Bludiště seznamů
Umberto Eco
V historii západní kultury se často objevují sklony k enumerativnímu hromadění informací, ať už se jedná o seznamy svatých, výčty bájných zvířat či léčivých rostlin a popisy králem vlastněných pokladů. Závrať nad seznamy může být omamující jak pro čtenáře, tak pro autory. Poetika seznamů se objevuje napříč v celé historii literatury.Mezi autory, kteří výčty ve svých dílech používali, se řadí Homér, Joyce, Dickens a Kipling, jakož i autoři moderní či postmoderní, jako například Whitman, Pynchon či Calvino. Umberto Eco pojednává o fenoménu seznamů z literárně-vědného i historického hlediska a jednotlivé ukázkové výčty dokládá bohatým obrazovým doprovodem. „Tato kniha vychází u příležitosti cyklu kulturních pořadů nazvaných Vertiges de la liste pořádaných v Museé du Louvre v listopadu 2009 pod vedením Umberta Eca“ – – Preliminária... celý text
Literatura naučná Historie O literatuře
Vydáno: 2009 , ArgoOriginální název:
La Vertigine della Lista, 2009
více info...
Přidat komentář
mistr Eco dokáže i o seznamech, výčtech a katalozích psát neuvěřitelně čtivě, velkým přínosem knihy je obsáhlá antologie textů, o nichž se zmiňuje + navíc v našem vydání v nejlepších českých uměleckých překladech, a nádherný je i promyšlený obrazový doprovod!
Seznamy - fenomén důvěrně známý snad keždému z nás. Umberto Eco nám jej však představil ve zcela jiné podobě. Sám vytvořil jakýsi seznam seznamů a je vidět, že má toto specifické téma probádáno do hloubky. Vedl o něm dokonce přednášky v Louvru. V této krásně provedené knize sestavil výběr literárních a výtvarných děl, která svým způsobem fungují jako seznam. Kniha osloví především milovníky umění a kuriozit. Kdo má pochopení pro různé shromažďování, seskupování nebo dokonce propadl nějaké sběratelské vášni, bude myslím touto knihou nadšen, stejně jako já.
Autorovy další knížky
2005 | Jméno růže |
2011 | Pražský hřbitov |
2001 | Foucaultovo kyvadlo |
2015 | Nulté číslo |
2001 | Baudolino |
Nádherná kniha nabitá uměním. Dávám 4 hvězdičky, ale není to chyba autora, ale moje, protože drtivá většina ukázek byla nad moje intelektuální schopnosti.