Možnost sledovat děj Clydův jakožto protagonisty a přitom vidět za oponu co si myslí ostatní, kteří na něj zvnějšku působí vytváří největší přidanou hodnotu. Trošku je škoda, jednoho zcela zbytečného politického výlevu, ale celkově se jedná o velice povedené dílo. Nakonec jsem se rozhodl ubrat jednu hvězdička za příliš dlouhý popis útrpného života, kdy byl rodinou trýzněn náboženskými zvyky, které Clyde nikdy nepřijal.
Ako malá si z TV pamätám inscenáciu s Emilom Horváthom, Soňou Valentovou a Vladimírom Mullerom. Zbožňovala som ju. Časom som bola zvedavá, aká je kniha. Aj keď je trilógia takmer 800 stranová, neľutujem.
T. Dreiser sa inšpiroval reálnym kriminálnym prípadom. Dňa 11. júla 1906 sa vo federálnom štáte New York na jazere Big Moose Lake v Adirondackom pohorí našiel prevrátený čln a telo 20 ročnej Grace Brownovej. Chester Gillette bol súdený a odsúdený za vraždu Brownovej aj napriek tomu že prehlasoval, že jej smrť bola nehoda. Ch. Gillette bol popravený na elektrickom kresle 30. marca 1908. Vražedný súdny proces vzbudil medzinárodnú pozornosť, keď sa čítali úryvky listov adresované Chesterovi Gillettovi. T. Dreiser počas štúdie prípadu uchovával výstrižky z novín o prípade niekoľko rokov, predtým ako román napísal. Postava Clyda Griffitsa je inšpirovaná Chesterom Gillettom, ktorých iniciály mien sa zhodujú.
Americká tragédie je poměrně unikátní v tom, jak velký žánrový rozptyl má. Nejprve se pohybuje v sociálním románu, kdy popisuje život silně věřící křesťanské rodiny, posléze se posune do milostného románu, kde sleduje romantickou linii mezi dvěma lidmi, aby později přešla do psychologické roviny a skončila jako soudní drama. Theodore Dreiser nikam nespěchá a na popisech prostředí, života ve vyšší společnosti a psychologizaci postav si dává extrémně záležet, a i když zápletka není na první pohled nijak složitá, na opravdu velké ploše je zpracována do nejmenšího detailu a s hlavním hrdinou čtenář projde celý jeho život. Na knize je znát, že Dreiser byl společensky dost rozpolcený, neboť vyšší společností částečně pohrdal a její bezstarostný život plný peněz odsuzoval, na druhou stranu ho ale zároveň všechno kolem ní přitahovalo a neměl by problém stát se jejím členem, i proto není morální kritika tak ostrá a je svým způsobem smířlivá. I když měl autor blízko ke komunistickému hnutí, nějaký ostrý apel a opěvování hlavního hrdiny tu zcela chybí a vše je popsáno věcně a takřka bez emocí, čímž kniha působí jako trochu chladná kronika jednoho života, na který může každý mít jiný názor. Objektivně je samozřejmě nutné uznat, že délka je přepálená a kdyby měl román o takových sto až sto padesát stránek méně, nic by se nestalo, protože někdy je psychologie vskutku extrémně hluboká a děj kvůli ní ustupuje do pozadí. Právě rozsah románu ale mnoho čtenářů odradí, což je škoda, protože Americká tragédie je naprostá klasika, o které se bohužel moc nemluví a moc lidí ji ani nezná, přitom pozornost rozhodně zaslouží. Jen je potřeba čtenářská tolerance a zkušenost. 80 %
Keď som pred mnohými rokmi objavil prvú kingovku, tak v jej doslove Stephen napísal, že odporúča prečítať si niekoľko kníh. Americká tragédia je jednou z nich. Priznám sa, že 800 stranová výzva ma pomerne slušne vyľakala, ale neľutujem, je to jedna z tých kníh, ktorých tempo plynutia príbehu a štýl rozprávania mi sedí. K samotnej knihe nie je čo dodať, je pomerne známa, nakrútili podľa nej film a v sedemdesiatych rokoch minulého storočia aj slovenskú trojdielnu inscenáciu - tú som si pozrel a je to príjemné prekvapenie. Jediné čo dodám je to, že podobných tragédií sa na svete udialo plno a tak by sme na našom malom Slovensku, ako aj v Čechách bez problémov našli našich aktérov bažiacich po moci a spoločenskom postavení. A takisto by to boli v hĺbke duše zbabelci, ako Clyde, ktorý si smrť iného človeka vyložil, ako spravodlivú a primeranú cenu na svojej ceste za uznaním a do konca svojho krátkeho života sa nevedel priznať ani vlastnej matke.
Klasika, která má v zorném úhlu pohledu americký sen s nepředvídatelnými možnostmi od vzhlížející závisti k bohatství, k dosažitelnému snu, který bez zločinu nelze uskutečnit.
Láska ani její následky nemají hodnotu, kterou by nešlo obětovat za vidinu lepších životních možností, a tak tragédie mladické kruté nerozvážnosti nese smrtící žeň.
Společnost si na procesu honí bezskurpulentní body pro volby.
Možnosti ve svobodném světě nejsou bezbřehé.
Audioverze ve skvělém obsazení.
Nemohu jinak, než hodnotit 5 hvězdičkama. Ač mám raději knihy ze současnosti, poprvé jsem četla tak starou knihu, rok 1948 a vůbec nelituji. Příběh Clyda vám vleze pod kůži a nepustí. Musíte číst a číst.
(SPOILER) Dnes uz celkom literarna klasika inspirovana vtedy-medializovanym pripadom mladeho chudobneho chalana ktory v 1906 utopil svoju tehotnu priatelku. Majstrovske dielo s fantastickou psychologizaciou postav ktore akoby zili a dychali, sa velmi lahko cita a putavym pribehom sa naturalista Dreiser velmi komplexne vyjadruje k roznym problemom systemu a nepriamo obvinuje pokrytecku spolocnost nespravodlivo rozclenenu do spolocenskych vrstiev podla majetku, ako zrejme i kapitalizmu ako takeho. Tragedia mladeho a pomyleneho jednotlivca sa teda v prenesenom vyzname stava akymsi class struggle. A autor ma svoje postavy rad, chce ich chapat a azda by im aj rad pomohol, no vie, ze su odsudeni k neodvratnemu a bolestivemu zaniku. A v zavere sa dostava az k trochu existencialnym otazkam nevyhnutnosti ludskeho udelu. Uplny emocny knockout a mozno najsilnejsia beletria aku som cital - a i dnes velmi aktualna.
Velmi kvalitni dilo. Urcite stoji za precteni. Cetl jsem po druhe s odstupem casu asi po 15 letech (poprve na stredni) a bohuzel se mi libilo o dost mene. Na me uz prilis zdlouhave popisy prostredi a pocitu. Misto 700 stran by mohlo mit 300 a bylo by to skvele na maximalni hodnoceni. Protoze ten pribeh a ta myslenka prerodu hlavniho hrdiny vlivem okoli je proste super zpracovano.
Psychicky náročne čítanie. Neviem či je to tým že som pozorovala Clydov život od detstva, ale vôbec som ho nedokázala súdiť. Každý krivdu, hanbu, ľútosť prežívame do inej miery a tak ťažko povedať ako by sa zachoval iný. Ale zarážalo má že sa do konca necítil za Róbertinu smrť vinný. Koľko hláv toľko názorov. Krásny opis Clydovej matky pozoruhodné opísaná silná žena. Pre mňa priveľmi citovo náročná kniha a už zasa musím prejsť na iný druh literatúry.
Autorovy další knížky
1965 | Americká tragédie |
1979 | Sestřička Carrie |
1961 | Finančník |
1977 | Jennie Gerhardtová |
1962 | Titán |
Kniha Americká tragédie se právem zařazuje mezi klasiku. Zahrnuje autorův kritický pohled na americký život. Příběh Clyda Griffithse se nám doslova vryje pod kůži. Bezesporu spočívá vina vraždy na Clydovi, ale je opravdu jenom na něm? Nedotýká se společnosti ve které Clyde žije ? Jaké hodnoty se preferují ? Konzumní společnost, finanční úspěch, blahobyt, pochybné ideály, moc, společenské postavení ? Na tyto a celou škálu jiných otázek se při čtení tohoto strhujícího románu hledá odpověď. Autor perfektně vykreslil psychologii postav a dokázal díky svému talentu přiblížit tento složitý a těžký příběh čtenáři. Byl to čtenářský zážitek, hodnotím plným počtem a doporučuji.