Apokalypsa
David Herbert Lawrence
Klasik anglické literatury interpretuje biblický text Zjevení svatého Jana z pozice razantní kritiky křesťanské víry. Samotná Bible díky zkostnatělému mravoučnému výkladu zosobňuje odpudivý dogmatismus - "ustálenost" potlačuje jakýkoli autentický zájem! Z tohoto hlediska Lawrence přistupuje k analýze Zjevení svatého Jana, které chápe jako produkt neutuchající lidské vůle k moci a jejího konečného vítězství. Zdůraznění významu pohanských hodnot, které potlačila víra pokryteckých, samolibých, namyšlených a závistivých mas - křesťanství. Apokalypsa odhalila křesťanskou nenávist vůči státu, světu i kosmu...... celý text
Náboženství Literatura naučná
Vydáno: 2019 , Městská knihovna (Praha)Originální název:
Apocalypse and the Writings on Revelation, 1931
více info...
Přidat komentář
Jistěže si autor všiml falešné křesťanské morálky, kterou třeba v Anglii dobře reprezentuje anglikánská církev, kterou založil jejich panovník, aby se hodila pro jeho životní styl... Nakonec církev je cesta a že je jich víc, tak cest je víc, a každý si může vybrat zda si přeje věřit organizovaně či osobně, osobní cestou. nedá se proto říct, že by Lawrence touhle knihou šel proti materialismu a intelektualismu, ale spíše jde proti blbosti co se vydává za moudrost.
Štítky knihy
náboženství exegeze Bible biblistika, výklad Bible
Autorovy další knížky
2008 | Milenec lady Chatterleyové |
2005 | Synové a milenci |
2004 | Ženy milující |
1999 | Duha |
1966 | Panna a cikán a jiné povídky |
Nejprve mně zaujalo výstižné popsání fungování některých církevních organizací. Lidé se tam scházejí, říkají si křesťané, ale spíše než aby uctívali Krista láskou k bližním, vzývají nějakého Boha pomsty a přejí si zničení "nehodných" a tohoto zkaženého světa vůbec s vizí, že oni přece skončí v Ráji. To je ostatně asi hlavní myšlenka této knihy. Pozastavení se nad tím, jak to, že po nádherných evangeliích a epištolách plných lásky a soucitu, následuje taková děsuplná část, naplněná nenávistí a nelítostností. Jako by nebylo možné mít navěky boha láskyplného a odpouštějícího.
Překvapený jsem byl také z Lawrencovi nedůvěry k demokracii (jako by litoval pádu "starých" evropských monarchií). Až v poslední kapitole, kterou kniha neuvěřitelně graduje do skvostné oslavy života na této planetě vůbec, jsem pochopil, že on je proti té demokracii, která vyzdvihuje nade vše sobeckou individualitu. Tedy asi takovou, která panuje dnes...