Bohumil Staša: Slavná léta s ČZ i Jawou

Bohumil Staša: Slavná léta s ČZ i Jawou
https://www.databazeknih.cz/img/books/28_/284175/bmid_bohumil-stasa-slavna-leta-s-cz-i-ja-Akh-284175.png 4 4 4

Životní cesta Vincence, Bohumila st. a Bohumila ml. ("Bódi") Stašových je příběhem dědy, otce a vnuka, kteří propadli motocyklovému závodění. Stovky kilometrů se v ohromném tempu dívali díky svému umění a odvaze smrti do očí. Nebezpečný sport jejich životem procházel tak silně jako jejich láska k motocyklům. Takových osudů není mnoho, navíc tak úspěšných. Stašové startovali v bezpočtu závodů, vyhrávali i prohrávali. Dostali se na řadu evropských okruhů, reprezentovali naši zemi, náš motorismus i naše slavné továrny a značky. Nová publikace z pera Jiřího Wohlmutha (v nakladatelství Grada v pořadí už třináctá) si klade za cíl uchovat pro všechny milovníky závodění chronologii úspěchů i průběh kariéry jedné z našich nejúspěšnějších osobností československého motocyklového sportu. Hlavní protagonista této knihy Bohumil Staša starší podle rodinných záznamů odjel úctyhodných 829 závodů. Vyhrál jich 217, 92krát dojel druhý a 32krát byl v cíli třetí. V celkovém součtu dalo jeho závodění 61 490 rychlých kilometrů, za nimiž nacestoval 261 700 km! To je jistě obdivuhodná porce. Později začal stavět vlastní motocykly a k závodění přivedl i svého syna Bohumila mladšího. I on se stal několikrát mistrem republiky a startoval i v závodech mistrovství světa. Kniha čtenářům nabízí podrobný průřez vývojem našeho poválečného závodění, ještě na tradičních městských a přírodních okruzích. Doplněna je řadou dosud nepublikovaných fotografií z rodinného alba Stašových, které dokreslují vzpomínky na slavné okruhy i závody, na dobu krásných vavřínových věnců a úžasnou atmosféru, kterou už nelze zažít.... celý text

Přidat komentář

mira.l
28.11.2016 4 z 5

Vcelku zajímavá kniha, mapující osudy rodu motocyklových závodníků slavného jména Staša. Od Vincence Staši, který závodil v od skončení 2. světové války do začátku 60. let a jehož jméno třeba mně už nic moc neříká, přes slavného Bohumila Stašu staršího, který byl z rodu asi nejslavnější, až po jeho syna Bohumila mladšího.
Jak napsal v úvodu knihy její autor J. Wohlmuth, kniha není zpovědí ani sondou do života a duše B. Staši, spíš má za cíl uchovat chronologii úspěchů a průběh kariéry slavného závodníka. A já jenom dodám, že z vyprávění do jisté míry vyplývá i nálada a stav věcí v tehdejším Československu během celé jeho kariéry, která trvala od začátku 60. let až téměř do konce 80. let. Krátce po jejím začátku tedy zažil okupaci ČSSR sovětskými vojsky a celou dobu normalizace, která se dost zásadně podepsala třeba na možnostech jezdit na závody do zahraničí. Ale také z ní dýchá atmosféra doby, kdy závody byly ještě těmi pravými závody na klasických okruzích, mnohdy velmi nebezpečných a závodníci byli ještě závodníky a opravdovými chlapy a opravdu závodili, ne jako dneska ve většině motoristických disciplín...
Jednotlivé kapitoly mapují poměrně podrobně Stašovy závodnické úspěchy, ale i ty méně veselé chvilky, třeba jak se mu nikdy nepoštěstilo zvítězit v některé kubatuře v závodech mistrovství světa, ač k tomu byl čtyřikrát velmi blízko, závodění v rámci mistrovství Evropy, jeho spolupráce s Jawou, MZ, Ravo.
Nahlédneme i do zákulisí čtyřiadvacetihodinovky Bol d´ Or, Tourist Trophy na ostrově Man.
B. Staša představí i motocykly, na jejichž konstrukci se nějakým způsobem podílel on sám. A v jedné kapitole také svého syna.
Nedílnou součástí knihy je i poměrně podrobná výsledková část a barevná fotopříloha.
Bohužel musím konstatovat, že i v této knize se tu a tam najde nějaký překlep, chyba, chybějící písmenko, ale i pár hrubek....