Batman: Svět
* antologie
184-stránková barevná povídková antologie, na které se sešli tvůrci ze čtrnácti různých zemí světa – včetně České republiky! Ano, je to poprvé, kdy čeští autoři píšou a kreslí Batmana – snad tu nejslavnější a nejpopulárnější z komiksových postav. A jména jsou vážně velká. Vedle Briana Azzarella a Leea Bermeja (Batman: Zatracení, Joker), je to třeba Nicola Mari (Dylan Dog), Piotr Kowalski (Zaklínač: Prokletí vran), Jae-Kwang Park (Conan z Cimmerie: Lidé černého kruhu), Tomasz Kolodziejczak (Solární dominium), Mathieu Gabella (Jednorožec) a spousty dalších. A vedle nich se zapojí i Michal Suchánek a Štěpán Kopřiva! Samozřejmě, oslovit tvůrce z celého světa by nemělo takový dosah, kdyby se museli vejít do nějaké malé škatulky. Proto v těchto příbězích vyráží Batman do světa, aby se střetl se zlem v domovských zemích autorů. Ať už v současnosti, nebo v minulosti. Štěpán Kopřiva kupříkladu zasadil příběh ještě do komunistické éry a postavil ho na skutečných postavách a na koketování komunistů s mystikou. Magie mezi paneláky – a Temný rytíř v rudé Praze.... celý text
Literatura světová Komiksy Povídky
Vydáno: 2021 , CrewOriginální název:
Batman: The World, 2021
více info...
Přidat komentář
Nalejme si čistého vína: tento komiks je podľa všetkého len rafinovaný spôsob, ako ešte viac zarobiť. Batman je jednou z najpopulárnejších komiksových postáv sveta, ale aj tak ho nie každý môže. I táto osoba si ale zrejme kúpi komiks, v ktorom Batman úraduje v „jej“ krajine. V Batman: Svět, ako ostatne už názov napovedá, navštívi Temný rytier celý svet. Nielen Francúzsko, Turecko, Čínu, či dokonca Japonsko, Mexiko a Rusko, ale tiež Poľsko - no a, pravdaže, Českú republiku. Kde si prekvapivo nedá ani jedno pivo, zlý, zlý netopier! Najviac ma po výtvarnej stránke uchvátil Lee Bermejo, ktorého vizuálny štýl je veľmi ťažko opísateľný, poznáte ho po prvom okienku a ja osobne ho zbožňujem už X rokov, odkedy som sa s ním stretol prvý raz v živote. Ďalším výrazným výtvarníkom je Thierry Martin s malou, milou a vcelku pôvabnou parížskou etudou o zneužití pravdovravného lasa Wonder Woman. Ostatné „poviedky“ ma až tak neoslovili. Zato temer každý z ilustrátorov nepochybne disponuje výrazným, špecifickým výtvarným jazykom, či už Paco Roca, Nicola Mari, Thomas von Kummant, alebo Čchiou Kchun, ktorý prichádza s neprehliadnuteľným čínskym bat-kostýmom. Po vizuálnej stránke na tejto knihe ťažko niečo kritizovať. Výtvarná rozmanitosť, jednotlivé vizuálne štýly, prístupy a postupy, sú mimoriadne odlišné. Vytvára to skvelú všehochuť - a to je super. Problém mám so scenármi. Nesúhlasím s tými, čo tvrdia, že scenáristi dostali malý priestor, že to nie je ich chyb. Samozrejme JE to ich chyba. Od detstva som vášnivým čitateľom kníh a tak veľmi dobre viem, čoho je dobrá poviedka schopná. Dobrá poviedka vie byť lepšia, než nekonečný román. Dobrá poviedka vám vyrazí dych, dojme vás, strhne vás, dostane vás. Poznám desiatky poviedok, ktoré sú stokrát lepšie, než 1000-stranové romány od najslávnejších svetových spisovateľov. I na malom priestore, ak autor vie (a chce), dokáže vytvoriť nezabudnuteľný príbeh. Žiaľ, to sa v tejto knihe nekoná. Väčšina príbehov pôsobí dojmom: doprčič, ráno nám volali z DC, či vieme Batmana umiestniť so „svojej“ krajiny, no tak rýchlo hlavy dokopy, vymyslíme dačo jednoduché, najmä v tom musia byť naše architektonické pamiatky. No a práve to je dôvod, pre ktorý si myslím, že Batman: Evropa je skutočne v prvom rade rafinovaný spôsob, ako zarobiť. Sila poviedky vo všeobecnosti je v jej údernej krátkosti. Práve v tom tkvie majstrovstvo písania: ukázať aj na malom priestore, že na to mám. Batman: Evropa na to šiel oveľa lepšie, ponúkol „jednotný“ dej, akurát jednotlivé kapitoly rozmiestnil do rôznych európskych destinácií, dal som mu 4*, bol skvelý. Batman: Svět až taký skvelý nie je.
Až na jeden príbeh, ktorý sa mi nepáčil z Mexika sa mi ostatné páčili väčšinou na 4 alebo 5 hviezdičiek a ako celok to hodnotím rozhodne ako pecku, hlavne s výborným a zábavným príbehom z komunistickej Prahy 1984 kvôli čomu si túto zbierku zoženú asi okrem fanúšikov Batmana, aj fanúšikovia českého komiksu. A v iných krajinách určite to má tiež úspech. Fakt pekná, netradičná zbierka, papier pekne vonia, krásny obal akurát pod neho mohli dať iný obrázok ako je to v Legendách, ale nevadí a fakt mi tu chýbala v tejto zbierke lacetka. Inak môžem odporučiť a každý si tu nájde svoju topku.
Povedená antologie jako nejlepší mi přišel ruský batman a nejhorší italský( i když jsem ho přečetla 2x nedokázala jsem pochopit co tím autor chtěl říct) Batman z česka byl po vizuální stránce pěkný ale po příběhové jsem čekala více
(SPOILER)
Dohromady docela povedená sbírka. Jako vždy v podobných antologiích: různé styly, různá kvalita, ale celek mi přišel jako víc než jen součet dílčích kousků. V zásadě dost souhlasím i s ostatními v hodnocení. Detailně:
US 7/10 - Vlastně "jen" úvod a soubor několika obálek, ale hezkých.
FR 6/10 - Zajímavý styl kresby, příběh opravdu jednohubka, ale docela vtipná pointa.
ES 7/10 - kresba se mi moc líbí, ale spíš si představuju, jaké jsou jiné komiksy autorů, kde bude stylově sedět lépe.
IT 3/10 - moc nezaujalo. Nevím jestli jsem plně pochopil.
DE 9/10 - zatím nejlepší příběh, který na tak malé ploše představil i nějaké zvraty. Zajímavá kresba a rozvržení panelů.
CZ 6/10 - překvapivě velmi klasická batmanovská kresba. Ale tím, že jsem hodně očekával od českého příspěvku, tak možná příběh nedokázal naplnit očekávání. Navíc obálka je silně zavádějící, české reálie zde nejsou skoro žádné.
RU 10/10 - Tak zde jsem si od začátku nebyl jist, jestli je až přemíra narážek na sovětskou realitu myšlena vážně nebo ne...ale celkové pojetí je fakt dobré! A na tak malé ploše je dostatečně detailně popsán příběh táhnoucí se několik desetiletí.
TR 6/10 - skončilo to sotva se rozjelo, a to přitom byl příběh nejdelší.
PL 5/10 - nemám moc co říct. Neurazilo.
MX 6/10 - d..d..d..duch a hezké živé barvy.
BR. 5/10 - poměrně klasická kresba, příběh lehce mravokárný.
KR 7/10 - zajímavý, dynamický příběh. Pěkný nápad s přepnutím do bojového módu. Kdyby byl příběh delší, tak by možná poskytl víc potřebného kontextu.
CN 4/10 - ehm...kapitalistický západ špatný, "tradiční Čína" dobrá? No nevím...
JP 9/10 - ty detaily jsou boží :D Bat-signal, policejní lampiony, Batman v sandálech...to mě bavilo.
Je to ochutnávka z různých Batmanových světů. Zajímavé zapojení do různých kultur. Ale nic víc. Škoda, tohle mohlo mít větší potenciál.
Asi bych měla hned na začátek uvést, že jsem si trochu spletla koncept knihy. Myslela jsem, že příběhy budou ve stylu Rudé hvězdy. Ne, že si do dané země vždy Batman odskočí. Ale to vůbec nevadí. I tak to bylo dobrý. Tedy většina :)
Líbí se mi, jak je to s trochou úprav univerzální postava, kterou lze šoupnout kamkoliv. Ale...Gotham je Gotham.
Oceňuji nápad, zpracování a taky to, že většina příběhů byla dobrá. Víc o nich u nich :)
Ale asi jsem se nejvíc bavila u nás (Bobík byl top), v Číně a Japonsku. Hmm, zajímavá trojka :D
S tímhle komiksem jsem měl větší očekávání, které nakonec nenaplnil. Myslím si, že je to skvělý projekt, skvělý nápad, o to víc, že je tam i batmanovský příběh z České republiky. Český a ruský příběh jsou pak jedinými, které považuji za nadprůměrné. Ostatní spadají do průměru, kdy moc neoslní. Nakonec tedy 3,5 hvězdičky.
Zajímavá a neobvyklá kniha. Povídky by se daly rozdělit do tří skupin (kromě amerického úvodu). Jednak jsou tu ty, které slouží jen jako představení dotyčné země, s její kulturou, památkami, atmosférou, a Batman je tam spíš jako divák. Někdo to dělá s lehkostí a humorem (Francie, Španělsko), někdo spíš trochu těžkopádně (Polsko, Turecko), někdo zdůrazňuje místní problémy a co by s nimi superhrdina (ne)mohl udělat (Mexiko, Brazílie). Pak jsou tu povídky, které představují Batmana jako "symbol, který i v naší zemi inspiruje" (Rusko, Čína, Japonsko). Pouze těch pár zbývajících se skutečně pokouší vyprávět příběh (Itálie, Neměcko, ČR, Korea). Italský je nejpovedenější, má skutečně promyšlenou strukturu a vydařenou pointu. Německý je pěkná jednohubka, Korejci nejsou špatní, ale potřebovali by víc prostoru.
Co se týče výkonu Štěpána Kopřivy a Michala Suchánka, oba svou práci zvládli velmi dobře, příběh je velmi kopřivovský a kresba tradiční, čistá a heroická. Bohužel obojí tak úplně nejde dohromady. Příběh by potřeboval špinavější a rozhodně hororovější kresbu, zvlášť finále vysloveně volá po troše hnusných krvavých výjevů z působení vraždícího telepata. Ty hladké vypulírované obrazy sošných postav a rozmáchlá gesta, precizně vykreslená, k tomu prostě nesedí.
Celkově jde o dílo, které stojí za to neminout.
Tohle je opravdu složité hodnotit . Kresba je u všeho mega super . Kdybych měl hodnotil jenom tohle tak dám plnou palbu . Co se týče příběhů tak už to vůbec není tak dobré . Všechny povídky špatné samozřejmě nejsou . Ale když dáte dohromady parádní kresbu ale někdy průměrné až podprůměrné příběhy tak vám vznikne velice aspoň pro mne podprůměrné dílo . Což je velká škoda . Kdyby se příběhy rozvedly aspoň do více stran bylo by to daleko lepší. U tohoto kousku je to veliká škoda.
Udělat na cca 10 stránkách komiksovou povídku, aby měla alespoň trochu nápad a pointu, je hodně těžké. Některým příběhům se to celkem povedlo, ale většinou i ty by s větším (alespoň klasickým jednosešitovým) možným rozsahem určitě vyzněly lépe. Na druhou stranu je v knize i pár kousků, které šly zcela mimo mne, u nichž jsem těžko hledal myšlenku.
Vyzdvihnout musím Rusko - ucelený, dojemný příběh jako plnohodnotná pocta Batmanovi.
Hodnotit tuto knihu jako celek je hrozně těžké. Ono je to těžké u antologií obecně, ale tady je to tak trošku soutěž národních reprezentantů a těžko se hledají kritéria, podle kterých by se to dalo porovnat. Jestli podle originality v uchopení Batmana, nebo naopak podle největšího přiblížení se americkému pojetí? Někteří autoři se rozhodli představit něco málo ze svých měst, jiní ukazují něco ze své historie a kulturního dědictví, a jiní se vyrovnávají s příliš skutečnou současností. Navíc byli všichni (skoro všichni) svázáni krutým omezením pouhé desítky stran. To se pak těžko buduje smysluplný příběh.
Nejvíce prostoru dostal turecký tým, který se však nedokázal vejít ani do čtrnácti stran a jejich nezáživný příběh skončil znenadání brutální zkratkou. Nejméně stran naopak stačilo Mexičanům na jejich duchařský příběh, který byl sice trošku chaotický, ale měl překvapivě lehce mrazivou atmosféru. Chaoticky na mě působil i italský příběh, který jsem si musel přečíst dvakrát, abych chytil jeho pointu, která ve výsledku není vůbec špatná. Výtvarně zcela osobitě působí příběhy z Francie a ze Španělska. Zatímco francouzský scénář se snaží propagovat Muzeum Louvre a supráci jsou zde pouze špatní herci, tak Španělé udělali zcela relaxační a zábavný průzkum toho, jak by asi Batman trávil dovolenou. K propagaci domoviny se rozhodli i Poláci a v krátkém a pěkně nakresleném příběhu vzdávají hold Varšavě.
Nejslavnějším autorským týmem v knize je zřejmě Azzarello a Bermejem. Jejich příběh je v podstatě sled nádherných obálek a ani malé vložené panely tento fakt nemůžou popřít. Je jich zde využito pouze jako pozadí k odvyprávění Batmanovy výhrůžky zločincům celého světa, které zároveň slouží jako obhajoba Batmanových výletů mimo Gotham a tím i existence této knihy. Tohle musel Azzarello zvládnout napsat během ranní kávy a smysl zde mají pouze ty nádherné Bermejovy obrázky. Vítězstvím kresby nad obsahem skončily i příběhy z Koree a Číny. Zatímco korejský příběh měl zajímavý nápad, který se nepodařilo vytěžit, tak čínský příběh je prostě jen pitomý.
U zbývajících pěti příběhů bych se rád rozepsal trošku více, protože podle mě patří k nejlepším, nebo nejzajímavějším, v knize. Japonský příběh je jako jediný černobílý a kresbou se odkazuje nejen k manze, ale také k historickým obrazům samurajům. Odehrává se v historii, tématem je svoboda slova a celé to na mě působilo moc dobře.
Brazilský příběh je sondou do toho, co pálí běžné Brazilce - korupce a zločinnost. Je to pěkně nakreslené volání o pomoc. Batman se snaží pomoci, ale zároveň musí konstatovat, že naděje je v obyčejných poctivých lidech, kteří ten boj nevzdávají a stále se snaží udělat svět lepší. Tohle propojení Batmana s nějakým poselstvím se mi líbí.
Německý příběh je více zajímavý než dobrý, a to svým kontextem. “Německý” Green Deal straší Evropu a němečtí autoři se rozhodli rozehrát příběh s extrémními ekologickými aktivisty a pasovat Jokera do role hlavního ekoteroristy. Jako proč ne, ta role mu sluší. Batman si v příběhu udělá svoje. Bohům žel, ekoteroristi a exemplárně zlý “kapitalista” také. Kresba se mi zde nelíbí, ale barvy udělaly některé panely impozantní.
Český příběh od Kopřivy a Suchánka se vrací do naší komunistické historie, ale z českých reálií ukazuje jenom pár střech a jeden panelák. Klidně by se mohl odehrávat kdekoliv jinde ve východní Evropě a nebylo by třeba nic měnit. Příběh jako takový má dobrý má dobrý začátek, průběh i konec. O moc více se toho na deseti stranách vymyslet nedá. Kresba je taková, na jakou jsme od Suchánka zvyklí a jakou ji máme rádi - dobrý americký mainstream.
Jasným vítězem téhle mezinárodní sbírky je Rusko. Kirill Kutuzov, Egor Prutov a Natalia Zaidova se k této výzvě postavili úplně jinak než všichni ostatní a svým příběhem "Můj Bat-Man" si ukradli celou knihu pro sebe. Geniálním nápadem, scénářem a dokonalou kresbou. Musím přiznat, že mě jejich pocta Batmanovi dojala.
Říct o některých příbězích, že jsou nudné nebo méně zajímavé znamená většinou spíše nepochopit kulturu, která se k netopýřímu muži jako takovému vyjadřuje. Nejsou zde špatné nebo dobré povídky, spíše slouží jako ochutnávka cizokrajných pokrmů. Některé máte chuť vyplivnout, ale jsou krásné na pohled.
Jako jo, vím že na prostoru čítájícím pár strán, člověk (čest asi dvěma vyjímkám) prostě dobrou povídku o Batmanovi nestvoří, ale tak jak jsem se na to těšíl, i díky české účasti Kopřivy a Suchánka, tak převládá zklamání.
Za mě nejlepšejší asi Rusko (opravdu originální) a Německo (taková klasická kydačka s Jokerem na mininálním prostoru).
Český příspěvek sice co do scénáře patří k těm průměrnějším (i když tedy porovnávání Batmana a Bobíka originální rozhodně je, to zase ano), ale kresba je naopak skvělá a přál bych Michalu Suchánkovi, aby se mu do rukou dostalo něco vážně velkého. Do tak rozmanité sbírky, jakou Svět je, nicméně naše povídka rozhodně patří a v žádném případě se v ní neztratí. Je to zábavná kniha, pestrá, kromě Batmana v neznámých prostředích představuje i poměrně neznámá jména komiksových autorů, kteří se nebáli ani experimentovat, ani jít ve stopách slavných předchůdců. Možná úplně nejvíc se mi líbil ruský příběh, který kromě Batmana skládá hold i všem jeho autorům a fanouškům.
Batman: Svět je zajímavá antologie, která nemá obdoby, a rozhodně by bylo dobré, kdyby podobných počinů bylo více (třeba s jinými hrdiny nebo dalšími zeměmi). Celkově ale musím říct, že to mohlo být velkolepější. Dalších sto stran by vůbec neuškodilo a klidně dát dvakrát tolik zemí! Ale minimálně jako první pokus skvělé a snad to inspiruje DC k pokračování.
Celé mi to přišlo tak trošku jako Eurovize - každá země předvede své číslo, kde více či méně uplatní své národní speciality a odrazí svou kulturu, pohled na Batmana a pohled na svět. Některé země se držely kánonu, některé experimentovaly. Některé země se držely vcelku při zemi, jiné do toho šly naplno. A v tom tkví krása antologie, kde není úplně negativem, že chcete některé příběhy přeskočit, jiné byste rádi četli v podobě celé knihy. Bral jsem to jako takovou hitparádu, kde si každý najde svého favorita. U mě osobně vede Čína (vtipné a krásně zpracované), Mexiko (hluboké a kulturní), Turecko (kanonické) a Francie (vtipné a "francouzské"). Česká republika... Já nevím, je to pro mě rozpačité, asi bych volil jiný příběh, tohle bylo takové zvláštní a řekl bych, že mnohem lepší obraz Prahy a Čech udělal Azzarello už v Batman: Evropa a Češi se zrovna moc nesnažili a vytasili něco, co svět asi neuchvátí a nevyobrazí Česko v jeho kráse a kultuře. Mezi podprůměrnější příběhy počítám asi ten ruský, který mi vůbec nesedl a ten americký, který nepřináší vůbec nic nového. V knize se pak objevuje spousta typů kresby a komiksových žánrů - hodně hezky zpracovaná japonská manga, kde má Batman masku ve stylu kabuki apod. Čína a jejich okaté figurky, česká kresba rozhodně nadprůměrná a pak různé další realističtější či karikaturnější kresby.
Celkově tedy musím říct, že přestože žádný příběh není nějak moc výpravný, tak antologie splnila svůj účel a já se nejen dobře pobavil a zabavil, ale zároveň jsem poznal různé části světa a jejich pohled na Batmana. Více takový sborníků a více mezinárodní spolupráce ve světě komiksu! :)
Batman: Svět byl očekávaným počinem, který zanese netopýra do všemožných končin, včetně Česka, ve 14 krátkých příbězích lokálních autorů. Jako každá antologie se nevyhnutelně potýká s kolísavou kvalitou, která je ale často vynahrazena opravdu pestrou škálou výtvarných stylů i scenáristických motivů. A tak si lze vybrat hned několik příběhů, které vás jedním či druhým (případně obojím) uchvátí. Osobně se mi více líbily ty příběhy, které vykročily ze stínů klasických batmanovských komiksů od DC a zkoumaly podstatu mýtů o superhrdinech (Rusko) nebo se zabývaly jejich méně exponovanou stránkou (Španělsko). Zaujal mě také lehce ekologicky agitační německý příběh s úchvatnou kresbou nebo sociálně kritická brazilská povídka. Naopak mě zcela minuly všechny tři asijské příběhy, pár dalších mě nechalo chladnými. K nim lze řadit i českou povídku, která je možná vůbec nejklasičtějším komiksem v celé antologii, nicméně má opravdu světovou kresbu. I její námět je fajn, ale zasloužil by si podstatně víc rozvést. Na krátké ploše lépe zafungovaly větší zkratky a kreativnější hříčky. Kolem a kolem jde ale o vypiplanou sbírku, kterou nesmí žádný komiksový fanoušek vynechat.
Autorovy další knížky
2009 | Thriller |
2008 | Tichá hrůza |
2020 | Nejkrásnější dárek |
2016 | Lesní lišky a další znepokojivé příběhy |
2015 | Dárek z pravé lásky: 12 zimních políbení |
Batman Svět je oproti jiným komiksovým sborníkům překvapivě vyvážený a fanoušek Temného rytíře v něm pravděpodobně nenajde vyloženě špatnou povídku. Také je na něm sympatické, že se většina scenáristů snažila hezky přiblížit čtenářům své město, ať už lokalitou, v níž se odehrává (Louvre ve francouzské povídce), nebo tím, že do příběhu zapojí významné památky svého města (jako se to povedlo Ertanu Ergilovi v povídce z Ankary).
Polští a vlastně i naši autoři v této snaze na rozdíl od Turků zůstali na půli cesty obálkou a jedním panelem, což je právě u Prahy trošku škoda. Protože naše stověžatá matička, Suchánkův vybroušený výtvarný styl a Batman… no, řekněme si to na rovinu – to by byla pecka. To také dokazuje skvělá obálka k jeho a Kopřivově povídce Rudá masa, která také zdobí české vydání tohoto sborníku. A byť Michal Suchánek tvrdí, že Jan Nepomucký se ze všech soch na Karlově mostě kreslil nejlépe a s příběhem o pátrání po uprchlém telepatovi nijak nesouvisí, s poslední větou povídky a s námi se všemi souvisí mnohem víc, než by se mohlo zdát.
„Je důležité, že existuje spravedlnost – bez ohledu na jakoukoliv ideologii nebo telepatické síly. Nebo jakékoliv jiné metody na ovládání myslí, které v budoucnosti radostně vynalezneme. S námi všemi není něco v pořádku.“
Závěrem dodám, že i když kniha obsahuje jen minimum bonusů, nepostrádá medailonky scenáristů a kreslířů, pevnou vazbu a pěknou snímatelnou obálku.