Tváře smrti
Antonio S. Daniel
Batman Detective Comics série
1. díl >
Batman se střetne se svým nejděsivějším protivníkem. Z Arkhamovy léčebny zmizí Joker a z hrozných stop, jež po sobě zanechal, nedokáže ani Batman vyčíst, k čemu vlastně došlo. V celém Gotham City se dějí prapodivné, hrozné věci a zdá se, že za tím vším je nový zloduch, který si nechá říkat Dollmaker. Ten nyní unesl další dvě oběti – mladou nevinnou dívku a policejního komisaře Jima Gordona. Chce-li je Batman zachránit, musí Dollmakerovi jako návnadu předhodit něco mnohem lákavějšího – sebe samotného. Když má již Dollmaker Batmana ve své moci, hodlá jej prodat tomu zájemci, který za něj zaplatí nejvíc. Dokáže Batman nakonec uniknout i z tohoto zajetí? A podaří se mu vypátrat Dollmakerovo tajemství a zjistit, kam se vlastně poděl Joker? Nebo nakonec zvítězí Dollmaker?... celý text
Literatura světová Komiksy
Vydáno: 2013 , BB artOriginální název:
Faces of Death, 2012
více info...
Přidat komentář
Příběh začíná s Jokerem, aby si mohl nechat uříznout obličej a na několik knih zmizet ze scény... to není zrovna dobrý začátek. Následuje Dollmaker, který krade orgány a přešívá lidi a závěr nás přivádí do Tučňákova ledovcového kasina. No... scénář jako takový ale ničím nevyniká a je vám jasné, že to Gordon i ostatní přežijí. Postava Dollmakera je ale fajn, byť by to chtělo některé věci dotáhnout a dát spíše prostor jemu než nudným poskokům.
Neviem, nechytilo ma to. O čo náruživejšie to začalo, o to viac ma to v druhej polovici otravovalo. Scenárista majstrovsky odvádza našu pozornosť od začiatočného príbehu s nezameniteľným Jokerom. Ani sa nenazdáte a ste zrazu niekde úplne inde. Joker zmizne a už sa nevráti a namiesto neho prichádzajú iní záporáci, ktorí príbeh odvedú úplne iným smerom. Navyše je zjavné, že niektoré dejové linky a odbočky sú dokončené inde, takže z Tváří smrti zrejme budete mať taký ten pocit, že je to síce fajn, ale vlastne ste veľa veciam nemali šancu porozumieť. Čo je bez debaty, to je skvelá, fakt temná (a občas sympaticky nechutná) kresba.
První polovina příběhu je absolutní špica. Takhle temného, hrozného a nechutného Batmana jsem snad ještě nečetl, a to je naprostá fantazie. Příběh okolo Dollmakera je psycho a myslím, že to tak být má. Nemusí to být ani příliš sprosté a krvavé, aby bylo jasné, že to je čtení pro dospělé, bohatě totiž stačí celá ta nechutná atmosféra, která se nese v duchu nejslavnějších hororů jako Saw nebo Texaský masakr... Batmanovi přesně tenhle styl sluší a divím se, že to není častěji k vidění (třeba taková série Rebirth brutálně vyměkla). Přestože pak Batman nemá tak výraznou roli a o pozornost se dělí s Gordonem a dalšími, tak je to v podstatě velice komplexní povídka v asi třech sešitech.
A právě proto je taková škoda, že ji utnou a strčí do toho znatelně nudnější a méně zajímavý příběh ohledně Tučňáka, který sice volně navazuje, hlavně co se týče Charlotty, ale byla to taková rána, co vás nepříjemně posadí a utne slinu, kterou s Dollmakerem chytnete. Někdo to třeba bude mít přesně naopak a chápu to, ne každý je na nějaké chirurgické saďárny, ale pro mě tedy šílený pokles. Snad se k Dollmakerovi ještě někdy dostaneme... :(
Nemá to hlavu ani patu. Navíc jsem po komiksu sáhla jen kvůli Jokerovi, který brzo z 'příběhu' zmizel. Dollmaker působil jako zajímavá postava, bohužel jeho otázka zůstala nevyřešena.
Začiatok výborný a až po prvé súboje s Dollmakerovou sebrankou celkom uspokojujúce - a to napriek tomu, že Joker sa z príbehu vytratí už na nejakej tridsiatej (!) strane. Zvyšok, hlavne techtle-mechtle pána Waynea, takpovediac o ničom...
Ruská ruleta pobavila, ale opäť - nedotiahnutý príbeh, zas nejaké vytrhnutie z kontextu, na ktoré nemám trpezlivosť (komiks som zakúpil predovšetkým kvôli Jokerovi).
Ďalšia línia, tentokrát so Snakeskinom a Penguinom, nepriniesla nič nové, ani senzačné... Takže hodnotím vysoko len vďaka podarenej kresbe a prvému príbehu.
Přišlo, že začátek batmana trochu jakoby navazoval na nějaký předchozí děj. V příběhu je zajímavý napad s dollmalerem, který mi přišlo, že by si zasloužil víc prostoru, ale i tak je to v celku dobrý komiks.
Podobně, jako v případě alb Batman a syn či Batman R.I.P., i zde se jedná o výsek událostí, které sice mají začátek a konec, ale zbytek vyprávění jako by na to nereagoval. V první části se tedy zabýváme atraktivním padouchem jménem Dollmaker, který zaujme zvrácenou spoluprací s Jokerem, pak následuje kraťas mimo hlavní linii, no a v druhé půlce se už autor věnuje jinému tématu. Pravda, obě tyhle části mají jakýs takýs závěr, ale že by byly uspokojivě zastřiženy všechny nitky příběhu, to se říct nedá. Hlavní protagonisté mizí do ztracena a nepodstatný plebs je buď mrtvý, nebo zatčený. Výsledný dojem navíc ruší množství vedlejších postav na jedno použití, které pouze zvyšují celkový chaos v souvislostech. Naštěstí Tony S. Daniel není tak psychedelický jako Grant Morrison a jde víc po akci, má však problém udržet zápletku na uzdě, což má za efekt drobné zmatky ohledně toho, co že se to na panelech vlastně děje. Tak jen doufám, že to všechno je pouze rozjezd k něčemu smysluplnějšímu.
Temný Batmanovský komiks vysvětlující kdy si Joker nechal vyříznout tvář během new52, seznamující nás s Dollmakerem jako hlavním padouchem celé knihy je nadprůměrná Batmanovská akčňárna. Samotná jeho část by dala na dobrý hororový film a trošku celkový dojem kazí poslední, dvousešitová jednohubka se Snakeskinem a Penquinem. Kresba první části je velmi fajn, ke konci mi přijde že trochu polevila, stejně jako samotný příběh. Celkově je první knížka česky vycházejícího Detective Comicsu zajímavý start poměrně uspokojivé série kterou doporučuji číst každým příznivcům netopýřích komiksů.
Začínám si říkat, že za pořádně dobrý komiks jako byl třeba Kameňák si hold člověk musí trošku připlatit.
Art a rozvržení panelů je naprosto úžasné, za to samotné bych byla schopná dát i 5* (sama totiž miluju komiksy s velkým množstvím celostránkových nebo dvoustránkových kreseb, pak má příběh větší spád a rychleji odsýpá ;) naopak příběh a celkový scénář už tak zázračný bohužel není.
Když jsem si komiks objednávala, nemohla jsem se ho dočkat. Při samotném čtení jsem ale neustále hleděla na to kdy už to končí a kolik stránek mi zbývá do samotného konce. Což samo o sobě už o něčem svědčí.
Ve výsledku, za mě, jde o další komiksový průměr.
Kresba: *****/*****
Level ujetosti: *****/*****
Příběh: ***/*****
Celkově mě to bavilo. Jenom...forma byla perfektní a dokonale odvedla pozornost od příběhu. A to bylo dobře, jinak by výsledek nebyl tak dobrý.
Nejsem tak zkušený komiksový čtenář, nicméně Tváře smrti je poměrně strhující záležitost, která je především skvěle nakreslená a vůbec výtvarně skvěle řešená. Temnější styl mi báječně sedl, Batman je tu za obrovského drsňáka a vlastně nevadí ani větší počet záporáků, kteří mají každý svůj prostor. Škoda je ta, že vyprávění není tak souvislé, ale hodně chaotické a přeskakuje se z jedné věci do druhé, čímž se Tváře smrti blíží filmu. Nicméně to pořád funguje jako perfektní příběh z Gothamu, který zase trochu rozšiřuje netopýří mytologii a navnazuje na další pokračování, protože není dokončen. Dobrá práce. 75%
Tony S. Daniel je přesto lepším kreslířem než scénáristou. Nejen u jedné, ale hned u několika jím nakreslených stran jsem si říkal, že by se skvěle vyjímaly na stěně jako plakáty. Jeho stránkové panely jsou naprosto úžasné, dynamické a propracované. Naučil se skvěle Batmana kreslit a dává mu něco navíc. Jeho plášť se rozprostírá jako temnota, bohužel jeho tělo sem tam vypadá trochu robotické, respektive metalické. Více: http://www.comics-blog.cz/2013/05/65-batman-detective-comics-1-tvare.html
Dobrej scenárista Batmana se pozná podle toho, že dokáže udělat zajímavého záporáka i z Penguina. Trochu zmatené a neuspořádané vyprávění, ale s tou správnou dospěle-pochmurnou atmosférou. Promising.
Štítky knihy
Autorovy další knížky
2016 | Joker: Oslava 75. výročí |
2013 | Tváře smrti |
2018 | Vyhlazovací stroje |
2015 | Trůn Atlantidy |
2018 | Liga spravedlnosti versus Sebevražedný oddíl |
Ble...