Antropologie: Teorie člověka a kultury
Václav Soukup
Intenzivní setkávání kultur je pro dnešní dobu příznačným rysem a je zdrojem jak obohacení, tak konfliktů. I u nás roste zájem o sociální a kulturní antropologii jako o vědu zkoumající různé kultury, tedy způsoby života sdílené členy určité společnosti. Kniha navazuje na předchozí publikaci Přehled antropologických teorií kultury. Čtivě napsaná vysokoškolská příručka nabízí přehled nejvýznamnějších antropologických koncepcí kultury a jejich základních pojmů a modelů. Čtenář tu najde informace o jednotlivých teoriích, okolnostech jejich vzniku a hodnocení různých směrů v současné době. Nové vydání je rozšířeno o kapitoly týkající se postmoderní antropologie, kulturálních studií, kulturologie a současných trendů v sociální a kulturní antropologii. PhDr. Václav Soukup, CSc., se specializuje se na biokulturologii. Přednáší základy kulturologie, paleoantropologii a kulturologii se zaměřením na sociální a kulturní antropologii na FF UK v Praze. Kromě řady odborných statí vydal knihu Dějiny antropologie. Jako kulturolog se pokusil aplikovat poznání teorie kultury v praxi založením Akademie veřejné správy, jejímž je ředitelem.... celý text
Přidat komentář
Jsem vděčná nakladatelství Portál za tuto sérii publikací. Vizuálně je atraktivní, struktura textu přehledná a za sebe mám pocit, že seznam titulů, které jsou/budou zařazeny do této série, je pečlivě vybírán.
Štítky knihy
kulturní antropologie učebnice vysokých škol, skripta sociální antropologie dějiny antropologie
Autorovy další knížky
2004 | Dějiny antropologie |
2011 | Antropologie: Teorie člověka a kultury |
2004 | Přehled antropologických teorií kultury |
2015 | Prehistorie rodu Homo |
1994 | Dějiny sociální a kulturní antropologie |
Je to úctyhodné dílo, ale vůbec jsem nečekal, že bude tak pochybné. Je to jen obrovský výčet mnoha informací. Chyběly mi tam argumenty nebo důkazy. Je to příliš omezené tím, že je to široce pojatá učebnice.
Obsahuje snad všechny důležité základní informace o antropologii. Autor vše předkládá, ale nijak nehodnotí. Pokud to nevyplývá z kontextu, nedá se zjistit, co jsou jen hypotézy a co je skutečně podložené.
Studenti se poptají učitele na přednášce, to čtenář nemůže. A pak to shazuje samo sebe. Celý druhý díl je historie myšlenkových směrů od evolucionismu v 19. stol. až po novou etnografii v 60. letech 20. stol.
Díky tomu to obsahuje implicitní sebereflexi. Novější směry kritizují přístupy těch starších. A celé to pak zabije feministická antropologie. Muži antropologové si nevšimli, že ženy tvoří polovinu lidstva. :D
Jak tomu mám důvěřovat, když se samotní antropologové dopustili očividných přehmatů? Po desítkách let výzkumů. Kapitola o feministické antropologii je vrchol celého díla. Další kapitoly jsou slabší.
Vidíme, jak ženský pohled významně zlepšil zažitá schémata. A zanesl další problémy. Zmiňuje se třetí vlna feminismu a dnes máme čtvrtou. Přitom každá další vlna feminismu je radikálnější než předchozí.
Přečtěte si Šílenství davů, tam se o čtvrté vlně mluví. Co začalo jako dobrý nápad, se stalo ideologickou záležitostí. Dál mě negativně zaujalo, že poslední směry antropologie se inspirují v marxismu nebo neomarxismu.
Nelze nevidět, že některým myšlenkám věří jen intelektuálové. A to je vidět i tady v případě kulturního relativismu a etnocentrismu. Kam to vede, nám dnes ukazuje Západ se svou woke ideologií.
Největší dojem na mě udělala aplikovaná antropologie. To je asi cesta, kterou by se měl tento obor ubírat. Poslední kapitoly jsou dekadentní a závěr směřující ke kulturologii vyznívá prudce teoreticky.
Jak se můžeme poučit od lidí, kteří postavili chatrč, když my jsme ve 13. století postavili katedrálu, jsem z toho nepochopil. A pokud se někdo nezvládl dostat ani do doby kamenné, dá se z toho odvodit něco o naší minulosti?
Já nevím. Co vidím je, že intelektuální myšlenky mají tendence degenerovat a být čím dál víc odtrženější od reality. Kdybych to četl ve 20, možná bych tomu uvěřil. Asi jsem příliš skeptický a konzervativní. I tak u mě autor budí sympatie.
Určitě netrpí přehnanou sebejistotou. Je to napsané s pokorou. Autor si na značná omezení antropologie stěžuje. Jeho osobní zážitky a promluvy měly být častější. Uvítal bych, kdyby jim dal větší prostor.
Asi je to jen pro studenty. Jenže přesně těm bych to fakt nedával. Fakt mě děsí, že se to někdo nabifluje aniž by nad tím kriticky přemýšlel. Nefunguje to jako samostatná naučná kniha. Po přečtení se očekává další studium.
Kdo chce mít přehled o antropologii a je smířený s nedostatky, neudělá s knihou chybu. Ale stejně. Když se o banálních věcech mluví odbornými výrazy, není to jen předstírání znalostí? (Článek Předstírání znalostí na webu syrzdarma.)
Po přečtení jsem napsal čtyřstránkový esej. Takže jsem to zkrátil. Snad to pořád dává smysl, když jsem to přepisoval přes 8 hodin. Jinak to má perfektně upravený text. Co je důležité, je tučně apod. Docela rozčarování. 70% 3,5*