Celibát
Hubert Wolf
Církevní historik Hubert Wolf přistupuje k problematice celibátu z historického hlediska a vychází z toho, že Nový zákon se pro celibát nijak nevyslovuje; proto postoj církve od raného středověku prochází četnými proměnami: od akceptování manželského svazku přes omezení sexuálního styku manželů v souvislosti s přijímáním svátosti a přes přijetí skutečnosti, že východní křesťanské církve kněžím sňatek povolují, až k definitivnímu utužení celibátu, jež spadá do 19. století, resp. na přelom 19. a 20. století. Vedle církevně-ekonomických důvodů – nejsou-li potomci, nemá kdo dědit – nachází Wolf další zdroje celibátu jednak v židovských předpisech týkajících se čistoty, jednak v pozdní antice, zejména u stoiků (asketický ideál) a u gnostiků s jejich dualismem hmoty a ducha. Tento asketický ideál však podle něj není s postavou Ježíše vůbec v souladu. Vedle řady historických aspektů si autor všímá i aktuálních problémů souvisejících s celibátem, jako je nedostatek kněží a enormní množství případů sexuálního zneužívání. Autor se snaží o seriózní a vyvážený přístup, ale zároveň nezastírá vlastní postoj k celé problematice, který charakterizuje název poslední kapitoly: „Starý systém dospěl ke konci“.... celý text
Duchovní literatura Náboženství Literatura naučná
Vydáno: 2020 , ProstorOriginální název:
Zölibat. 16 Thesen, 2019
více info...
Přidat komentář
Skvěle napsaná kniha, zjevně záměrně koncipovaná spíše jako stručný a čtivý přehled, nikoli jako "plnohodnotná" historická práce. Autorovy argumenty jsou přehledné, srozumitelné, logické a těžko proti nim lze něco podstatnějšího namítnout. Přesto si myslím, že celá ta snaha nakonec vyjde naprázdno, což ostatně autor sám dosti chmurně naznačuje v poslední kapitole. Katolická církev dokáže měnit spíše jen drobnosti, težko je ale schopna skutečně hluboké strukturální reformy, k níž opuštění celibátu a klerikalismu obecně, musí patřit zcela nutně. To raději sejde na úbytě... Celkový dojem: 85%
Souhlasím s recenzí, která tvrdila, že kniha skvělým uvedením do problematiky celibátu. Nejedná se nutně o souhrnné dějiny celibátu, nýbrž analýzu jeho podob a způsobů, kterými katolická církev celibát obhajovala. Autor pokračuje ve stylu, kterým se ubírá moderní teologie, tj. porovnává genezi raného křesťanství v židovsko-helénském kontextu, což mohu jedině kvitovat.
Souhlasím s autorem, že celibát není žádné dogma a tudíž teoreticky nic nebrání jeho zrušení. S knihy je patrné, že autor je zrušení celibátu nakloněn.
Bohužel autor rovněž nenastínil, jak by měla církevní hierarchie bez celibátu vypadat a na koho se bude vztahovat. Stručně řečeno, bude se moci ženit i sám papež? Ve své starší knize Konkláve - Tajemství papežské volby autor tvrdil, že pokud se stane papežská rezignace pravidlem, dojde ke snížení vážnosti papežského úřadu, protože papež by se tím stal jenom dalším úředníkem, který ze svého úřadu může kdykoliv odstoupit. Napadá mě ovšem otázka, jestli by se to samé nestalo i u kněží, biskupů či arcibiskupů. Samozřejmě, autor uvádí, že i dnes existují ženatí katoličtí kněží (konvertité od protestantů či kněží Východních katolických církví), jejichž autorita není o nic menší než u jejich římskokatolických kolegů. To je samozřejmě pravda, na druhou stranu, není stejně jako u papežské volby na místě stejný argument, že výjimky jsou tolerovány, ale nestávají se pravidlem?
Oceňuji poslední kapitolu o sexuálním zneužíváním, kde se autor postavil za závěry studie z roku 2018, která potvrdila, že celibát není příčinou sexuálního zneužívání. Pouze v některých případech působí jako umocňující faktor.
Osobně nemám zatím vyhraněný názor na zrušení či zachování celibátu. Ke kněžím jako katolík mám velikou úctu, protože vím, že se rozhodli vzdát jedné z nejvyšších svátostí. Osobně si život bez dětí už nedokáži představit a tudíž cítím respekt, pokud se někdo zasvětí službě Bohu, lidem a církvi. Na druhou stranu nedokáži říci, jestli by se můj obdiv ke kněžím snížil, pokud by měli povoleno uzavírat sňatky a mít rodinu. Patrně nijak zvlášť, ale určitě bych nad tím nemával jen tak rukou.
Celkově si ovšem musí čtenář uvědomit, že církev postupuje v případě reforem velice pomalu a uvážlivě. Na jednu stranu je to špatné, na druhou stranu možná i důvod, proč církev přežila slavná impéria i mocné dobyvatele.
Ano , i tato kniha je pořád aktuální otázkou. Samozřejmě , že by nějaká ta inovace v této problematice měla proběhnout. Přeci jen jsme se jako lidstvo posunuli poněkud dál , proto i tak by jsme měli přistupovat k celibátu. Věřím , že by to církvi neuškodilo. Možná , že by pak nutné potlačování lidského pudu, nepáchalo více škody než užitku.
Kniha je zajímavá , pravda občas složitější , pro ne přímo školené.
Štítky knihy
Autorovy další knížky
2017 | Případ Sant'Ambrogio - Utajený skandál římských řeholnic |
2018 | Konkláve - Tajemství papežské volby |
2020 | Celibát |
2018 | Krypta: Kapitoly z dějin římské církve od středověku po současnost |
ke konci je kniha bohužel tak aktivistická, že mě zpětně nutí zpochybňovat autorovu objektivitu v předcházejících (na první pohled) velmi podařených částech